SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0573/04 van Michl Ebner (PPE-DE) aan de Commissie. Begin van de bouw van de basistunnel onder de Brennerpas.
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0573/04 van Michl Ebner (PPE-DE) aan de Commissie. Begin van de bouw van de basistunnel onder de Brennerpas.
3.4.2004 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | CE 84/811 |
(2004/C 84 E/0906)
SCHRIFTELIJKE VRAAG E-0573/04
van Michl Ebner (PPE-DE) aan de Commissie
(26 februari 2004)
Betreft: Begin van de bouw van de basistunnel onder de Brennerpas
Na jarenlange onderhandelingen moet in het jaar 2006 een begin worden gemaakt met de bouw van de basistunnel onder de Brennerpas. De uitvoering van dit infrastructuurproject zal leiden tot een omleiding van het verkeer, hetgeen zowel tijdens als na de bouw van de tunnel negatieve gevolgen zal hebben voor de mensen die in de nabijheid van deze route wonen; zij zullen ondermeer te lijden hebben onder een hogere geluidoverlast. In dit verband zou ik de Commissie willen vragen:
Wat denkt zij te doen om ervoor te zorgen dat de nabij deze route wonende mensen tijdens de bouw tegen overlast worden beschermd?
Zal de Commissie geld beschikbaar stellen voor geluidweringsvoorzieningen?
Denkt de Commissie maatregelen te nemen om de overlast tijdens de bouw te beperken?
Antwoord van mevrouw de Palacio namens de Commissie
(13 april 2004)
Op basis van het huidige tijdschema voor de basistunnel onder de Brennerpas kan de bouw van een proeftunnel voor het onderzoeken van de geologische gesteldheid over de gehele lengte van de tunnel in 2006 van start gaan.
Over milieueffecten tijdens en na de bouwfase dient een gedetailleerde, bij Italiaanse en Oostenrijkse wetgeving vereiste milieueffectrapportage te worden opgesteld.
Eerste milieustudies hebben mogelijke strijdige zaken aangetoond. De voor milieu bevoegde instanties in Italië en Oostenrijk hebben reeds om een grondig onderzoek van deze kwesties verzocht.
De maatregelen die nodig zijn om milieuhinder tijdens en na de bouwfase tot een minimum te beperken of te voorkomen, zullen aan beide zijden van de grens worden vastgelegd in de milieueffectrapportage. Die maatregelen maken deel uit van het tunnelproject en kunnen dus in aanmerking komen voor financiële ondersteuning van de EU.
Verder wordt in het voorstel van de Commissie van juli 2003 tot aanpassing van de richtlijn inzake het Eurovignet(1) uitdrukkelijk gesteld dat „infrastructurele kosten die worden gemaakt om geluidshinder te verminderen”, beschouwd moeten worden als in aanmerking komende kostenfactoren bij het berekenen van de gebruiksvergoeding.
Aangezien het niet de Commissie is die het project uitvoert, zullen de maatregelen ten uitvoer moeten worden gelegd door de initiatiefnemer van het project, de Brennerbasistunnel EEIG (en toekomstige BBT SE), en nageleefd moeten worden door de respectieve nationale autoriteiten.