Home

Kennisgeving van zes vacatures voor de functie van lid van de kamers van beroep — VEXT/09/586/AD 11/BoA

Kennisgeving van zes vacatures voor de functie van lid van de kamers van beroep — VEXT/09/586/AD 11/BoA

28.5.2009

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 119/5


KENNISGEVING VAN ZES VACATURES VOOR DE FUNCTIE VAN LID VAN DE KAMERS VAN BEROEP

VEXT/09/586/AD 11/BoA

(2009/C 119 A/02)

1. HET HARMONISATIEBUREAU VOOR DE INTERNE MARKT (MERKEN, TEKENINGEN EN MODELLEN)

Het Harmonisatiebureau voor de interne markt (merken, tekeningen en modellen), hierna het „Bureau” genoemd, is ingesteld bij Verordening (EG) nr. 207/2009 van de Raad van 26 februari 2009 inzake het Gemeenschapsmerk(1).

Het Bureau is een agentschap van de Europese Unie met rechtspersoonlijkheid en financiële en administratieve onafhankelijkheid, en heeft tot taak de Gemeenschapsmerken en Gemeenschapsmodellen te beheren. Gemeenschapsmerken en -modellen die door het Bureau worden geregistreerd, hebben in de gehele Europese Unie rechtsgeldigheid.

Sinds de opname van zijn activiteiten in 1996 heeft het Bureau effectief meer dan 500 000 aanvragen voor inschrijving van Gemeenschapsmerken geregistreerd. Het Bureau bestaat naast de nationale merkenbureaus. In 2008 werden er 87 000 aanvragen voor inschrijving van Gemeenschapsmerken en 77 000 aanvragen voor inschrijving van Gemeenschapsmodellen ingediend. De begroting van het Bureau voor het jaar 2009 bedraagt circa 200 miljoen EUR en het aantal posten ongeveer 700.

Het Bureau voert een beleid van gelijke kansen en maakt bij de acceptatie van sollicitaties geen onderscheid op grond van geslacht, huidskleur, etnische of sociale herkomst, genetische kenmerken, taal, godsdienstige, politieke of andere overtuigingen of standpunten, het tot een nationale minderheid behoren, financiële situatie, geboorte, invaliditeit, leeftijd of seksuele geaardheid.

De werktalen van het Bureau zijn het Spaans, het Duits, het Engels, het Frans en het Italiaans.

Het Bureau is gevestigd in Alicante, Spanje.

2. KAMERS VAN BEROEP

De kamers van beroep zijn bevoegd uitspraak te doen over beroepen tegen beslissingen die zijn genomen door personeelsleden van het Bureau in verband met onderzoeken van merken of modellen, opposities, nietigheids- of ongeldigheidsverklaringen van het Bureau.

Beslissingen van de kamers van beroep worden genomen door comités bestaande uit een voorzitter en twee leden. Twee van hen dienen een juridische achtergrond te hebben. In een aantal specifieke gevallen worden besluiten genomen door een grote kamer van beroep dan wel door één enkel lid, die rechtsgeleerde dient te zijn. Afhankelijk van het belang van de dienst kunnen de leden worden toegewezen aan één of meerdere kamers van beroep.

De kamers van beroep bestaan momenteel uit één algemeen voorzitter van de kamers van beroep, drie voorzitters van de afzonderlijke kamers en elf leden, alsmede de juridische en administratieve medewerkers. De griffie en de dienst Documentatie en ondersteuning zijn ondersteunende diensten. Ongeveer 70 mensen werken voor de kamers van beroep en de ondersteunende diensten.

Van de in totaal circa 13 300 beroepen die tot eind december 2008 zijn ingediend, waren er op die datum ongeveer 11 700 volledig afgehandeld. Doorgaans werd het proces gevoerd in het Engels (65 %), gevolgd door het Duits (20 %), het Frans (7 %), het Spaans (6 %) en het Italiaans (2 %).

3. VACATURE

Het Bureau is op zoek naar kandidaten voor het opstellen van een reservelijst voor invulling van zes functies als lid van de kamers van beroep.

4. AANSTELLING

Leden van de kamers van beroep worden door de raad van bestuur van het Bureau benoemd voor een periode van vijf jaar. Dit mandaat kan worden verlengd voor nogmaals een periode van vijf jaar of tot de pensioengerechtigde leeftijd, indien deze in de loop van de verlengde ambtsperiode wordt bereikt.

Geplande indiensttreding is tussen 2010 en 2011.

5. ARBEIDSVOORWAARDEN

Aanwerving geschiedt op basis van een contract van tijdelijk functionaris voor een duur van vijf jaar overeenkomstig artikel 2, onder a), van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen, in rang AD 11. Het basismaandsalaris van de eerste salaristrap van deze rang bedroeg op 1 juli 20088 790,51 EUR. Daarnaast zijn er toelagen voor gehuwden en/of functionarissen die kinderen ten laste hebben. Voorts worden enkele vergoedingen verstrekt voor verhuis- en reiskosten; er is ook voorzien in een ongevallen- en ziektekostenverzekering en een pensioenregeling. Over het salaris wordt Gemeenschapsbelasting geheven. Er zijn tevens andere kortingen van toepassing, die zijn vastgelegd in de Regeling welke van toepassing is op de ambtenaren en andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen. Het salaris is echter vrijgesteld van nationale belastingen. Van de functionaris afhankelijke kinderen kunnen kosteloos de Europese School in Alicante bezoeken.

Leden van de afzonderlijke kamers van beroep die na afloop van deze selectieprocedure worden benoemd en wier ambtsperiode wordt verlengd in overeenstemming met artikel 136, lid 2, van Verordening (EG) nr. 207/2009, kunnen op voorstel van de algemeen voorzitter van de kamers van beroep door de raad van bestuur van het Bureau worden heringeschaald in rang AD 12, op grond van hun reeds opgedane ervaring als lid van de kamers van beroep.

Leden van de kamers van beroep die na afloop van deze selectieprocedure worden benoemd en:

die al eerder door de Raad zijn aangesteld als lid van de kamers van beroep ingevolge de procedure van artikel 136, lid 2, van Verordening (EG) nr. 207/2009, voordat de wijziging in Verordening (EG) nr. 422/2004 van de Raad van 19 februari 2004(2) in werking trad, en

wier eerste contract tot stand kwam onder de vorige Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen („AVOF”), en

wier ambtsperiode is verlengd in aansluiting op deze selectieprocedure, en

wier rang ten tijde van de verlenging hoger is dan AD 12,

kunnen, op voorstel van de voorzitter van de kamers van beroep, door de raad van bestuur van het Bureau worden heringeschaald in een rang (tot ten hoogste AD 13) en in een schaal die, in overeenstemming met de bepalingen van de geldende AVOF, het basissalaris(3) dat zij aan het einde van hun onmiddellijk daaraan voorafgaande ambtsperiode hadden, zo dicht mogelijk benadert (ten positieve of ten negatieve).

De overeenkomst wordt beëindigd hetzij op de in het contract vastgestelde datum, hetzij op verzoek van de betrokken tijdelijk functionaris, na een kennisgevingstermijn van drie maanden, onverminderd de relevante bepalingen van de bovengenoemde regeling.

6. EISEN WAT BETREFT OPLEIDING EN ERVARING

Kandidaten moeten in een meertalige omgeving (een orgaan van de Europese Unie) kunnen werken. Een groot aantal beroepen moet binnen een redelijk tijdsbestek en op collegiale wijze worden afgehandeld in overeenstemming met de door de algemeen voorzitter van de kamers van beroep vastgestelde doelstellingen.

Kandidaten dienen aan de volgende minimumeisen wat betreft opleiding en ervaring te voldoen:

opleiding op het niveau van universitaire studies afgerond met een diploma voor de gebruikelijke universitaire opleidingsduur van ten minste vier jaar, of een opleiding op het niveau van universitaire studies afgerond met een diploma en een geëigende beroepservaring van ten minste één jaar, wanneer de gebruikelijke universitaire opleidingsduur ten minste drie jaar is;

beschikken over minimaal vijftien jaar beroepservaring op het niveau van de desbetreffende categorie, te rekenen vanaf het behalen van bovengenoemd diploma tot het tijdstip van de sluitingsdatum voor indiening van de sollicitaties. Hij/zij dient ten minste vijf jaar werkzaam te zijn geweest op het gebied van de intellectuele eigendom, met name op het gebied van merken;

grondige kennis van één officiële taal van de Europese Unie en voldoende beheersing van een tweede officiële taal. Een van deze talen moet behoren tot de vijf werktalen van het Bureau, te weten: het Spaans, het Duits, het Engels, het Frans of het Italiaans.

Tot aanbeveling strekt:

het bezit van een universitair diploma in de rechtswetenschappen;

beroepsuitoefening in een andere taal dan de moedertaal van de kandidaat;

een grondige kennis van het Engels of het Duits.

De succesvolle kandidaat moet eveneens voldoen aan de algemene voorwaarden voor indiensttreding als personeelslid van de Europese Unie, met name:

onderdaan zijn van een van de lidstaten van de Europese Unie;

een blanco strafblad hebben;

fysiek in staat zijn om zijn/haar taken te vervullen;

een volledig mandaat van vijf jaar kunnen vervullen alvorens de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken, te weten: aan het einde van de maand waarin de persoon de leeftijd van 65 jaar bereikt.

7. INDIENING VAN DE SOLLICITATIES

Sollicitaties kunnen worden ingediend via e-mail of andere verzenddiensten, met gebruikmaking van het sollicitatieformulier dat beschikbaar is op de website van het Bureau.

http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/OHIM/career/career.en.do

Via e-mail verstuurde sollicitaties moeten gericht worden aan het volgende adres: ABBCIF@oami.europa.eu

Per post/koeriersdienst verzonden sollicitaties moeten worden gezonden aan:

Chairperson of the Administrative Board

Office for Harmonization in the Internal Market

(Trade Marks and Designs)

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

SPANJE

De uiterste inzenddatum voor sollicitaties is 19 juni 2009, om middernacht.

Let op: het formulier moet volledig worden ingevuld. Onvolledig ingevulde sollicitatieformulieren (bijvoorbeeld met verwijzingen naar het curriculum vitae) worden terzijde gelegd.

Kandidaten die uitgenodigd worden voor het sollicitatiegesprek (zie hierna onder selectieprocedure), wordt verzocht vóór het gesprek plaatsvindt, de relevante ondersteunende documenten met betrekking tot de basisvereisten over te leggen, alsook overige bewijsstukken betreffende vereiste kwalificaties en ervaring:

1)

kopie van een identiteitsbewijs (zoals een paspoort of een identiteitskaart);

2)

kopieën van diploma's;

3)

kopieën van getuigschriften in verband met de in punt 6 vermelde beroepservaring.

Andere documenten, in het bijzonder het curriculum vitae, zullen niet in aanmerking worden genomen. Er zij met name op gewezen dat kwalificaties of beroepservaring die niet kunnen worden gestaafd door relevante bewijsstukken, zoals kopieën van diploma's of getuigschriften van werkgevers, niet in aanmerking zullen worden genomen. Dit kan bijgevolg leiden tot uitsluiting van de kandidaat.

8. SELECTIEPROCEDURE

De selectie vindt plaats onder gezag van de raad van bestuur van het Bureau. Een door de raad van bestuur benoemd selectiecomité zal eerst een voorselectie van de sollicitaties maken om te beoordelen of de kandidaten kunnen worden toegelaten, en vervolgens besluiten welke kandidaten uitgenodigd moeten worden voor een sollicitatiegesprek of verdere tests. Na afsluiting van de selectieprocedure zullen maximaal twaalf mensen op een reservelijst van succesvolle kandidaten worden geplaatst. Opname op de lijst biedt geen garantie, maar betekent dat aan kandidaten, afhankelijk van de vereisten van de kamers van beroep, een contract als tijdelijk functionaris kan worden aangeboden. De reservelijst is geldig tot en met 31 december 2011.

9. BESCHERMING VAN PERSOONSGEGEVENS

Als agentschap dat belast is met het organiseren van de selectie, waarborgt HBIM dat de persoonlijke informatie verwerkt wordt overeenkomstig Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens(4). Dit geldt met name voor het vertrouwelijk en veilig omgaan met dergelijke gegevens.

10. BEROEP

Kandidaten die zich door een besluit bezwaard achten, kunnen een klacht indienen overeenkomstig artikel 90, lid 2, van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen, op onderstaand adres:

Office for Harmonization in the Internal Market

Human Resources Department

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

SPANJE

11. NADERE INFORMATIE

Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij:

De heer Peter Lawrence

Vice-President and Director of the Human Resources Department

Office for Harmonization in the Internal Market

(Trade Marks and Designs)

Office 1A-3/20-21

Avenida de Europa, 4

03008 Alicante

SPANJE

Tel. +34 965139147

Fax +34 965139952

E-mail peter.lawrence@oami.europa.eu

NB: In geval van verschillen tussen de diverse taalversies moet de Engelse versie als de juiste versie worden beschouwd.