Home

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3546/03 van Miet Smet (PPE-DE) aan de Commissie. Gebruik van het intelligente snelheidsadaptatiesysteem in het verkeer.

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3546/03 van Miet Smet (PPE-DE) aan de Commissie. Gebruik van het intelligente snelheidsadaptatiesysteem in het verkeer.

27.3.2004

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CE 78/581


(2004/C 78 E/0615)

SCHRIFTELIJKE VRAAG E-3546/03

van Miet Smet (PPE-DE) aan de Commissie

(28 november 2003)

Betreft: Gebruik van het intelligente snelheidsadaptatiesysteem in het verkeer

Jaarlijks vallen er in het Europese wegverkeer 40 000 doden en 1 700 000 gewonden. Om de Europese wegen verkeersveiliger te maken, stelt de Europese Commissie voor om meer gebruik te maken van informatie- en communicatietechnologieën. De innovatie van de sterk groeiende technische mogelijkheden is echter nog steeds sterk gericht op de bestuurders en passagiers van auto's.

Het intelligente snelheidsadaptatiesyteem (ISA) behoort niet tot de voorstellen van de Europese Commissie. Het ISA-systeem verhindert dat bestuurders van wagens sneller rijden dan de voorgeschreven maximumsnelheid. Volgens een studie van de Europese Raad voor de verkeersveiligheid (European Transport Safety Council) garandeert deze techniek naast een betere bescherming van de inzittenden ook een betere bescherming voor de zwakke weggebruikers, namelijk voetgangers en fietsers.

Heeft de Europese Commissie plannen om het ISA-systeem op Europees niveau te promoten en te ondersteunen? Indien dit niet zo is, welke maatregelen neemt de Europese Commissie om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verbeteren?

Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie

(26 januari 2004)

In haar Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid(1), geeft de Commissie haar voornemen te kennen om de nationale experimenten met betrekking tot intelligente snelheidsaanpassingssystemen (ISA) in aanmerking te nemen en te beoordelen of deze voor de publieke opinie aanvaardbaar zijn. In deze context kan de ontwikkeling van intelligente snelheidsaanpassingssystemen op de steun van de Commissie rekenen, met name via de lopende projecten Prosper en SpeedAlert. Deze projecten beogen de doeltreffendheid van de intelligente snelheidsaanpassingssystemen, de werkingskosten ervan, de industriële implicaties voor de productie van de ondersteunende infrastructuur, de verschillende strategieën voor het in de handel brengen en de aanvaardbaarheid ervan te beoordelen.

Wat de zwakke weggebruikers betreft, wordt hun bescherming door de meeste in het Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid aangekondigde acties aanzienlijk verhoogd. Sommige acties zijn rechtstreeks op hun bescherming gericht, zoals de steun voor opleiding in verkeersveiligheid vanaf de schoolleeftijd, het aanmoedigen van het gebruik van de valhelm voor gebruikers van tweewielige motorvoertuigen, het streven naar een verbetering van de voertuigen om de gevolgen van ongevallen met voetgangers en fietsers terug te dringen, de verbetering van de veiligheid voor motorrijwielen en de gebruikers ervan.

Inzake het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën voor de bescherming van de zwakke weggebruikers worden een aantal maatregelen bestudeerd, waarvan sommige ook deel uitmaken van Europese onderzoeksprojecten. De oplossingen die kunnen bijdragen tot het voorkomen van aanrijdingen van voetgangers en fietsers blijven momenteel echter langetermijnoplossingen.

De Commissie verleent dus haar steun aan onderzoeksprojecten met betrekking tot intelligente snelheidsaanpassingssystemen, zonder daarbij andere maatregelen ter bescherming van de zwakke weggebruikers uit het oog te verliezen.