Home

Aankondiging van aanwerving PE/114/S — Directeur (Functiegroep AD14) — Directoraat-generaal Vertolking en conferenties — Directoraat B — Organisatie en planning

Aankondiging van aanwerving PE/114/S — Directeur (Functiegroep AD14) — Directoraat-generaal Vertolking en conferenties — Directoraat B — Organisatie en planning

11.6.2008

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 145/14


AANKONDIGING VAN AANWERVING PE/114/S

DIRECTEUR (Functiegroep AD14)

DIRECTORAAT-GENERAAL VERTOLKING EN CONFERENTIES — DIRECTORAAT B — ORGANISATIE EN PLANNING

(2008/C 145 A/03)

1. VACANTE POST

De Voorzitter van het Europees Parlement heeft besloten de procedure ter voorziening in een post van directeur (AD, rang 14) bij het directoraat-generaal Vertolking en conferenties — directoraat B — Organisatie en planning, te openen op basis van artikel 29, lid 2, van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen.

Deze selectieprocedure dient ter verruiming van de keuzemogelijkheden van het tot aanstelling bevoegde gezag. Daarnaast loopt er een interne procedure voor de voorziening in posten.

Aanwerving vindt plaats in de rang AD14(1). Het basissalaris bedraagt 12 312,60 EUR per maand. Het basissalaris, waarop belasting wordt geheven ten bate van de Europese Gemeenschappen en dat is vrijgesteld van nationale belastingen, kan overeenkomstig de voorwaarden zoals vastgelegd in het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen worden aangevuld met bepaalde toelagen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat voor dit ambt de regeling ter uitvoering van het mobiliteitsbeleid geldt, die door het Bureau is goedgekeurd op 29 maart 2004.

Voor deze post is flexibiliteit vereist, moeten regelmatig dienstreizen worden gemaakt naar andere werklocaties en worden talrijke contacten onderhouden met personen binnen en buiten de instelling en met leden van het Europees Parlement.

2. STANDPLAATS

Brussel. Overplaatsing naar een van de twee andere werklocaties van het Europees Parlement behoort tot de mogelijkheden.

3. GELIJKE KANSEN

Het beleid van het Europees Parlement is erop gericht gelijke kansen te waarborgen, waarbij sollicitaties van gekwalificeerde vrouwen en mannen worden aangemoedigd zonder enige discriminatie.

4. TAKEN

Hogere ambtenaar die in het kader van de richtsnoeren en besluiten van het parlementaire gezag en de directeur-generaal wordt belast met de volgende taken(2):

instaan voor het goed functioneren van een entiteit van het secretariaat-generaal met meerdere eenheden die werkzaam zijn in het kader van de bevoegdheden van het directoraat;

een of meer medewerkersteams leiden, aansturen, motiveren en coördineren; zorgen voor een optimaal gebruik van de beschikbare middelen door de kwaliteit van de dienstverlening op de desbetreffende werkterreinen te waarborgen (organisatie, personeel, budgetbeheer, innovatie, enz.);

de werkzaamheden van het directoraat plannen (vaststellen van doelen en strategieën), de nodige besluiten nemen om de gestelde doelen te verwezenlijken en de dienstverlening evalueren om de kwaliteit ervan te waarborgen;

de directeur-generaal, het secretariaat-generaal en de leden van het Parlement van advies dienen op zijn werkterrein;

samenwerken met de verschillende directoraten van het secretariaat-generaal, de instelling vertegenwoordigen en onderhandelen over contracten en overeenkomsten op zijn werkterrein;

specifieke projecten die financiële verantwoordelijkheden kunnen inhouden, beheren en afronden;

de functie van gesubdelegeerd ordonnateur uitoefenen.

5. VOORWAARDEN VOOR TOELATING (vereist profiel)

Deze selectieprocedure staat open voor sollicitanten die op de uiterste datum voor de indiening van sollicitaties aan de onderstaande voorwaarden voldoen:

a) Algemene voorwaarden

Overeenkomstig artikel 28 van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen moeten sollicitanten:

onderdaan zijn van een van de lidstaten van de Europese Unie(3);

in het bezit zijn van hun rechten als staatsburger;

hebben voldaan aan de wettelijke verplichtingen inzake de militaire dienstplicht;

in zedelijk opzicht de waarborgen bieden die voor het vervullen van de beoogde taken vereist zijn.

b) Bijzondere voorwaarden

i) Vereiste getuigschriften, diploma's en beroepservaring

Opleiding van een niveau dat overeenkomt met een met een diploma bekroonde volledige universitaire studie waarvan de normale duur vier jaar of langer is,

of

opleiding van een niveau dat overeenkomst met een met een diploma bekroonde volledige universitaire studie waarvan de normale duur ten minste drie jaar is, plus een passende beroepservaring van ten minste één jaar(4).

Ten minste vijftien jaar beroepservaring die is opgedaan na het behalen van de in de eerste alinea genoemde kwalificaties, waarvan ten minste acht jaar in een leidinggevende functie.

ii) Vereiste kennis

uitstekende algemene ontwikkeling op het gebied van Europese aangelegenheden;

uitstekend inzicht in interne, nationale en internationale politieke vraagstukken;

zeer goed inzicht in de diverse culturen die co-existeren binnen de instellingen;

uitstekende kennis van de structuur van het secretariaat-generaal, de organisatie en de omgeving ervan en van de diverse actoren;

zeer goede kennis van het Reglement van het Europees Parlement, de wetgevingsprocedures en de interne regels en praktijken;

zeer goede kennis van het Financieel Reglement, de uitvoeringsvoorschriften, de interne voorschriften en de overige afgeleide teksten van het Europees Parlement;

zeer goede kennis op bestuurlijk gebied (personeelsbeleid, beheer, begroting, financiën, informatica …);

uitstekende kennis van managementtechnieken.

iii) Talenkennis

Uitstekende kennis van een der officiële talen van de Europese Unie(5) en zeer goede kennis van een andere officiële taal.

Om redenen verband houdend met de functie is zeer goede kennis van Engels of Frans vereist, alsook een goede kennis van de andere van deze twee talen. Het Raadgevend Comité zal tevens rekening houden met kennis van andere officiële talen van de Europese Unie.

iv) Vereiste vaardigheden

zin voor strategie,

leidinggevende capaciteiten,

vermogen tot anticiperen,

reactievermogen,

grote nauwkeurigheid,

communicatieve vaardigheden.

6. SELECTIEPROCEDURE

Om het tot aanstelling bevoegde gezag bij zijn keuze te helpen, stelt het Raadgevend Comité voor de benoeming van hogere ambtenaren een kandidatenlijst op met de namen van de personen die zij het Bureau aanbeveelt om uit te nodigen voor een gesprek. Het Bureau stelt vervolgens de definitieve lijst van deze personen vast, waarna het Comité de gesprekken voert en een eindverslag uitbrengt aan het Bureau, dat uiteindelijk beslist. Het Bureau kan in dit kader besluiten de kandidaten te horen.

7. INDIENING VAN SOLLICITATIES

Kandidaten wordt verzocht hun sollicitatiebrief (met de vermelding „aankondiging van aanwerving PE/114/S”), vergezeld van een curriculum vitae (bij voorkeur Europass-CV(6), te richten aan:

Monsieur le Secrétaire général

Parlement européen

Bâtiment Konrad Adenauer

L-2929 Luxembourg

De sollicitatiebrief moet aangetekend worden verzonden, en wel uiterlijk op 26 juni 2008, waarbij het poststempel als bewijs geldt.

Kandidaten die worden uitgenodigd voor een onderhoud(7)dienen op de dag van het onderhoud bewijsstukken over te leggen van hun opleiding, beroepservaring en de functie die zij op dit moment uitoefenen, en wel uitsluitend in de vorm van kopieën of fotokopieën. Deze bewijsstukken worden namelijk niet geretourneerd.



BIJLAGE

DIRECTORAAT B — ORGANISATIE EN PLANNING

1. BELANGRIJKSTE OPDRACHTEN

Instaan voor de leiding, de coördinatie en de aansturing van de eenheden van het directoraat.

De functie van gesubdelegeerd ordonnateur uitoefenen.

Instaan voor het beheer van projecten.

Waken over de afhandeling van de nota's en dossiers van het directoraat.

Verzekeren van de betrekkingen met de andere instellingen.

2. PERSONEELSFORMATIE (nader te preciseren)

1 directeur

EENHEID AANWERVING VAN HULPCONFERENTIETOLKEN

1. BELANGRIJKSTE OPDRACHTEN

De activiteiten en het administratieve werk van de eenheid coördineren.

De hulpconferentietolken aanwerven die nodig zijn in aanvulling op het werk van de vaste tolken op lange, middellange en korte termijn.

Samen met de hoofden van de taalafdelingen de prioriteiten bij de aanwerving coördineren op basis van het criterium kwaliteit.

Het aanwervingsbeleid op middellange en lange termijn vaststellen en toepassen (alle plaatsen).

Criteria, termijnen en voorwaarden voor de aanwerving op lange termijn vaststellen in overleg met de andere instellingen.

Contacten onderhouden met de hulpconferentietolken (contacten, beschikbaarheid, wijze van tewerkstelling, enz.) en de interinstitutionele WebCalendar beheren.

Contracten opstellen, getekende contracten in ontvangst nemen en archiveren.

Indien nodig informatie verstrekken aan de dienst die hulpconferentietolken uitbetaalt.

Een voorlopige planning opstellen van de teams voor vergaderingen van andere instellingen in Luxemburg (Europese Commissie, Rekenkamer).

Antwoord geven op verzoeken van hulpconferentietolken om informatie over het aanwervingsbeleid van het directoraat-generaal.

Behandelen van individuele verzoeken van leden, zorgen voor de aanwerving van de nodige hulpconferentietolken en de voorlopige tewerkstelling daarvan.

Opstellen van nota's en dossiers van het directoraat-generaal betreffende de aanwerving van hulpconferentietolken.

De betrekkingen met het tolkenberoep onderhouden (overeenkomst met de beroepsgroep, enz.).

Beheer van de kredieten voor dienstreizen van de eenheid.

2. PERSONEELSFORMATIE (nader te preciseren)

EENHEID PLANNING

1. BELANGRIJKSTE OPDRACHTEN

De activiteiten en het administratieve werk van de eenheid coördineren.

Naar gelang de aangekondigde behoeften van de gebruikende diensten de tolkenteams samenstellen op 3 niveaus: planning en beheer van de lopende week, programma's op middellange termijn, programma's op lange termijn.

Informatie verstrekken aan en onderhandelen met de aanvragende diensten over de mogelijkheden om verrichtingen te leveren.

De beschikbaarheid van de vaste tolken beheren (vakantie, cursussen, enz.), dienovereenkomstig ramen welke externe tolken aangeworven moeten worden en deze informatie doorgeven aan de eenheid aanwerving.

Definitief vaststellen van de tolkenteams voor andere instellingen (Europese Commissie in Luxemburg, Rekenkamer, Comité van de regio's, Ombudsman).

Contacten onderhouden en onderhandelen met de Europese Commissie met het oog op interinstitutionele uitwisseling.

Voor de uitbetalende dienst nuttige gegevens bijwerken en doorgeven en zorgen voor rectificatie van de elektronische contractbestanden en de eventuele facturering van tolkenverrichtingen.

De planning ondersteunen en controle daarop uitoefenen: documentatie voor de vergaderingen, specifieke documentatie voor hoorzittingen en de voorbereiding van dienstreizen („documentatiedesk”), volgen van zittingsverslagen en opstellen van periodieke verslagen over geannuleerde of laat aangevraagde vergaderingen (gedragscode), afhandeling van verslagen van teamhoofden, afhandeling van compensaties (overeenkomstig de arbeidsvoorwaarden).

De technische toestand van zalen buiten de drie vergaderplaatsen controleren.

De nota's en dossiers van het directoraat-generaal voorbereiden die betrekking hebben op de planning en de tewerkstelling van de vaste tolken alsmede voor kwesties die verband houden met dienstreizen en documentatie (ondersteuning van de planning).

De programmering van individuele verzoeken van leden om vertolking afhandelen in nauwe samenwerking met de eenheid aanwerving van hulpconferentietolken.

Voorstellen voor compensatie (overeenkomstig de arbeidsvoorwaarden) voorleggen aan de directeur-generaal.

2. PERSONEELSFORMATIE (nader te preciseren)

EENHEID VERGADERINGEN EN CONFERENTIES

(inclusief de „Dienst beheer van zalen en vergaderingen” en de „Dienst conferentietechnici”)

1. BELANGRIJKSTE OPDRACHTEN

De activiteiten en het administratieve werk van de eenheid coördineren.

Beheer van de kredieten voor dienstreizen van de eenheid.

De coördinatie met de andere directoraten-generaal en diensten verzekeren.

Opstellen van nota's en brieven en voorbereiden van dossiers betreffende de eenheid.

Beheer van zalen en vergaderingen

Verzoeken om vertolking van de kant van fracties en de Europese ombudsman in behandeling nemen en volgen.

Technische adviezen voorbereiden in verband met buitengewone verzoeken en verzoeken van administratieve organen van de instelling.

Contacten onderhouden met de fracties en de eenheden „aanwerving van hulpconferentietolken” en „planning” over de vraag of verzoeken om vertolking technische haalbaar zijn dan wel in overeenstemming met de gedragscode van het Europees Parlement en met het oog op verzoeken om advies.

Beheer van de kredieten in verband met de activiteiten van de dienst.

Beheer van de vergaderzalen in de drie vergaderplaatsen en coördinatie met de diverse interne en externe gebruikers.

Alle vergaderingen van fracties en de Europese ombudsman invoeren in de toepassing PERICLES.

Vergaderingen buiten de drie vergaderplaatsen organiseren en ter plaatse de verschillende betroffen diensten coördineren.

Zorgen voor de betaling en verrekening van facturen en voorschotten.

Dossiers opmaken voor de facturering voor externe organen in de drie vergaderplaatsen en facturering van de kosten van conferentietechnici.

Conferentietechnici

Beheer van de tewerkstelling van de conferentietechnici.

Bestekken opstellen en alle administratieve procedures aanwenden met het oog op de aankoop van materieel en verrichtingen van externe firma's.

Technische assistentie verlenen bij alle vergaderingen van het Europees Parlement.

Registratie van de vergaderingen.

Zorg voor het onderhoud van de technische installaties in de drie werklocaties.

Waken over de goede werking van de installaties in samenwerking met de eenheid planning en de persoon die verantwoordelijk is voor nieuwe technologieën.

Zorg voor het beheer van de voorraden van specifiek materieel.

2. PERSONEELSFORMATIE (55)

1 hoofd van de eenheid

54 assistenten