SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2447/03 van Marie-Arlette Carlotti (PSE) aan de Commissie. Uitvoeringsbepalingen voor de technische en financiële bijstand voor de traditionele leveranciers van bananen in de ACS-landen.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2447/03 van Marie-Arlette Carlotti (PSE) aan de Commissie. Uitvoeringsbepalingen voor de technische en financiële bijstand voor de traditionele leveranciers van bananen in de ACS-landen.
27.3.2004 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | CE 78/739 |
(2004/C 78 E/0788)
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-2447/03
van Marie-Arlette Carlotti (PSE) aan de Commissie
(23 juli 2003)
Betreft: Uitvoeringsbepalingen voor de technische en financiële bijstand voor de traditionele leveranciers van bananen in de ACS-landen
In de technische en financiële bijstandsmaatregelen voor de traditionele leveranciers van bananen in de ACS-landen stelt de Commissie elk jaar financieringsbedragen voor elk land vast volgens een berekeningswijze die de verschillen in het concurrentievermogen van de belanghebbende ACS-landen en derde landen die bananen leveren, in aanmerking neemt, naast het belang van de bananenteelt voor de economie van de verschillende landen (verordening (EG) nr. 1609/1999 van de Commissie(1)).
Voor de berekening van het verschil in concurrentievermogen gaat de Commissie van de gemiddelde referentieprijs per ton bananen uit die in elk belanghebbend ACS-land geproduceerd worden. Het gaat om een cif-prijs (kosten, verzekering, vracht), en de cif-bananenprijs van de ACS-landen schijnt gereconstrueerd te worden aan de hand van de statistische douanewaarde van bananen, zoals opgetekend door Eurostat. Maar omdat de registratie van bananen uit de ACS-landen bij de douane niet Europees geharmoniseerd is, zijn er van de ene tot de andere lidstaat merkelijke verschillen in prijs vast te stellen. Dezelfde statistische gegevens zijn trouwens gebruikt — maar dan wel in omgekeerde zin — door de Commissie om uitvoering te geven aan de eerste verordening die een bijstandsregeling voor de leveranciers invoert (verordening (EG) nr. 2686/94(2)).
De manier waarop het beleid uitgevoerd wordt dat de Raad en het Europees Parlement wensen, zorgt voor ongelijke behandeling van de begunstigden.
Kan de Commissie in het belang van de transparantie de variabelen en de berekeningen bekendmaken op grond waarvan de middelen besteed zijn in 1999, 2000, 2001, 2002 en 2003?
Kan ze alle gegevens bekendmaken die gebruikt zijn voor de berekening van de gemiddelde cif-bananenprijs in elk van de begunstigde ACS-landen in 1999, 2000, 2001, 2002 en 2003, en ook de gemiddelde cif-referentieprijzen in elk van de begunstigde ACS-landen voor dezelfde periode?
Overweegt de Commissie om de komende jaren haar berekeningswijze bij te stellen aan de hand van eerlijke en doorzichtige grondslagen?
Antwoord van de heer Nielson namens de Commissie
(5 september 2003)
In Verordening (EG) nr. 1609/1999 van de Commissie van 22 juli 1999 worden gedetailleerde bepalingen gegeven voor de uitvoering van Verordening (EG) nr. 856/1999 van de Raad tot instelling van een bijzondere kaderregeling voor bijstand ten behoeve van de traditionele ACS-leveranciers uit de landen van Afrika, het Caribisch Gebied en de Stille Oceaan, met daarin ook de methode die voor de berekening van de jaarlijkse individuele bedragen moet worden toegepast. Overeenkomstig artikel 3 van de uitvoeringsverordening zijn de voor de berekening gebruikte prijzen de c.i.f.-waarden (kosten, verzekering en vracht) zoals deze door Eurostat worden bekendgemaakt. De gebruikte gegevens zijn dus officiële statistieken, verkrijgbaar door het bestand Comext(3) te raadplegen.
Het beweerde gebrek aan harmonisatie in de lidstaten bij het verzamelen van gegevens wordt bestudeerd, dit na het ontvangen van een brief van de producentenorganisatie uit Ivoorkust, en na een bijeenkomst tussen de vertegenwoordigers daarvan en de Commissie.
Ten aanzien van de verschillende criteria die worden toegepast bij het vergelijken van de huidige kaderregeling en het bananenstelsel dat in 1994 is opgesteld, zijn er in de handelsregeling voor bananen van de Unie belangrijke wijzigingen geweest, waartoe de Gemeenschap door voorschriften van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) was verplicht; het Europees ontwikkelingsbeleid dient met deze veranderingen rekening te houden.
De Commissie ziet geen verstoringen tussen de begunstigden. Het feit dat de zwakste ACS-mededingers tot dusverre in hogere mate steun hebben ontvangen past bij de beleidskeuze van de kaderregeling, namelijk vooral de minder concurrerende ACS-leveranciers te helpen. Met ingang van 2004 zal, in overeenstemming met geldende bepalingen, een verminderingscoëfficiënt voor alle begunstigden moeten worden toegepast; doch deze vermindering zal geringer zijn voor de ACS-landen die hun concurrentievermogen hebben verbeterd en zal in verhouding staan tot die verbeteringen.
Geen der begunstigden heeft ooit de juistheid betwist van de berekeningen die tot de individuele jaarlijkse bedragen hebben geleid. Zelfs de vertegenwoordigers van de producenten uit Ivoorkust hebben in de bovengenoemde bijeenkomst verklaard dat de Commissie naar hun opvatting altijd de in de verordening van de Commissie voorgeschreven methode op juiste en eerlijke wijze heeft toegepast.