Home

Vacature voor de functie van directeur (rang AD 14) van het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken in Malta — COM/2010/10234

Vacature voor de functie van directeur (rang AD 14) van het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken in Malta — COM/2010/10234

26.2.2010

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 48/1


Vacature voor de functie van directeur (rang AD 14) van het Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken in Malta

COM/2010/10234

(2010/C 48 A/01)

Over het bureau

Verwacht wordt dat de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement in het voorjaar van 2010 formeel een voorstel van de Europese Commissie(1) voor een verordening tot oprichting van een Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (hierna „het Bureau” genoemd) zullen aannemen. Op 20 november 2009 werd een politiek akkoord bereikt over een gemeenschappelijk standpunt, dat gebaseerd is op teksten die voordien waren goedgekeurd door de commissie Burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken van het Europees Parlement. Na de formele goedkeuring zal de verordening worden bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie. Zij zal in werking treden op de dag volgende op die van haar bekendmaking.

Op 30 november 2009 besloot de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken dat het Bureau zal worden gevestigd in Valetta (Malta).

Volgens de ontwerp-verordening wordt het Bureau een orgaan van de Gemeenschap dat rechtspersoonlijkheid bezit. Het Bureau moet zorgen voor een betere toepassing van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en de praktische samenwerking tussen de lidstaten op asielgebied versterken. Het zal onder meer de volgende taken hebben:

vergemakkelijken, coördineren en versterken van de diverse aspecten van de praktische samenwerking tussen de lidstaten op asielgebied, teneinde de toepassing van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel te helpen verbeteren. Hiervoor zal het Bureau betrokken worden bij de externe dimensie van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel;

verlenen van doeltreffende operationele steun aan de lidstaten waarvan de asiel- en opvangstelsels onder bijzondere druk staan;

verlenen van wetenschappelijke en technische bijstand voor het beleid en de wetgeving van de Gemeenschap inzake alle aangelegenheden die directe of indirecte gevolgen hebben voor het asielbeleid, als een onafhankelijke bron van informatie.

Het Bureau zal geen bevoegdheden hebben ten aanzien van beslissingen die de autoriteiten van de lidstaten nemen over individuele verzoeken om internationale bescherming.

In 2013 zal het bureau naar verwachting 60 tot 90 personeelsleden tellen.

Voor de eerste vier werkingsjaren van het Bureau zijn de volgende vastleggingskredieten gepland:

(in miljoen EUR)

TOTAAL REFERENTIEBEDRAG

2010

2011

2012

2013

Totaal

Vastleggingskredieten

5,25

8

12

15

40,25

Inhoud van de functie

De directeur is de wettelijke vertegenwoordiger en het publieke gezicht van het Bureau. Hij/zij is onafhankelijk in de uitoefening van zijn/haar taken en moet verantwoording afleggen over zijn/haar activiteiten aan de raad van bestuur. Die zal bestaan uit 26 stemgerechtigde leden die door de lidstaten zijn aangewezen, twee stemgerechtigde leden die door de Commissie zijn aangewezen, en Denemarken en de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor vluchtelingen (UNHCR) als leden zonder stemrecht.

De directeur brengt op verzoek verslag uit aan het Europees Parlement over de uitvoering van zijn/haar taken. De Raad kan de directeur verzoeken om verslag uit te brengen over de uitvoering van zijn/haar taken.

De directeur zal een centrale rol spelen in de oprichting van het bureau, dat binnen een jaar na de inwerkingtreding van de oprichtingsverordening volledig functioneel moet zijn. Hij/zij zal verantwoordelijk zijn voor het oprichten van de administratieve, operationele en financiële structuren die nodig zijn voor de goede werking van het Bureau, met inbegrip van de aanwerving van leidinggevend personeel.

Wanneer het Bureau operationeel is, zullen de taken van de directeur onder meer bestaan uit:

het ontwikkelen en verwezenlijken van de strategische doelstellingen van het Bureau in overeenstemming met zijn missie;

het dagelijkse beheer van het Bureau, met inbegrip van aanwerving;

het opstellen van de werkprogramma's van het Bureau, na advies van de Commissie;

het uitvoeren van de werkprogramma's en besluiten die door de raad van bestuur zijn goedgekeurd;

het opstellen van verslagen over de landen van herkomst van asielzoekers;

het opstellen van een ontwerp van financieel reglement van het Bureau, ter goedkeuring door de raad van bestuur, alsook een ontwerp van uitvoeringsvoorschriften;

het opstellen van de ontwerpramingen van ontvangsten en uitgaven van het Bureau en de uitvoering van zijn begroting;

het uitoefenen van de vastgestelde bevoegdheden in verband met het personeel van het Bureau;

het nemen van alle besluiten over het beheer van de informatiesystemen van het Bureau, met inbegrip van een informatieportaal per land van herkomst;

het nemen van alle besluiten over het beheer van de interne structuren van het Bureau;

het faciliteren van samenwerking tussen het Bureau, bevoegde autoriteiten van derde landen, internationale organisaties en andere organen van de EU;

het samenstellen, beheren en coördineren van de organisatie en inzet van asielondersteuningsteams;

het coördineren en beheren van het adviesforum van het Bureau;

het onderhouden van betrekkingen met het Europees Parlement, zodat het op gezette tijden wordt ingelicht over de werkzaamheden van het Bureau.

Zie voor meer informatie de tekst van het politieke akkoord over het gemeenschappelijk standpunt van de Raad van de Europese Unie(2).

Gezocht profiel

Sollicitanten moeten beschikken over:

een gedegen werkervaring in een asielbureau van een lidstaat of in een overheidsdienst die asielkwesties behandelt;

het vermogen om een onafhankelijk agentschap van de Europese Unie op te richten en te leiden, zowel op strategisch als op intern bestuursniveau;

het vermogen om een groot team in een Europese, multiculturele en meertalige omgeving te leiden en te motiveren;

ervaring met het beheer van budgettaire, financiële en personele middelen in een nationale, Europese en/of internationale context;

een gedegen en bewezen kennis van de communautaire wetgeving op asielgebied en een gedegen ervaring met de praktische toepassing daarvan;

een goed inzicht in de technologie in verband met het asielbeleid, waaronder moderne informatietechnologie;

het vermogen om met het publiek te communiceren en met de belanghebbenden samen te werken (Europese, internationale, nationale en plaatselijke autoriteiten, internationale organisaties enz.);

een grondige kennis van de EU-instellingen, hun werkzaamheden en onderlinge betrekkingen, alsook van het EU-beleid en de internationale activiteiten die relevant zijn voor de werkzaamheden van het Bureau;

uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatie- en onderhandelingsvaardigheden.

Formele criteria

Om voor de selectiefase in aanmerking te worden genomen, moeten de sollicitanten op de uiterste datum voor de indiening van hun sollicitatie voldoen aan de volgende formele criteria:

: onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie;

: beschikken over:

hetzij een opleidingsniveau dat overeenkomt met een voltooide universitaire opleiding, afgesloten door een diploma, wanneer de normale duur van de universitaire opleiding vier jaar of meer bedraagt,

of een opleidingsniveau dat overeenkomt met een voltooide universitaire opleiding, afgesloten door een diploma, en relevante beroepservaring van ten minste één jaar, wanneer de normale duur van de universitaire opleiding drie jaar of meer bedraagt (deze beroepservaring van één jaar mag niet worden meegerekend in de hieronder vereiste beroepservaring na het behalen van een universitair diploma);

: ten minste vijftien jaar postuniversitaire ervaring hebben opgedaan na het behalen van de bovengenoemde graden of diploma's;

: ten minste vijf jaar (van de bovengenoemde vijftien jaar beroepservaring) hebben opgedaan op het werkterrein van het Bureau;

: ten minste zeven jaar beroepservaring hebben opgedaan in een bestuursfunctie op hoog niveau;

: een grondige kennis hebben van een van de officiële talen van de EU en een behoorlijke kennis van een tweede officiële taal;

: de volledige ambtstermijn van vijf jaar kunnen vervullen alvorens de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken. Voor tijdelijk personeel van de Europese Gemeenschappen is de pensioengerechtigde leeftijd het einde van de maand waarin de leeftijd van 65 jaar wordt bereikt.

Onafhankelijkheid en belangenverklaring

De directeur zal een verklaring moeten afleggen waarin hij/zij zich ertoe verbindt zich onafhankelijk in te zetten voor de publieke zaak en een verklaring in verband met de belangen die zijn/haar onafhankelijkheid in het gedrang zouden kunnen brengen. Sollicitanten moeten bij hun sollicitatie bevestigen daartoe bereid te zijn.

Selectie en aanstelling

De selectie wordt gestart mits in de begroting van het Bureau kredieten beschikbaar zijn en in de personeelsformatie de nodige posten vrij zijn.

Voor de selectieprocedure wordt een voorselectiecomité ingesteld. Dit comité zal de sollicitanten wier profiel het beste aansluit bij de specifieke vereisten van de functie en die geselecteerd zijn op grond van hun verdiensten en van bovengenoemde criteria, uitnodigen voor een gesprek. De sollicitanten op de shortlist van het voorselectiecomité zullen vervolgens worden uitgenodigd voor een gesprek met het Raadgevend Comité benoemingen van de Europese Commissie (CCA) en zullen moeten deelnemen aan een assessment door externe personeelsadviseurs. De sollicitanten op de shortlist van het Raadgevend Comité benoemingen zullen vervolgens een gesprek hebben met de bevoegde Commissieleden.

Na deze gesprekken zal de Commissie een shortlist met de meest geschikte sollicitanten opstellen, die aan de raad van bestuur van het Bureau zal worden medegedeeld. Deze zal een gesprek hebben met de sollicitanten op de shortlist en een van hen selecteren. Vermelding op de shortlist vormt geen garantie voor aanstelling. Het is mogelijk dat sollicitanten nog andere gesprekken moeten voeren of tests moeten ondergaan dan de bovengenoemde.

Vóór de aanstelling zal de door de raad van bestuur gekozen sollicitant worden verzocht een verklaring af te leggen voor de bevoegde commissie(s) van het Europees Parlement en de vragen van de leden van die commissie(s) te beantwoorden. Na deze verklaring kan het Europees Parlement een advies aannemen met zijn mening over de gekozen sollicitant.

De raad van bestuur stelt het Europees Parlement in kennis van de wijze waarop met dit advies rekening is gehouden. Tot de aanstelling van de sollicitant wordt dit advies als persoonlijk en vertrouwelijk behandeld.

De raad van bestuur neemt de definitieve beslissing over de aanstelling van de directeur.

Gelijke kansen

Het Bureau hanteert een beleid van gelijke kansen en non-discriminatie, overeenkomstig artikel 1 quinquies van het Statuut(3).

Arbeidsvoorwaarden

De directeur wordt overeenkomstig artikel 2, onder a), van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen(4) aangesteld als tijdelijk functionaris van het bureau in rang AD 14, voor een ambtstermijn van vijf jaar, die eenmaal kan worden verlengd zoals in de basisverordening is vastgesteld.

De standplaats is Valetta (Malta), waar het Bureau gevestigd is. Aanvankelijk kan de standplaats Brussel (België) zijn, op een voorlopige locatie die door de Commissie wordt aangeboden.

Naar verwachting zal de directeur in het najaar van 2010 worden aangesteld.

Sollicitatieprocedure

Voor een geldige sollicitatie moeten sollicitanten de volgende documenten overleggen:

1.

een begeleidende brief;

2.

een curriculum vitae in een vrije vorm. Het curriculum vitae dient bij voorkeur in het Europass-cv-formaat te worden opgesteld(5). De sollicitanten wordt uitdrukkelijk verzocht speciaal melding te maken van en een korte toelichting te geven bij de ervaring en deskundigheid die relevant zijn voor de functie, alsook nadere gegevens te verschaffen over de grootte (aantal personeelsleden), het budget en de aard van de diensten die zij voordien hebben geleid.

Onvolledige sollicitaties worden niet in aanmerking genomen.

Bewijsstukken (bv. gewaarmerkte afschriften van diploma's, referenties, bewijzen van beroepservaring enz.) hoeven nu nog niet te worden toegezonden, maar moeten desgevraagd in een latere fase van de procedure worden overgelegd.

Sollicitaties moeten — bij voorkeur in het Engels, het Frans of het Duits — per e-mail worden toegezonden aan:

JLS-selections-EASO@ec.europa.eu

Sollicitanten die hun sollicitatie niet per e-mail kunnen toezenden, kunnen deze als aangetekende brief of via een koeriersdienst toezenden aan:

Europese Commissie

Directoraat-generaal Justitie, vrijheid en veiligheid

Directoraat A, eenheid A.3 (Personele hulpmiddelen, beheer en IT)

1049 Brussel

BELGIË

De sollicitanten wordt verzocht eventuele adreswijzigingen onverwijld aan bovenvermeld adres te melden.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Françoise Comte

Eenheid Asiel

Directoraat-generaal Justitie, vrijheid en veiligheid

Europese Commissie

francoise.comte@ec.europa.eu

Sluitingsdatum

Sollicitaties moeten per e-mail of als aangetekende brief uiterlijk op 9 april 2010 (datum e-mail of datum poststempel voor aangetekende brief) worden verzonden.

Sollicitaties die via een koeriersdienst worden verzonden, moeten uiterlijk op diezelfde datum vóór 17.00 uur (Brusselse tijd) op bovenvermeld adres worden afgegeven.

De Commissie behoudt zich het recht voor de sluitingsdatum voor deze vacature te verlengen, uitsluitend via bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Belangrijke informatie voor de sollicitanten

De aandacht van de sollicitanten wordt erop gevestigd dat de werkzaamheden van de selectiecomités vertrouwelijk zijn. Het is de sollicitanten verboden direct of indirect contact met leden van deze comités te hebben of andere personen dit namens hen te laten doen.

Bescherming van persoonsgegevens

De Commissie en het Bureau zorgen ervoor dat de persoonsgegevens van de sollicitanten worden verwerkt overeenkomstig de verordening betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens(6).