SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1947/03 van Camilo Nogueira Román (Verts/ALE) aan de Raad. Dood van 62 Spaanse militairen op terugreis uit Afghanistan bij een vliegtuigongeluk in Turkije.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1947/03 van Camilo Nogueira Román (Verts/ALE) aan de Raad. Dood van 62 Spaanse militairen op terugreis uit Afghanistan bij een vliegtuigongeluk in Turkije.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-1947/03
van Camilo Nogueira Román (Verts/ALE) aan de Raad
(13 juni 2003)
Betreft: Dood van 62 Spaanse militairen op terugreis uit Afghanistan bij een vliegtuigongeluk in Turkije
Volgens de pers was het vliegtuig dat betrokken was bij het vreselijke ongeluk dat 62 Spaanse militairen op terugreis uit Afghanistan het leven heeft gekost gecharterd, van een Oekraïense maatschappij UM Air, door een Britse maatschappij, Chapman Freeborn, die door de NAVO met het vervoer van de troepen van de lidstaten belast is. Hoe komt het dat een maatschappij als UM Air belast is met troepenvervoer voor een lidstaat van de Europese Unie en de NAVO? Heeft de maatschappij de nodige waarborgen gegeven om met een dergelijke opdracht belast te kunnen worden? Hoe komt het dat de lidstaten zelf niet over vervoersmogelijkheden beschikken? Is het de Raad bekend dat familieleden van de omgekomen soldaten klachten over de slechte technische toestand van het vliegtuig naar buiten brengen omdat ze zich opmerkingen van soldaten herinneren die met hetzelfde toestel gereisd hebben?
Antwoord
(7 oktober 2003)
Het geachte parlementslid is zich er zeker van bewust dat de Raad van de EU niet betrokken is bij de militaire acties in Afghanistan. Derhalve heeft de Raad geen specifieke informatie over de planning of uitvoering van de operatie, noch over logistieke aspecten zoals de inzet en verplaatsing van troepen, noch over het mogelijk charteren, bij derden, van civiele middelen door deelnemers.