SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0431/04 van Luigi Vinci (GUE/NGL) aan de Commissie. Plannen van de Commissie voor de bouw van vliegtuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0431/04 van Luigi Vinci (GUE/NGL) aan de Commissie. Plannen van de Commissie voor de bouw van vliegtuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen.
3.4.2004 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | CE 84/394 |
(2004/C 84 E/0457)
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0431/04
van Luigi Vinci (GUE/NGL) aan de Commissie
(17 februari 2004)
Betreft: Plannen van de Commissie voor de bouw van vliegtuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen
Overwegende dat:
— | Agusta-Westland, een Italiaans-Engels consortium, en Eurocopter, een Frans-Duits consortium, zijn de voornaamste Europese industrieën in de luchtvaartsector, vooral bij de bouw van helicopters; |
— | Agusta-Westland heeft drie jaar geleden met het Amerikaanse bedrijf Bell-Textron een overeenkomst gesloten over het ontwerpen en bouwen van een BA 609-toestel dat verticaal kan landen en opstijgen met behulp van de knowhow van Bell-Boeing dat momenteel met een soortgelijk toestel bezig is maar dan voor militair gebruik; |
— | deze projecten zijn al in een vergevorderd stadium, het consortium wil proefvluchten maken op de militaire luchthaven van Cameri in Piemonte en voor 2007 de eerste toestellen op de markt brengen; |
— | de Commissie heeft in het verleden een soortgelijk plan opgesteld dat zowel als TILL-ROTOR als ERICA bekend stond, |
kan de Commissie meedelen of:
— | het klopt dat zij met een nieuw soortgelijk project bezig is dat bekend staat als FINE TRIP en waarvoor de aanloopkosten tot 2015 worden geraamd op 90-100 miljard euro voor een vliegtuig van 10 ton en 20 plaatsen voor passagiers en dat het in 2002 een exclusief verzoek hiertoe heeft overgebracht aan Agusta-Westland en Eurocopter, |
— | of er inmiddels een onderzoeks- en ontwerpcontract is afgesloten met Agusta en Eurocopter, terwijl een van deze bedrijven bezig is met het voltooiien van een soortgelijk project met de Amerikaanse industrie? |
Antwoord van mevrouw Busquin namens de Commissie
(16 maart 2004)
De Europese helikopterindustrie heeft al een voorstel ingediend voor een grootschalig project van kantelrotoren uit hoofde van het vijfde kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling (OTO) (KP5). Het voorstel is tweemaal zonder succes ingediend. Ondertussen is in het kader van KP5 een aantal kritische technologieprojecten geselecteerd die draaien om elementaire O & O-onderwerpen met betrekking tot kantelrotortechniek. Afhankelijk van de resultaten en het potentieel van lopend onderzoek, bestaat er een mogelijkheid dat het onderwerp kantelrotortechnologie wordt toegevoegd aan het werkprogramma voor de derde uitnodiging tot het indienen van voorstellen, die gepubliceerd moet worden in mei 2005, uit hoofde van het zesde kaderprogramma voor OTO (KP6, 2002-2006). Als deze mogelijkheid bevestigd wordt, kan naar schatting een budget van 90-100 miljoen euro beschikbaar worden gesteld voor dit onderzoek, waarvan maximaal 50 % afkomstig is uit de KP6-begroting. Het is bekend dat de Europese industrie zichzelf voorbereidt op deze mogelijkheid. In de huidige versie van het KP 6-werkprogramma luchtvaart wordt geen specifieke melding gemaakt van de ontwikkeling van een kantelrotor.
In 2002 is geen contract getekend tussen de Commissie en Agusta en/of Eurocopter. Daarnaast financiert de Commissie projecten over onderzoek, technologische ontwikkeling en conceptvalidatie. Industriële projectontwikkeling is niet opgenomen in de activiteiten die onder het kaderprogramma van de Commissie vallen.
Als verduidelijking dient te worden opgemerkt dat ERICA een industrieel haalbaarheidsonderzoek (geen Europees project) is dat gezamenlijk wordt uitgevoerd door Agusta-Westland en Eurocopter. Hierin wordt een ander technologisch concept onderzocht dan dat waarop BA609 gebaseerd is.