Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2097/03 van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie. Gefedereerde entiteiten in België — Waals gewest — debudgetteringspraktijk.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2097/03 van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie. Gefedereerde entiteiten in België — Waals gewest — debudgetteringspraktijk.

13.3.2004

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CE 65/111


(2004/C 65 E/124)

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2097/03

van Paul Lannoye (Verts/ALE) aan de Commissie

(25 juni 2003)

Betreft: Gefedereerde entiteiten in België — Waals gewest — debudgetteringspraktijk

De Waalse regering heeft in een perscommuniqué van 3 april 2003 bekendgemaakt dat ze een nieuw financieel ontwikkelingsplan voor de Waalse luchthavens aangenomen heeft. Daarmee geeft ze haar instemming met het dubbel financieel plan dat de Raad van bestuur van de Société Wallonne des Aéroports (Sowaer, NV) op 20 maart 2003 voorgelegd is; Sowaer is een maatschappij van openbaar nut die belast is met de uitbouw van de infrastructuur van de Waalse luchthavens en de uitvoering en financiering van begeleidende milieumaatregelen voor de omwonenden (overname van gebouwen en geluidsisolatie). Uit het dubbel financieel plan blijkt dat de totale kosten van het Waals luchthavenbeleid van vandaag tot 2024 754,7 miljoen euro belopen, en dat die kosten niet gedragen worden door de begroting van het Waals gewest, maar met leningen die voor het grootste deel vanaf 2009 en 2015 terugbetaald worden. Uit die gegevens blijkt een onrustwekkende debudgetteringspraktijk voor een bedrag van meer dan 750 miljoen euro.

1.

Is de Commissie op de hoogte van de debudgetteringswerkwijze?

2.

Brengt die praktijk geen valse berekening van de Belgische openbare schuld met zich mee?

3.

Is ze in overeenstemming met de letter en de geest van het stabiliteitspact zoals het vastgelegd is in de resolutie van 17 juni 1997(1) van de Raad, verordening (EG) 1466/97(2) van 7 juli 1997 en verordening (EG) 1467/97(3) van 7 juli 1997?

4.

Brengt ze niet het advies van 18 februari 2003 van de Raad over het stabiliteitsprogramma 2003-2005 voor België opnieuw in het gedrang?

Antwoord van de heer Solbes Mira namens de Commissie

(4 augustus 2003)

De definities van het overheidstekort en de overheidsschuld die relevant zijn in het kader van het stabiliteits- en groeipact, zijn vastgelegd in het Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten en in Verordening (EG) nr. 3605/93 van de Raad van 22 november 1993(4), als gewijzigd(5), in de vorm van verwijzingen naar het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen (ESR 95). Volgens het protocol is de relevante sector „de algemene overheid, dat wil zeggen de centrale overheid, de regionale of lokale overheid en de fondsen voor sociale zekerheid onder uitsluiting van commerciële transacties”.

De sector overheid wordt gedefinieerd op institutionele basis en niet op functionele basis. Alleen eenheden waarvan de hoofdfunctie bestaat in de levering van niet-marktdiensten of herverdeling van het nationale inkomen en vermogen, worden dus opgenomen. Bijgevolg behoren overheidseenheden die commerciële transacties verrichten, zoals overheidsondernemingen, niet tot de overheid en worden ze ingedeeld bij de financiële instellingen of de niet-financiële vennootschappen.

In de Belgische nationale rekeningen, die worden samengesteld op grond van de ESR 95-regels, wordt de Société wallonne des aéroports (Sowaer, SA) ingedeeld bij de sector van de niet-financiële vennootschappen en niet bij de sector overheid. Bijgevolg hebben de investeringsuitgaven van Sowaer geen enkel rechtstreeks effect op de schuld van de Belgische algemene overheid en zijn de financiële verplichtingen van Sowaer geen overheidsschuld. De eventuele subsidies, kapitaaloverdrachten en andere bijdragen van de Belgische overheid aan Sowaer worden evenwel geboekt als overheidsuitgaven en leiden dus wel tot een toename van het overheidstekort en de overheidsschuld.