Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3069/03 van Luciana Sbarbati (ELDR) aan de Commissie. Adriatische corridor.

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3069/03 van Luciana Sbarbati (ELDR) aan de Commissie. Adriatische corridor.

27.3.2004

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CE 78/459


(2004/C 78 E/0485)

SCHRIFTELIJKE VRAAG P-3069/03

van Luciana Sbarbati (ELDR) aan de Commissie

(14 oktober 2003)

Betreft: Adriatische corridor

De Adriatische corridor of corridor 8, zoals vastgesteld tijdens de Europese Raad van Essen in 1996, vormt een verbindingsas dwars door alle oostelijke regio's van Italië — waaronder de Marche waar het knooppunt Ancona is voorzien — die centraal-zuidelijk Europa verbindt met de oost-Adriatische landen en het Midden-Oosten.

Corridor 8 is een multimodaal project dat aanzienlijke vervoersinfrastructuur (wegen en spoorlijnen), alsmede olie- en gaspijpleidingen, telecommunicatiekabels, enz. omvat.

Corridor 8 is niet opgenomen in het recente plan van de heer Van Miert (inzake prioritaire projecten die vóór 2020 gereed moeten zijn). Dit is voor de regio's Marche, Veneto, Emilia Romagna, Abruzzo, Puglia en Basilicata een rampzalig, schadelijk en derhalve onaanvaardbaar besluit.

De herziening van de richtsnoeren voor de TEN's uit 1996 is zowel noodzakelijk om de steeds complexer worden infrastructuurproblemen op te lossen als met het oog op de uitbreiding. Met het document van de heer Van Miert kan echter ten aanzien van de strategische uitvoering niet geheel worden ingestemd, omdat er sprake is van onevenwichtigheid ten gunste van het noorden van Europa ten koste van het zuiden en het Middellandse-Zeegebied, een gebied dat grote mogelijkheden — en tegelijkertijd een grote uitdaging voor Europa — biedt voor de economische, culturele en sociale samenhang van de volkeren en landen waarmee wij geacht worden een nieuwe grote dialoog aan te gaan.

Als Italië wordt beschouwd als een grote brug in de Middellandse Zee tussen Noord en Zuid en tussen Oost en West, valt moeilijk in te zien waarom zowel de Adriatische corridor als de Tyrrheense corridor, die waren opgezet op basis van de criteria voor intermodaliteit en interoperabiliteit, zijn geschrapt van de lijst van prioritaire projecten. Alleen de brug over de Straat van Messina blijft over, maar dit is een territoriaal en logistiek geïsoleerd project als er geen aansluiting is met de corridors.

Is de Commissie, gezien het bovenstaande, voornemens ten minste de Adriatische corridor weer op te nemen op de lijst van belangrijke vóór 2020 uit te voeren projecten, mede gezien de uitbreiding van de EU naar het oosten en de noodzaak van versterking van de infrastructuur van de „scharnierregio's”, zoals met name het gebied rond de Adriatische Zee?

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(7 november 2003)

Corridor VIII is niet vastgesteld tijdens de Europese Raad van Essen.

De pan-Europese vervoerscorridors zijn vastgesteld door de pan-Europese conferentie van ministers van vervoer in Kreta in 1994 en in Helsinki in 1997. Dank zij deze corridors, die de landen van Midden- en Oost-Europa doorkruisen en aansluiten op het netwerk van de EU, konden de steunmaatregelen worden gecoördineerd van de diverse instanties, met inbegrip van die van de Gemeenschap, die de landen van Midden- en Oost-Europa reeds steunden via de Phare- en Ispa-programma's.

Het mandaat van de door de heer Van Miert voorgezeten groep op hoog niveau was het identificeren van prioritaire projecten in het kader van trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-T). De Commissie heeft het advies van de groep op hoog niveau gebruikt bij haar herziening van de TEN-T-richtsnoeren.

Aangezien Corridor VIII buiten het grondgebied van de Unie is gesitueerd (met uitzondering van de havens van Bari en Brindisi) behoorde het niet tot het mandaat van de groep deze in overweging te nemen voor opname in de lijst van prioritaire TEN-T-projecten. Volgens dezelfde logica heeft de Commissie deze corridor niet opgenomen in de onlangs goedgekeurde beschikking betreffende de herziening van de richtsnoeren van de TEN-T(1).