Home

I-Rome: Exploitatie van geregelde luchtdiensten — Aanbesteding door Italië overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt d), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad voor de exploitatie van de geregelde luchtdienst op de route Alghero — Turijn en terug

I-Rome: Exploitatie van geregelde luchtdiensten — Aanbesteding door Italië overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt d), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad voor de exploitatie van de geregelde luchtdienst op de route Alghero — Turijn en terug

22.4.2006

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 95/12


I-Rome: Exploitatie van geregelde luchtdiensten

Aanbesteding door Italië overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt d), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad voor de exploitatie van de geregelde luchtdienst op de route Alghero — Turijn en terug

(2006/C 95/09)

1. Inleiding: In de zin van artikel 4, lid 1, punt a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad van 23.7.1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes heeft de Italiaanse regering besloten om, overeenkomstig de besluiten die zijn genomen op de conferenties van de relevante diensten, een verplichting tot openbare dienstverlening op te leggen voor de geregelde luchtdienst op de route:

Alghero — Turijn en terug.

De voor deze verplichting tot openbare dienstverlening gestelde normen zijn bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie C93 van 21.4.2006.

Voorzover geen enkele luchtvaartmaatschappij binnen 30 dagen na de publicatie van deze aanbesteding geregelde luchtdiensten op bovengenoemde verbinding exploiteert of op het punt staat te exploiteren, in overeenstemming met de verplichtingen tot openbare dienstverlening en zonder om financiële compensatie te vragen, heeft de Italiaanse regering besloten om in het kader van de procedure van artikel 4, lid 1, punt d), van diezelfde verordening de toegang tot één luchtvaartmaatschappij te beperken en het recht om deze diensten in overeenstemming met de bepalingen van deze verordening te exploiteren, bij openbare aanbesteding aan te bieden.

Het recht om de route in kwestie te exploiteren wordt toegewezen via een openbare aanbesteding waarbij wordt gekeken naar de laagste prijs ten opzichte van het in punt 5 bedoelde maximumbedrag van de financiële compensatie.

2. Betreft: Levering van geregelde luchtdiensten op bovengenoemde verbinding overeenkomstig de opgelegde verplichtingen tot openbare dienstverlening als bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie C 93 van 21.4.2006, met inachtneming van de bepalingen van Verordening (EEG) nr. 2408/92.

3. Deelneming aan de aanbesteding: De aanbesteding staat open voor alle maatschappijen die in het bezit zijn van een geldige exploitatievergunning, afgegeven door een lidstaat overeenkomstig Verordening (EEG) nr. 2407/92 van de Raad van 23.7.1992 betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen, en die voldoen aan de voorwaarden met betrekking tot de openbare dienstverplichtingen als gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie C 93 van 21.4.2006.

4. Procedure: Deze aanbesteding valt onder de bepalingen van artikel 4, lid 1, punten d), e), f), h) en i) van Verordening (EEG) nr. 2408/92.

5. Dossier voor de aanbesteding: Het volledige dossier voor de aanbesteding, omvattende de voorwaarden van de overeenkomst en het maximumbedrag van de te verlenen financiële compensatie, dat als basis voor de overeenkomst moet worden beschouwd, alsook alle andere nuttige gegevens die een integrerend deel uitmaken van deze aanbesteding, kan gratis worden verkregen op het onderstaande adres:

ENAC, Direzione Trasporto Aereo, Viale del Castro Pretorio 118, I-00185 Rome.

Regione Sardegna, Assessorato Regionale dei Trasporti, via Caprera 15, I-09123 Cagliari.

6. Overeenkomst ter regulering van de dienstverlening: De dienstverlening wordt gereguleerd door een overeenkomst volgens het standaardmodel dat is opgenomen in dit aanbestedingsdossier.

7. Financiële compensatie: Gegadigden dienen in hun offerte expliciet aan te geven welk bedrag (per jaar gespecificeerd), met als maximum het in punt 5 bedoelde bedrag, wordt gevraagd als compensatie voor het uitvoeren van de gevraagde dienst gedurende 2 jaar vanaf de voorgenomen aanvangsdatum, met mogelijkheid tot verlenging met 12 maanden.

Het werkelijke bedrag van de uitgekeerde compensatie wordt elk jaar achteraf vastgesteld op grond van de werkelijke uitgaven en inkomsten voor de dienst, op overlegging van bewijsstukken en binnen de grenzen van het in de offerte aangegeven bedrag, zoals vermeld in het aanbestedingsdossier.

De vervoerder kan nooit een hogere compensatie eisen dan het in de overeenkomst opgenomen maximumbedrag, aangezien het geen gewone betaling betreft, maar een compensatie voor de levering van diensten waarop openbare dienstverplichtingen berusten.

De jaarlijkse betalingen geschieden in de vorm van voorschotten en een eindafrekening. Het saldo van de eindafrekening wordt pas betaald na goedkeuring van de rekeningen van de vervoermaatschappij voor de betrokken verbinding en nadat is vastgesteld dat de dienst overeenkomstig het bepaalde in de punten 10 en 11 is uitgevoerd.

8. Tarieven: In de offerte moeten de voorgestelde tarieven worden vermeld, overeenkomstig de opgelegde verplichtingen tot openbare dienstverlening als bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie C 93 van 21.4.2006.

9. Looptijd van de overeenkomst: De looptijd van de overeenkomst bedraagt 2 jaar, met een mogelijkheid tot verlenging met 12 maanden, gerekend vanaf de voorgenomen datum van aanvang van de exploitatie van de luchtdienst op bovengenoemde route, overeenkomstig de opgelegde verplichtingen tot openbare dienstverlening.

De uitvoering van het contract en de analytische boekhouding van de vervoermaatschappij voor de betrokken route zullen ten minste eenmaal per jaar aan een controle in samenwerking met de vervoermaatschappij worden onderworpen. Voor alle eventuele wijzigingen moet een aanvullende overeenkomst worden gesloten.

10. Wijziging en opzegging: De ondertekenende partijen kunnen de overeenkomst vóór het einde van de normale duur ervan slechts beëindigen na het verstrijken van een opzegtermijn van 6 maanden. Wanneer de luchtvaartmaatschappij niet voldoet aan één van de verplichtingen tot openbare dienstverlening, wordt zij geacht de overeenkomst zonder opzegtermijn te hebben beëindigd tenzij zij de dienst binnen een termijn van 30 dagen na ingebrekestelling opnieuw in overeenstemming brengt met de verplichtingen tot openbare dienstverlening.

11. Niet-nakoming van de overeenkomst en sancties: Wanneer de vervoerder niet heeft kunnen vliegen om een van de volgende redenen:

gevaarlijke weersomstandigheden;

sluiting van een van de luchthavens;

redenen van openbare veiligheid;

stakingen;

veiligheidsproblemen;

overmacht;

wordt het bedrag van de financiële compensatie verminderd in verhouding tot het aantal niet uitgevoerde vluchten.

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de nauwkeurige vervulling van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen. In het geval van niet-vervulling of onvolledige vervulling die niet te wijten is aan overmacht of aan omstandigheden buiten de wil van de luchtvaartmaatschappij of aan abnormale of onvoorziene omstandigheden die de luchtvaartmaatschappij redelijkerwijs niet had kunnen voorkomen, kan de Italiaanse overheid het contract opzeggen middels een formele opzegging die binnen 10 dagen nadat de gebeurtenis bekend is geworden aan de luchtvaartmaatschappij moet worden gezonden.

De luchtvaartmaatschappij krijgt dan tot 7 dagen na ontvangst van de opzegging de tijd om verantwoording af te leggen.

Het aantal annuleringen door rechtstreeks toedoen van de luchtvaartmaatschappij mag per jaar niet meer bedragen dan 2 % van de vluchten; ten minste 98 % van de geplande vluchten moet dus worden uitgevoerd. Voor elke geannuleerde vlucht boven het maximum van 2 % moet aan de regelgevingsinstantie een boete worden betaald van 2 500 EUR.

De vervoerder moet waarborgen dat ten minste 85 % van de vluchten niet meer dan 20 minuten afwijkt van de afgesproken dienstregeling (punctualiteitscoëfficiënt van de dienst). Voor elke vertraging van meer dan 20 minuten moet de vervoerder elke passagier een krediet verlenen van 15 EUR op de aankoop van een vliegtuigbiljet in de toekomst.

Deze regels zijn niet van toepassing op geannuleerde vluchten of vluchten waarvan de vertraging te wijten is aan weersomstandigheden, stakingen of andere gebeurtenissen die niet onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen of die aan haar controle ontsnappen.

Wanneer de luchtvaartmaatschappij het contract niet of slechts gedeeltelijk uitvoert, kan zij verplicht worden de schade geleden door de gemeenschap van het eiland te vergoeden; deze schade zal door de bevoegde rechtsinstantie worden begroot.

Onverminderd een eventuele verplichting tot herstelbetaling, resulteert elke onderbreking van de dienstverlening in een evenredige verlaging van het verleende compensatiebedrag.

Wanneer de luchtvaartmaatschappij de in punt 10 bedoelde opzegtermijn niet nakomt, wordt een boete opgelegd die wordt berekend uitgaande van het aantal ontbrekende dagen en van het bedrijfsresultaat op de verbinding in het desbetreffende jaar, beperkt tot de maximale financiële compensatie als bedoeld in punt 7.

12. Indiening van de offertes: Uiterlijk 30 dagen na de datum van bekendmaking van de aanbesteding in het Publicatieblad van de Europese Unie dienen de offertes, verplicht opgesteld overeenkomstig het bepaalde in het aanbestedingsdossier, per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs in een gesloten en verzegelde omslag te worden opgestuurd of ter plaatse tegen ontvangstbewijs te worden afgegeven op het volgende adres:

ENAC, Direzione Trasporto Aereo, Viale del Castro Pretorio 118, I-00185 Rome.

13. Geldigheid van de aanbesteding: Overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, lid 1, punt d), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 is deze aanbesteding slechts geldig voorzover geen enkele communautaire luchtvaartmaatschappij deze openbare dienstverplichtingen binnen 30 dagen na publicatie in het Publicatieblad van de Europese Unie C 93 van 21.4.2006 accepteert, zonder daarvoor een financiële compensatie te verlangen.

14. Gunning: Binnen een periode van 40 dagen na de hierboven genoemde uiterste termijn gaat de ENAC (Ente Nazionale per l'Aviazione Civile) over tot de gunning van de opdracht; zij benoemt daarbij zo nodig een commissie.

15. Geschillen: Eventuele geschillen tussen de partijen over de toepassing van de overeenkomst of de uitvoering van de diensten worden, na een verzoeningsprocedure die loopt binnen een periode van 90 dagen na het ontstaan van het geschil, voorgelegd aan bevoegde gerechtsinstantie.