Home

Vacature voor de functie van uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (rang AD 14) — COM/2012/10332

Vacature voor de functie van uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (rang AD 14) — COM/2012/10332

4.9.2012

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 266/1


Vacature voor de functie van uitvoerend directeur van

het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (rang AD 14)

COM/2012/10332

(2012/C 266 A/01)

Introductie

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) is in 2002 opgericht om een hoog, uniform en efficiënt niveau van veiligheid van de burgerluchtvaart en van milieubescherming in Europa te bewerkstelligen, binnen de werkingssfeer van Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 79 van 19.3.2008, blz. 1 — de EASA-verordening). Het Agentschap verricht alle taken en neemt alle nodige maatregelen binnen de grenzen van de bevoegdheden die zijn verleend krachtens Verordening (EG) nr. 216/2008 of andere toepasselijke EU-wetgeving en verstrekt de Europese Commissie de nodige technische, wetenschappelijke en administratieve bijstand bij de uitvoering van haar taken. Op de onder zijn bevoegdheid vallende gebieden voert het Agentschap namens de lidstaten de taken uit die door de toepasselijke internationale verdragen, met name het Verdrag van Chicago, aan de lidstaten zijn toebedeeld.

EASA is gevestigd in Keulen, Duitsland. In 2012 telde het ongeveer 700 medewerkers en beschikte het over een budget van 152 miljoen EUR.

Zie de volgende website voor meer informatie: http://www.easa.europa.eu

Functieomschrijving

De uitvoerend directeur is de wettelijke vertegenwoordiger en het gezicht van het Agentschap en legt verantwoording af aan de raad van bestuur.

De uitvoerend directeur leidt en bestuurt het Agentschap en heeft de algehele verantwoordelijkheid voor de activiteiten. Hij/zij zorgt ervoor dat de doelstellingen van het Agentschap worden verwezenlijkt.

Tot de taken van de uitvoerend directeur behoren:

ervoor zorgen dat de doelstellingen van het Agentschap die door de raad van bestuur zijn vastgesteld, worden verwezenlijkt;

de meerjarige en jaarlijkse werkprogramma's opstellen en uitvoeren, in samenwerking met de Commissie, daarbij rekening houdend met het feit dat prioriteiten moeten worden gesteld en de middelen moeten worden beheerd;

de begroting van het Agentschap opstellen en uitvoeren, in samenwerking met de Europese Commissie;

nauwe betrekkingen en samenwerking ontwikkelen en stimuleren met de Europese Commissie, de lidstaten, derde landen en belanghebbenden, overeenkomstig de taken van het Agentschap;

nauw samenwerken met de autoriteiten van de lidstaten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het EU-beleid inzake luchtvervoer;

gehoor geven aan verzoeken om bijstand van de Europese Commissie of de lidstaten, overeenkomstig de taken van het Agentschap;

maatregelen van het Agentschap goedkeuren en uitvoeren inzake de taken en verantwoordelijkheden van het Agentschap, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 (zoals luchtwaardigheids- en milieucertificering, normalisatie-inspecties, vergunningen voor vliegbewegingen en vliegtuigbemanningen, luchthavens en luchtverkeersbeheer);

een jaarverslag opstellen over de activiteiten van het Agentschap;

het dagelijks beheer van het Agentschap voeren. Personeel van het Agentschap aanwerven en beoordelen, overeenkomstig het Statuut, zorgen voor een goede teamgeest en een positieve werksfeer;

directe en indirecte communicatie met het publiek verzorgen over alle kwesties die binnen de opdracht van het Agentschap vallen.

Profiel

U beschikt bij voorkeur over:

a) Managementervaring, in het bijzonder:

aantoonbare ervaring in een managementfunctie op hoog niveau met het beheren van grote teams en het motiveren van personeel om topprestaties te leveren;

het vermogen om goede betrekkingen te onderhouden met de EU-instellingen en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten, en

zeer goede kennis van en aantoonbare ervaring met begrotingsplanning en financieel beheer.

Ervaring met recente beheerspraktijken die tot meer efficiëntie leiden, zoals screening om middelen opnieuw toe te wijzen in het licht van nieuwe prioriteiten, is een pre.

Ervaring opgedaan in een multiculturele werkomgeving is eveneens een pre.

b) Technische kennis, in het bijzonder:

zeer goede kennis van de instellingen van de Europese Unie, hun werkzaamheden en interactie;

goede kennis van Europees en internationaal beleid en wetgeving inzake luchtvervoer, met inbegrip van regels inzake luchtvaartveiligheid, en

aantoonbare ervaring met betrekking tot vervoersbeleid;

ervaring op het gebied van de luchtvaartveiligheid is een pre.

Ervaring opgedaan bij nationale, Europese of internationale overheden is eveneens een pre.

c) Communicatieve vaardigheden, in het bijzonder:

aantoonbare vaardigheden om doeltreffend en op een transparante en open wijze te communiceren met belanghebbenden en met het publiek, en

goede schriftelijke en mondelinge beheersing van het Engels.

Een goede kennis van het Frans en/of het Duits is een pre.

Toelatingsvoorwaarden

Op de uiterste datum voor het indienen van sollicitaties moeten kandidaten voldoen aan de volgende formele criteria:

: onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie, een land van de Europese Economische Ruimte of Zwitserland;

: de kandidaten moeten beschikken over:

een opleidingsniveau dat overeenkomt met een voltooide universitaire opleiding, afgesloten door een diploma, wanneer de normale duur van de universitaire opleiding vier jaar of meer bedraagt, of

een opleidingsniveau dat overeenkomt met een voltooide universitaire opleiding, afgesloten met een diploma en relevante beroepservaring van ten minste één jaar wanneer de normale duur van de universitaire opleiding drie jaar of meer bedraagt (deze beroepservaring van één jaar mag niet worden meegerekend in de hieronder vereiste beroepservaring na het behalen van een universitair diploma);

: beschikken over ten minste 15 jaar beroepservaring na het behalen van een universitair diploma op een niveau waartoe bovengenoemde kwalificaties toegang geven; ten minste vijf jaar van de hierboven genoemde 15 jaar werkervaring moet zijn opgedaan op het vlak van luchtvervoer;

: ten minste vijf jaar van de hierboven genoemde 15 jaar werkervaring moet zijn opgedaan in een managementfunctie op hoog niveau(1), waarbij onder meer leiding is gegeven aan grote multidisciplinaire teams;

: beschikken over grondige kennis van een van de officiële talen van de Unie(2) en over behoorlijke kennis van een tweede officiële taal;

: bij het verstrijken van de uiterste termijn om te solliciteren, het volledige mandaat van vijf jaar kunnen vervullen alvorens de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken. De nieuwe uitvoerend directeur treedt wellicht in dienst op 1 september 2013. Tijdelijk personeel van de Europese Unie bereikt de pensioengerechtigde leeftijd aan het einde van de maand waarin de leeftijd van 65 jaar wordt bereikt.

Onafhankelijkheid en opgave van belangen

De uitvoerend directeur moet zich ertoe verbinden onafhankelijk en in het algemeen belang te handelen en opgave te doen van belangen die geacht zouden kunnen worden afbreuk te doen aan zijn/haar onafhankelijkheid. Bij uw sollicitatie moet u bevestigen dat u daartoe bereid bent.

Selectie en benoeming

De uitvoerend directeur wordt benoemd door de raad van bestuur van het Agentschap, op voorstel van de Commissie.

De Europese Commissie stelt een preselectiecomité in. Een vertegenwoordiger van de raad van bestuur van het Agentschap zal hieraan deelnemen als waarnemer. Dit comité analyseert alle sollicitaties en bepaalt van welke gegadigden het profiel het beste past bij de bovengenoemde criteria. Deze kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek met het preselectiecomité.

Na de gesprekken zal het preselectiecomité zijn besluit opstellen en een aantal sollicitanten voordragen om te worden uitgenodigd voor een gesprek met het Raadgevend Comité benoemingen van de Europese Commissie (CCA).

Kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek met het CCA nemen deel aan een assessment van een dag dat wordt afgenomen door externe deskundigen op het gebied van personeelsselectie. Op basis van het interview en de resultaten van het verslag van het assessment stelt het CCA een shortlist op met de meest geschikte kandidaten. Deze shortlist wordt voorgelegd aan de bevoegde commissaris, die met alle kandidaten van deze lijst een gesprek heeft.

Vervolgens stelt de Europese Commissie een shortlist met de meest geschikte kandidaten die aan de raad van bestuur van het Agentschap wordt meegedeeld. De raad van bestuur kan een gesprek hebben met de kandidaten op de shortlist. Vervolgens draagt de raad van bestuur een kandidaat voor als uitvoerend directeur. Een plaats op de shortlist geeft geen garantie op benoeming.

De sollicitanten kan worden verzocht om naast bovenvermelde onderdelen nog aanvullende gesprekken te voeren en/of toetsen af te leggen.

Vóór de benoeming kan de voorgedragen kandidaat worden uitgenodigd om zijn visie op het Agentschap uiteen te zetten voor het Europees Parlement en vragen te beantwoorden van leden van het Europees Parlement.

Gelijke kansen

EASA voert een beleid van gelijke kansen en non-discriminatie, overeenkomstig artikel 1 quinquies van het Statuut(3).

Arbeidsvoorwaarden

Overeenkomstig de artikelen 2 bis en 10 van de regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie(3) wordt de uitvoerend directeur aangesteld als tijdelijk functionaris in rang AD 14, voor een periode van vijf jaar. Overeenkomstig de EASA-verordening kan de ambtstermijn eenmaal worden verlengd.

Overeenkomstig de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden geldt voor nieuwe personeelsleden een proeftijd.

De standplaats is Keulen, waar het Agentschap gevestigd is.

Sollicitatieprocedure

Alvorens te solliciteren, dient u zorgvuldig na te gaan of u aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, met name wat betreft de vereiste diploma's en werkervaring. Als u niet voldoet aan één van de toelatingsvoorwaarden, wordt u automatisch van de selectieprocedure uitgesloten.

U dient zich via het internet in te schrijven op:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/CV_Encadext

en de instructies betreffende de verschillende procedurefasen te volgen.

De online-inschrijving moet tijdig gebeuren(4). Wij raden u met klem aan niet tot het allerlaatste moment te wachten met uw inschrijving, aangezien een online-inschrijving door druk internetverkeer en storingen in de internetverbinding soms voortijdig wordt afgebroken, zodat een nieuwe poging nodig is. Wanneer de uiterste termijn voor registratie is verstreken, kunt u geen gegevens meer invoeren. Laattijdige inschrijvingen per gewone e-mail worden in het algemeen niet aanvaard.

U dient een geldig e-mailadres te hebben. Dit e-mailadres zal worden gebruikt om uw inschrijving te identificeren en om u te informeren over het resultaat van de procedure. U dient de Europese Commissie daarom op de hoogte te brengen van elke wijziging van uw e-mailadres.

Om uw inschrijving te voltooien dient u een cv in Word- of pdf-formaat te uploaden en online een schriftelijke motivering (maximaal 8 000 tekens) op te stellen. Het cv en de motivering moeten in het Engels, het Frans of het Duits zijn opgesteld.

Na beëindiging van uw online-inschrijving ontvangt u een inschrijvingsnummer dat u dient te noteren en te onthouden. Dit is het referentienummer van uw sollicitatie waarnaar u in alle correspondentie over uw sollicitatie dient te verwijzen. Als dit nummer verschijnt, is de inschrijving voltooid en hebben de diensten van de Commissie de door u ingevoerde gegevens geregistreerd. Als u geen nummer hebt ontvangen, is uw sollicitatie niet geregistreerd!

Het is niet mogelijk het verloop van uw sollicitatie online te volgen. De Europese Commissie zal rechtstreeks contact met u opnemen in verband met de stand van zaken van uw sollicitatie.

De selectieprocedure, inclusief de correspondentie met het selectiecomité, verloopt uitsluitend in het Engels(5).

Als u vanwege een handicap niet in staat bent uw sollicitatie (cv en schriftelijke motivering) langs elektronische weg in te dienen, kunt u deze uiterlijk op de uiterste datum voor inschrijving indienen op papier per aangetekende brief(6)(het poststempel geldt als bewijs). Alle verdere correspondentie tussen de Commissie en de betrokken sollicitant geschiedt per post. Voeg in dit geval bij de sollicitatie een door een bevoegde instantie afgegeven certificaat waarin de handicap wordt erkend. Vermeld op een apart blad welke voorzieningen nodig zijn om uw deelname aan de selectieprocedure te vergemakkelijken.

Als u meer informatie wilt en/of technische problemen ondervindt, kunt u een e-mail sturen aan: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Uiterste datum

De sluitingsdatum voor registratie is 2 oktober 2012. De online-inschrijving wordt afgesloten om 12.00 uur 's middags, Belgische tijd.

Bescherming van persoonsgegevens

Gedurende de selectieprocedure zorgt de Commissie, en daarna het Agentschap, ervoor dat de persoonsgegevens van de gegadigden worden verwerkt overeenkomstig de voorschriften van Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens(7).