Home

Aankondiging van aanwerving PE/165/S

Aankondiging van aanwerving PE/165/S

13.6.2013

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 167/1


AANKONDIGING VAN AANWERVING PE/165/S

(2013/C 167 A/01)

Het Europees Parlement organiseert een selectieprocedure op grond van bewijsstukken en een examen teneinde een lijst van geschikte kandidaten op te stellen ter voorziening in de vacature van twee posten voor een

TIJDELIJK FUNCTIONARIS

LID VAN DE JURIDISCHE DIENST GESPECIALISEERD IN OVEREENKOMSTENRECHT (AD 6)

(m/v)

U wordt aangeraden de bijgevoegde „Wenken voor sollicitanten” aandachtig door te lezen alvorens te reflecteren.

De wenken voor sollicitanten, die deel uitmaken van deze aankondiging, geven inzicht in de procedureregels en de gang van zaken bij sollicitaties.

INHOUDSOPGAVE

A.

AARD VAN DE FUNCTIE, VOORWAARDEN VOOR TOELATING (VEREIST PROFIEL)

B.

VERLOOP VAN DE PROCEDURE

C.

INDIENING VAN DE SOLLICITATIES

BIJLAGE:

WENKEN VOOR SOLLICITANTEN BIJ SELECTIEPROCEDURES VAN HET EUROPEES PARLEMENT

A. AARD VAN DE FUNCTIE, VOORWAARDEN VOOR TOELATING (VEREIST PROFIEL)

1. Algemeen

Het tot aanstelling bevoegde gezag (TABG) heeft besloten de procedure ter voorziening in de vacature van twee tijdelijke posten (AD 6) bij de Juridische Dienst — afdeling Bouwplannen, directoraat Administratieve en Financiële Zaken te openen.

Elk contract wordt voor onbepaalde duur gesloten. Aanstelling geschiedt in de rang AD 6, eerste salaristrap, tegen een basissalaris van 4 921,28 EUR per maand. Op dit salaris worden Gemeenschapsbelasting en de andere in de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden (de „Regeling”) voorziene inhoudingen in mindering gebracht; het salaris is vrijgesteld van nationale belastingen. De salaristrap voor de gekozen kandidaten kan evenwel worden aangepast al naargelang hun beroepservaring. Bovendien kan het basissalaris op bepaalde voorwaarden worden verhoogd met toelagen.

Voor deze functie is een grote flexibiliteit vereist en moeten talrijke interne en externe contacten worden onderhouden, ook met de leden van het Europees Parlement.

Het Europees Parlement voert een beleid van gelijke kansen en maakt bij de acceptatie van sollicitaties geen onderscheid op grond van geslacht, ras, huidskleur, etnische of sociale herkomst, genetische kenmerken, taal, godsdienst of overtuiging, politieke of andere opvattingen, het behoren tot een nationale minderheid, financiële situatie, geboorte, handicaps, leeftijd, seksuele gerichtheid, huwelijkse staat of gezinssituatie.

2. Taken

De leden van de Juridische Dienst met standplaats in Luxemburg(1) verrichten onder coördinatie van hun afdelingshoofd, de volgende taken:

het verlenen van rechtskundig juridisch advies (deskundigheid in het recht van de Europese Unie en/of nationaal recht) op basis van adviezen, standpuntbepalingen, op verzoek van de voorzitter, de parlementaire organen, het tot aanstelling bevoegde gezag, de diensten;

het behandelen van juridische dossiers op het gebied van onroerend goed: openbare aanbestedingen, overeenkomsten, administratieve toestemming, financiering, interpretatie van het Financieel Reglement en de toepasselijke regels ter zake;

het toezien op de redactionele kwaliteit van ontwerpen van akten vanuit juridisch oogpunt;

het verdedigen van de instelling in geschillen voor de gerechten van de Europese Unie: feitelijke en rechtskundige analyse van de zaak waarin de verdediging wordt gevoerd, het leiden/volgen van de ontwikkeling van de procedure, het opstellen van de processtukken, pleiten;

het volgen van de ontwikkelingen van de jurisprudentie van de gerechtelijke instanties van de Europese Unie en het informeren van de diensten van het secretariaat-generaal van het Parlement;

het bieden van juridische deskundigheid in het kader van de werkzaamheden van de commissies;

het volgen van de werkzaamheden inzake de codificatie en de herschikking van besluiten van de Europese Unie;

het vertegenwoordigen van de Juridische Dienst bij de commissies en administratieve organen;

het toezien op de verrichtingen van nationale advocaten.

De uitvoering van deze taken vereist uiterste nauwkeurigheid, redactionele vaardigheden, het vermogen tot analyse en synthese, aanpassingsvermogen, communicatieve vaardigheden, gemak om in het openbaar te spreken en een goed gevoel voor discretie.

3. Voorwaarden voor toelating (vereist profiel)

Op de uiterste datum voor de indiening van sollicitaties moeten kandidaten aan de onderstaande voorwaarden voldoen:

a) Algemene voorwaarden

Overeenkomstig artikel 12, lid 2, van de Regeling moeten sollicitanten:

onderdaan zijn van een van de lidstaten van de Europese Unie en in het genot zijn van hun burgerrechten,

hebben voldaan aan de wettelijke verplichtingen inzake de militaire dienstplicht,

in zedelijk opzicht de waarborgen bieden die voor het vervullen van de beoogde taken vereist zijn.

b) Bijzondere voorwaarden

i) Vereiste getuigschriften, diploma's en kennis

Kandidaten moeten in het bezit zijn van:

opleiding van een niveau dat overeenkomt met een met een officieel erkend diploma bekroonde volledige universitaire studie waarvan de normale duur vier jaar of langer is,

of

voltooide opleiding van een niveau dat overeenkomt met een met een officieel erkend diploma bekroonde volledige universitaire studie in de rechten waarvan de normale duur ten minste drie jaar is, gevolgd door een passende beroepservaring van ten minste één jaar(2).

ii) Vereiste beroepservaring

De kandidaten moeten na het behalen van de in punt A.3, onder b), i), bedoelde kwalificaties ten minste vier jaar beroepservaring hebben opgedaan die voor de taken relevant is, waarvan ten minste twee jaar op het gebied van het overeenkomstenrecht.

Ervaring op het gebied van onroerendgoedwetgeving strekt tot aanbeveling.

iii) Talenkennis

Kandidaten moeten over grondige kennis beschikken van een van de officiële talen van de Europese Unie (taal 1): Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Iers, Italiaans, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools, Portugees, Roemeens, Sloveens, Slowaaks, Spaans, Tsjechisch of Zweeds; alsmede over een goede kennis van ten minste een andere van deze talen (taal 2).

Om redenen verband houdend met de functie is een goede beheersing van de Franse taal vereist.

Kennis van andere officiële talen van de Europese Unie wordt door het selectiecomité in aanmerking genomen.

De voor deze selectieprocedure aangewezen hoofdtaal, dat wil zeggen het Frans, is gekozen op grond van het belang van de dienst, dat vereist dat de nieuw aangestelden onmiddellijk inzetbaar zijn en in hun dagelijks werk doeltreffend kunnen communiceren. Zou dit niet het geval zijn, dan dreigt het functioneren van de instelling ernstig gehinderd te worden.

Gezien de behoeften van de afdeling Bouwplannen inzake externe communicatie en behandeling van dossiers, die voornamelijk in het Frans worden opgesteld vanwege de toepasselijke nationale wetgeving en de plaatsen van de onroerendgoedprojecten (Straatsburg, Brussel, Luxemburg), is Frans noodzakelijkerwijze de meest gebruikte taal. Bij de afweging tussen het belang en de behoeften van de dienst enerzijds en de vaardigheden van de kandidaten anderzijds is het daarom, mede gelet op het terrein waarop de onderhavige vacature gelegen is, gerechtvaardigd de toetsen in deze taal te houden teneinde te waarborgen dat alle kandidaten het Frans beheersen, ten minste op het niveau van een dossiertaal.

Dankzij de beoordeling van de specifieke taalvaardigheden kan het Europees Parlement nagaan of de kandidaten onmiddellijk inzetbaar zijn in een werkomgeving die vergelijkbaar is met die waarin zij te werk zullen worden gesteld.

B. VERLOOP VAN DE PROCEDURE

De selectie vindt plaats aan de hand van bewijsstukken en een examen.

Het tot aanstelling bevoegde gezag stelt de lijst vast van de sollicitanten die hun sollicitatiedossier naar behoren en binnen de vereiste termijn hebben ingediend en die aan de in punt A.3, onder a), genoemde algemene voorwaarden voldoen; deze lijst wordt tezamen met de sollicitatiedossiers aan het selectiecomité voorgelegd (voor nadere informatie, zie „Wenken voor sollicitanten”).

1. Toelating tot de selectieprocedure

Het selectiecomité onderzoekt de sollicitatiedossiers en stelt vast welke sollicitanten aan de specifieke voorwaarden als vermeld in punt A.3, onder b), voldoen en tot de selectie worden toegelaten.

Daarbij gaat het selectiecomité louter te werk aan de hand van de in het sollicitatieformulier vermelde gegevens waarvoor bewijsstukken zijn bijgeleverd(voor nadere informatie, zie „Wenken voor sollicitanten”).

2. Beoordeling van de kwalificaties

Het selectiecomité beoordeelt de kwalificaties van de sollicitanten die tot de selectieprocedure zijn toegelaten aan de hand van van tevoren vastgestelde criteria en bepaalt vervolgens welke de zestien beste kandidaten zijn, die tot het schriftelijke examen worden toegelaten.

Bij de beoordeling van de kwalificaties van de sollicitanten houdt het selectiecomité met name rekening met:

de kennis van het recht van de Europese Unie,

de kennis van en ervaring met, bij voorkeur de Belgische, Franse of Luxemburgse, onroerendgoedwetgeving,

de kennis van en ervaring met, bij voorkeur het Belgische, Franse of Luxemburgse, overeenkomsten- en belastingrecht,

de kennis van de procedure inzake openbare aanbestedingen in de Europese Unie.

Puntenwaardering: 0 tot 20.

3. Examen

Om een oordeel te kunnen vormen over de geschiktheid van de kandidaten om de in punt A.2 beschreven werkzaamheden te verrichten, vinden de volgende toetsen plaats:

Schriftelijke toets

a)

Stelopdracht in het Frans, op basis van een dossier, om vast te stellen of de kandidaten in staat zijn de in punt A.2 beschreven taken te verrichten, alsmede om hun redactionele vaardigheden op juridisch gebied te beoordelen.

Duur van de toets: 3 uur.

Puntenwaardering: 0 tot 40 (vereiste minimumscore: 20).

b)

Stelopdracht in het Frans waarbij de kandidaat op basis van de conclusies waartoe hij bij opdracht a) is gekomen, wijzigingen moet voorstellen op een document dat deel uitmaakt van het dossier voor de schriftelijke toets a).

Duur van de toets: 1 uur.

Puntenwaardering: 0 tot 20 (vereiste minimumscore: 10).

De acht kandidaten die het hoogste puntental voor alle schriftelijke toetsen hebben behaald, worden voor het mondelinge examen opgeroepen, mits zij ten minste de vereiste minimumscore voor elke toets hebben behaald.

Mondelinge toets

c)

Onderhoud met het selectiecomité in het Frans ter toetsing, rekening houdend met de gegevens in het sollicitatiedossier, van de geschiktheid van de kandidaat om de in punt A.2 „Taken” omschreven taken te vervullen. Het selectiecomité zal de kennis van de in het sollicitatieformulier opgegeven taal 2 toetsen.

Duur van de toets: 45 minuten.

Puntenwaardering: 0 tot 40 (vereiste minimumscore: 20).

d)

Groepsdiscussie ter beoordeling door het selectiecomité van het aanpassingsvermogen, de onderhandelingsbekwaamheid, de besluitvaardigheid en het gedrag van de kandidaten in een groep.

De duur van deze toets wordt door het selectiecomité vastgesteld al naargelang de definitieve samenstelling van de groepen.

Puntenwaardering: 0 tot 20 (vereiste minimumscore: 10).

4. Vaststelling van de lijst van geschikte kandidaten

De lijst van geschikte kandidaten vermeldt in volgorde van totaalscore de namen van de vier kandidaten die het hoogste puntental voor de volledige procedure (beoordeling van kwalificaties en examen) hebben behaald, mits zij ten minste 50 % van de punten voor de volledige procedure hebben behaald en voor elk van de eliminatietoetsen de vereiste minimumscore hebben behaald.

De kandidaten worden persoonlijk van hun resultaten in kennis gesteld. De lijst van geschikte kandidaten wordt opgehangen op de mededelingenborden in de gebouwen van het Europees Parlement.

De lijst van geschikte kandidaten blijft geldig tot 31 december 2016; de geldigheidsduur kan worden verlengd. In dat geval worden de kandidaten op de lijst daarvan tijdig in kennis gesteld.

De op de lijst van geschikte kandidaten geplaatste sollicitanten aan wie een post wordt aangeboden, moeten later het origineel van alle vereiste documenten, met name hun diploma's en werkgeversattesten, overleggen ter verificatie.

C. INDIENING VAN SOLLICITATIES

Kandidaten moeten het voor deze vacature bestemde sollicitatieformulier in het Frans gebruiken, zoals dat afgedrukt is in dit Publicatieblad, dat wordt uitgegeven door het Bureau voor publicaties van de Europese Unie. Ook mag een kopie worden ingevuld.

Sollicitanten wordt aangeraden de „Wenken voor sollicitanten” aandachtig door te lezen alvorens het sollicitatieformulier in te vullen.

Het sollicitatieformulier en de fotokopieën van bewijsstukken moeten verplicht aangetekend(3), uiterlijk op 15 juli 2013 (het poststempel geldt als bewijs) worden verzonden naar:

EUROPEES PARLEMENT

Unité concours (afdeling Vergelijkende Onderzoeken) — MON 04 S 010

Selectieprocedure PE/165/S

(nummer van de selectieprocedure vermelden!)

Wiertzstraat 60

1047 Brussel

BELGIË

Sollicitanten worden verzocht NIET TE TELEFONEREN over het tijdschema.

Sollicitanten wordt aangeraden de nodige waakzaamheid aan de dag te leggen en de afdeling Vergelijkende Onderzoeken per fax (+32 22831717), e-mail (PE-165-S@ep.europa.eu) of brief te waarschuwen als zij niet vóór 30 september 2013 bericht over hun sollicitatie hebben ontvangen.



BIJLAGE

Wenken voor sollicitanten bij selectieprocedures van het Europees Parlement

1.

INLEIDING

Hoe verloopt de selectieprocedure?

2.

FASEN VAN DE SELECTIEPROCEDURE

Binnenkomst van de sollicitatiedossiers

Verificatie van de algemene voorwaarden

Verificatie van de specifieke voorwaarden

Beoordeling van de kwalificaties

Examen

Lijst van geschikte kandidaten

3.

HOE MOET U SOLLICITEREN?

Algemeen

Hoe zorgt u voor een volledig dossier?

Welke bewijsstukken moet u meesturen?

Algemeen

Bewijsstukken voor de algemene voorwaarden

Bewijsstukken voor de specifieke voorwaarden en de beoordeling van de kwalificaties

4.

CORRESPONDENTIE

5.

ALGEMENE INFORMATIE

Gelijke kansen

Verzoeken van sollicitanten om toegang tot de hen betreffende informatie

Bescherming van persoonsgegevens

Reis- en verblijfkosten

BIJLAGE I

BIJLAGE II

1. INLEIDING

Hoe verloopt de selectieprocedure?

Een selectieprocedure verloopt via een aantal stappen waarbij de kandidaten met elkaar worden vergeleken; iedere burger van de Europese Unie die op de uiterste datum voor de indiening van sollicitaties aan de gestelde voorwaarden voldoet, kan meedingen, zodat alle kandidaten evenveel kans hebben om hun capaciteiten te laten zien en de selectie op merites berust, waarbij het beginsel van gelijke behandeling wordt gehanteerd.

De succesvolle kandidaten worden op een lijst van geschikte kandidaten geplaatst, die het Europees Parlement gebruikt om de desbetreffende vacature te vervullen.

Voor iedere selectieprocedure wordt een selectiecomité samengesteld, dat bestaat uit vertegenwoordigers van de Administratie en van het Personeelscomité. De werkzaamheden van het selectiecomité zijn geheim en verlopen overeenkomstig bijlage III van het Statuut van de ambtenaren.

Het is sollicitanten ten strengste verboden om direct of indirect met het selectiecomité contact op te nemen. Het tot aanstelling bevoegde gezag behoudt zich het recht voor om sollicitanten die dit verbod overtreden uit te sluiten.

Bij de toelating of afwijzing van sollicitanten gaat het selectiecomité strikt uit van de in de vacatureaankondiging vermelde toelatingsvoorwaarden. De sollicitanten kunnen zich niet beroepen op een toelating tot een eerder vergelijkend onderzoek of eerdere selectieprocedure.

Teneinde de beste kandidaten te selecteren vergelijkt het selectiecomité de prestaties van de kandidaten om hun geschiktheid voor het uitoefenen van de in de aankondiging omschreven taken te beoordelen. Het comité beoordeelt daarom niet alleen het kennisniveau van de kandidaten maar beoordeelt tevens hun verdiensten om vast te stellen wie het best gekwalificeerd is.

Ter informatie zij vermeld dat een selectieprocedure tussen de zes en negen maanden in beslag neemt, al naargelang het aantal kandidaten.

2. FASEN VAN DE SELECTIEPROCEDURE

De selectieprocedure bestaat uit de volgende fasen:

binnenkomst van de sollicitatiedossiers,

verificatie van de algemene voorwaarden,

verificatie van de specifieke voorwaarden,

beoordeling van de kwalificaties (toelating tot het examen),

examen,

lijst van geschikte kandidaten.

Binnenkomst van de sollicitatiedossiers

Sollicitanten dienen, op straffe van uitsluiting, een volledig sollicitatiedossier in te dienen, bestaande uit het ingevulde en ondertekende sollicitatieformulier voor de desbetreffende vacature en alle vereiste bewijsstukken waaruit blijkt dat zij voldoen aan de algemene en de specifieke voorwaarden zoals vermeld in de vacatureaankondiging. Dit dossier moet voor de in de aankondiging vermelde datum aangetekend worden verzonden. (Verzending via een particuliere besteldienst staat gelijk aan verzending per aangetekende post. In dat geval geldt de verzenddatum op de afleverbon.) Zie hoofdstuk C in de aankondiging van aanwerving voor het adres en de uiterste indieningsdatum.

Verificatie van de algemene voorwaarden

De afdeling Vergelijkende Onderzoeken en Selectieprocedures gaat na of de sollicitatie ontvankelijk is, dat wil zeggen of zij aan de formele eisen voldoet en tijdig is ingediend en of voldaan is aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals vermeld in de aankondiging.

Dat betekent dat een sollicitatie op formele gronden terzijde wordt gelegd als:

het sollicitatiedossier na de uiterste termijn voor indiening ingezonden is (datum poststempel of afleverbon);

het sollicitatiedossier niet per aangetekende post of particuliere besteldienst is verzonden;

het verplichte sollicitatieformulier niet gebruikt is of niet volledig is ingevuld;

het sollicitatieformulier niet is ondertekend;

de sollicitant niet aan de algemene toelatingsvoorwaarden voldoet.

Afgewezen sollicitanten worden individueel verwittigd na de uiterste datum van indiening van sollicitaties.

Het tot aanstelling bevoegde gezag stelt de lijst vast van de sollicitanten die aan de in de aankondiging vermelde algemene voorwaarden voldoen; deze lijst wordt tezamen met de sollicitatiedossiers aan het selectiecomité voorgelegd.

Verificatie van de specifieke voorwaarden

Het selectiecomité onderzoekt de sollicitatiedossiers en stelt vast welke sollicitanten voldoen aan de bijzondere voorwaarden zoals vermeld in de aankondiging. Daarbij gaat het selectiecomité louter te werk aan de hand van de in het sollicitatieformulier vermelde gegevens waarvoor bewijsstukken zijn bijgeleverd.

De studie, opleiding en beroepservaring, alsmede de talenkennis moeten nauwkeurig en gedetailleerd in het sollicitatieformulier worden vermeld, en wel als volgt:

voor de studie: begin- en einddata, aard van het diploma of de diploma's, en de studievakken;

voor de beroepservaring: begin- en einddata en een nauwkeurige omschrijving van de taken.

Gepubliceerde rapporten, artikelen of andere publicaties die met de taken verband houden moeten in het sollicitatieformulier vermeld worden.

Kandidaten die niet voldoen aan de specifieke toelatingsvoorwaarden zoals vermeld in de aankondiging, vallen af.

Elke kandidaat wordt er door het selectiecomité schriftelijk van op de hoogte gesteld of hij al dan niet is toegelaten.

Beoordeling van de kwalificaties

Om vast te stellen welke kandidaten voor het examen worden opgeroepen gaat het selectiecomité over tot een beoordeling van de kwalificaties van de toegelaten kandidaten (zie boven). Daarbij gaat het selectiecomité louter te werk aan de hand van de in het sollicitatieformulier vermelde gegevens waarvoor bewijsstukken zijn bijgeleverd (zie punt 3). Het selectiecomité gaat te werk aan de hand van van tevoren vastgestelde criteria en neemt daarbij met name de in titel B, punt 2, in de aankondiging vermelde kwalificaties in aanmerking.

Elke kandidaat wordt er door het selectiecomité schriftelijk van op de hoogte gesteld of hij al dan niet voor het examen wordt opgeroepen.

Examen

Alle toetsen zijn verplicht. Het maximale aantal kandidaten dat voor het examen wordt opgeroepen staat vermeld in titel B, punt 2, van de aankondiging.

Om organisatorische redenen kunnen de kandidaten voor alle schriftelijke en mondelinge toetsen worden opgeroepen. De puntentoekenning voor de toetsen vindt plaats in de volgorde waarin ze in de aankondiging vermeld staan. Wanneer een kandidaat voor een van de eliminatietoetsen niet de vereiste minimumscore heeft behaald, vervalt de puntentoekenning voor de navolgende toetsen.

Wanneer een kandidaat zich terugtrekt, worden er geen punten toegekend.

Lijst van geschikte kandidaten

De lijst van geschikte kandidaten bevat niet meer dan het in titel B, punt 4, van de aankondiging vermelde maximale aantal kandidaten.

3. HOE MOET U SOLLICITEREN?

Algemeen

Alvorens te solliciteren wordt u verzocht zorgvuldig na te gaan of u aan alle toelatingsvoorwaarden (algemene en specifieke) voldoet, hetgeen vereist dat u de aankondiging van aanwerving en de wenken voor sollicitanten vooraf doorneemt en de voorwaarden ervan aanvaardt.

In vacatureaankondigingen wordt geen leeftijdsgrens vermeld. Wel wordt u verzocht rekening te houden met de pensioenleeftijd zoals vastgesteld in het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie (http://ec.europa.eu/civil_service/docs/toc100_en.pdf of http://ec.europa.eu/civil_service/docs/toc100_fr.pdf)

Kandidaten moeten het voor deze vacature bestemde sollicitatieformulier invullen, zoals dat afgedrukt is in dit Publicatieblad, dat wordt uitgegeven door het Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

Bescheiden die na de uiterste indieningstermijn worden toegezonden, worden terzijde gelegd.

Eventuele handicaps of bijzondere omstandigheden (zwangerschap, borstvoeding, gezondheidsproblemen, medische behandelingen, e.d.) die het verloop van het examen kunnen bemoeilijken, dienen in het sollicitatieformulier te worden vermeld, vergezeld van alle relevante informatie, zodat het Parlement zo mogelijk de nodige voorzieningen kan treffen. In dit geval dient de sollicitant bij zijn sollicitatieformulier een afzonderlijk blad te voegen waarop hij aangeeft welke voorzieningen hij nodig acht om zijn deelname aan het examen te vergemakkelijken.

Hoe zorgt u voor een volledig dossier?

1.

Vul het sollicitatieformulier voor de desbetreffende vacature in en onderteken het.

2.

Voeg een genummerde lijst bij van alle bewijsstukken in het dossier.

3.

Voeg alle bewijsstukken bij, voorzien van een nummer.

4.

Stuur het dossier in, en houd u daarbij aan de voorschriften en de termijn die in de aankondiging vermeld staan.

Welke bewijsstukken moet u meesturen?

Algemeen

Stuur geen originelen in. Gewone fotokopieën van de vereiste documenten volstaan. Verwijzingen naar websites gelden niet als document. Afdrukken van webpagina's gelden niet als bewijsstuk maar kunnen wel als aanvullend informatiemateriaal worden meegestuurd.

De op de lijst van geschikte kandidaten geplaatste sollicitanten aan wie een post wordt aangeboden, moeten de originelen van alle vereiste documenten overleggen alvorens zij kunnen worden aangesteld.

Een curriculum vitae wordt niet als bewijsstuk beschouwd.

Sollicitanten kunnen niet verwijzen naar documenten, sollicitatieformulieren of andere bescheiden die bij een eerdere sollicitatie zijn ingezonden(1).

Geen enkel stuk uit het sollicitatiedossier wordt aan de sollicitant teruggezonden.

Bewijsstukken voor de algemene voorwaarden

In dit stadium hoeft de sollicitant niet aan te tonen dat:

hij onderdaan is van een van de lidstaten van de Europese Unie,

hij in het genot is van zijn burgerrechten,

hij voldaan heeft aan de wettelijke verplichtingen inzake de militaire dienstplicht,

hij in zedelijk opzicht de waarborgen biedt welke voor het vervullen van de beoogde taken vereist zijn.

De sollicitantenmoetenhet sollicitatieformulier ondertekenen. De ondertekening houdt in dat zij op erewoord verklaren dat zij aan deze eisen voldoen en dat de gegevens in het sollicitatieformulier juist en volledig zijn.

Bewijsstukken voor de specifieke voorwaarden en de beoordeling van de kwalificaties

De sollicitanten dienen het selectiecomité alle inlichtingen en bescheiden te verstrekken waarmee het kan nagaan of de gegevens in het sollicitatieformulier juist zijn.

Diploma's en/of getuigschriften voor met succes afgesloten studies

De sollicitanten moeten fotokopieën verstrekken van de diploma's of getuigschriften behaald na een studie op het vereiste niveau zoals vermeld in de aankondiging.

Het selectiecomité houdt daarbij rekening met de verschillen tussen de onderwijsstelsels van de lidstaten van de Europese Unie.

Voor hogeronderwijsdiploma's moet zo uitvoerig mogelijke informatie worden bijgevoegd, met name wat betreft studieduur en studievakken, zodat het selectiecomité kan nagaan of de diploma's relevant zijn voor de te verrichten taken.

Sollicitanten die een technische of beroepsopleiding of bijscholings- of specialisatiecursussen hebben gevolgd, moeten aangeven of het om een voltijd- of deeltijdopleiding of een avondopleiding gaat. Zij dienen ook de bestudeerde vakken en de officiële opleidingsduur te vermelden.

Beroepservaring

Alleen beroepservaring die de sollicitant heeft opgedaan nadat het vereiste diploma of getuigschrift werd behaald, wordt in aanmerking genomen. Het is noodzakelijk dat op de bewijsstukken de duur en het niveau van de beroepservaring vermeld staan en dat de aard van de werkzaamheden zo uitvoerig mogelijk uiteen wordt gezet, zodat het selectiecomité kan nagaan of de diploma's relevant zijn voor de te verrichten taken.

Voor alle werkperioden moeten bewijsstukken worden verstrekt, bijvoorbeeld:

verklaringen van voormalige werkgevers en de huidige werkgever waaruit blijkt dat de sollicitant over de voor de selectieprocedure vereiste beroepservaring beschikt;

indien het om redenen van vertrouwelijkheid niet mogelijk is de nodige werkgeversverklaringen bij te voegen, is de sollicitant verplicht in plaats daarvan fotokopieën van het arbeidscontract of van de aanstellingsbrief en/of van het eerste en het laatste salarisstrookje toe te zenden;

voor niet in loondienst verrichte beroepswerkzaamheden (zelfstandigen, vrije beroepen, e.d.) kunnen facturen of bestelbonnen waarop de verleende diensten gespecificeerd staan, of andere relevante officiële bescheiden als bewijsstuk gelden.

Talenkennis

Kennis van een taal wordt aangetoond met een diploma of getuigschrift of een verklaring op erewoord op een afzonderlijk blad, waarin uiteen wordt gezet hoe de kennis verkregen is.

Indien in enig stadium van de procedure wordt vastgesteld dat de in het sollicitatieformulier vermelde gegevens onjuist zijn, niet worden gestaafd door de bij te voegen bewijsstukken of niet voldoen aan alle voorwaarden in de aankondiging van aanwerving, wordt de toelating van de sollicitant nietig verklaard.

4. CORRESPONDENTIE

Sollicitanten dienen alles in het werk te stellen om ervoor te zorgen dat het sollicitatieformulier (origineel of kopie) volledig ingevuld en ondertekend tezamen met alle bewijsstukken tijdig per aangetekende post(2) wordt verzonden, waarbij het poststempel als bewijs geldt.

Daar de verzending per post enige tijd vergt, dient de sollicitant de afdeling Vergelijkende Onderzoeken per brief, fax of e-mail(3) te waarschuwen als hij geen schrijven met een oproep of een bericht van niet-toelating heeft ontvangen voor de datum die in de laatste paragraaf van de aankondiging vermeld staat.

Op ieder bericht van een sollicitant in verband met een sollicitatie moet dezelfde naam worden vermeld als op het sollicitatieformulier, alsmede het nummer van de selectieprocedure.

Alle brieven van het Parlement betreffende de selectieprocedure, waaronder oproepen voor deelname aan het examen, worden per gewone post verzonden naar het adres dat de sollicitant in het sollicitatieformulier heeft opgegeven. Eventuele wijzigingen van de persoonsgegevens moeten door de kandidaat zelf aan de afdeling Vergelijkende Onderzoeken en Selectieprocedures worden medegedeeld.

Omwille van de duidelijkheid en begrijpelijkheid van de teksten van algemene aard en van de mededelingen aan of van de kandidaten worden de oproepen voor examens en alle andere correspondentie tussen de afdeling Vergelijkende Onderzoeken en Selectieprocedures en de sollicitanten uitsluitend in het Frans, het Duits of het Engels gesteld. Er wordt niet gecorrespondeerd in de hoofdtaal (taal 1) van de sollicitant.

Omwille van de onafhankelijkheid van het selectiecomité is het de sollicitanten strikt verboden het selectiecomité direct of indirect te benaderen. Overtreding van dit verbod kan uitsluiting tot gevolg hebben.

Correspondentie voor het selectiecomité en eventuele verzoeken om inlichtingen of vragen omtrent het verloop van de procedure dienen uitsluitend te worden gericht aan de afdeling Vergelijkende Onderzoeken en Selectieprocedures(3), die belast is met de correspondentie met de sollicitanten tot aan het eind van de selectieprocedure.

5. ALGEMENE INFORMATIE

Gelijke kansen

Het Europees Parlement zorgt ervoor dat alle discriminatie bij de selectieprocedure wordt vermeden.

Het Europees Parlement voert een beleid van gelijke kansen en maakt bij de acceptatie van sollicitaties geen onderscheid op grond van geslacht, ras, huidskleur, etnische of sociale herkomst, genetische kenmerken, taal, godsdienst of overtuiging, politieke of andere opvattingen, het behoren tot een nationale minderheid, financiële situatie, geboorte, handicaps, leeftijd, seksuele gerichtheid, huwelijkse staat of gezinssituatie.

Verzoeken van sollicitanten om toegang tot de hen betreffende informatie

Bij selectieprocedures hebben de kandidaten onder de onderstaande voorwaarden toegang tot bepaalde informatie die hen rechtstreeks en individueel betreft. Op grond daarvan kan het Europees Parlement een kandidaat op diens verzoek de volgende aanvullende informatie verschaffen:

a)

Kandidaten die niet voor de schriftelijke toetsen geslaagd zijn en/of niet voor de mondelinge toets opgeroepen zijn, kunnen op hun verzoek een kopie van de toetsen en een kopie van het individuele beoordelingsblad met het oordeel van het selectiecomité krijgen. Het verzoek daartoe moet worden ingediend binnen een maand na de verzending van het schrijven waarin wordt medegedeeld dat de deelname van de kandidaat aan de selectieprocedure beëindigd is.

b)

Voor het mondelinge examen opgeroepen kandidaten die niet op de lijst van geschikte kandidaten geplaatst zijn, worden pas na de opstelling van de lijst van geschikte kandidaten op de hoogte gesteld van hun score bij de verschillende toetsen. Deze kandidaten kunnen eveneens een kopie van hun schriftelijke toetsen krijgen onder de in punt a) vermelde voorwaarden.

c)

De kandidaten die op de lijst van geschikte kandidaten geplaatst zijn, worden alleen van dit feit op de hoogte gesteld.

De verzoeken worden behandeld met inachtneming van het geheime karakter van de werkzaamheden van het selectiecomité zoals voorgeschreven door het Statuut (bijlage III, artikel 6) en van de regels betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.

Bescherming van persoonsgegevens

Het Europees Parlement, dat verantwoordelijk is voor de organisatie van de selectieprocedures, ziet erop toe dat de verwerking van de persoonsgegevens van de kandidaten plaatsvindt overeenkomstig Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens(4), met name wat betreft vertrouwelijkheid en beveiliging van de gegevens.

Reis- en verblijfkosten

Aan de kandidaten die voor het examen worden opgeroepen wordt een bijdrage in de reis- en verblijfkosten verstrekt. De ter zake geldende regeling wordt de sollicitanten bij de oproep voor het examen medegedeeld.

Het adres dat de kandidaat in het sollicitatieformulier heeft opgegeven wordt geacht de plaats te zijn van waaruit hij zich naar de plaats van het examen begeeft. Een adreswijziging die door de kandidaat wordt medegedeeld na de verzending door het Europees Parlement van de oproep voor het examen, kan niet meer in aanmerking worden genomen, tenzij het Parlement oordeelt dat de door de kandidaat geschetste situatie neerkomt op een geval van overmacht of toeval.


Fax +32 22831717. E-mail: PE-165-S@ep.europa.eu

BIJLAGE I

Indicatief overzicht van diploma's die toegang geven tot selectieprocedures voor de functiegroep AD(1) (per geval te beoordelen)

LAND

Opleiding op universitair niveau — 4 jaar of meer

Opleiding op universitair niveau — minimaal 3 jaar

België/Belgique

Licentiaat — Licence

България

Diplom za Visse Obrazowanie (Диплома за Висше Образование)

Bakalavur (Бакалавър)/Magister (Магистър)

Česká republika

Diplom o ukončení vysokoškolského studia/Magistr

Diplom o ukončení Bakalářského studia

Danmark

Kandidatgrad

Bachelorgrad

Deutschland

Hochschulabschluss/Fachhochschulabschluss (8 Semester)/Master

Fachhochschulabschluss (6-7 Semester)/Bachelor

Eesti

Bakalaureusekraad (160 ainepunkti)/Magistrikraad

Bakalaureusekraad (< 160 ainepunkti)

Éire/Ireland

University degree (4 years)

Bachelor's degree

Ελλάδα

Πτυχιο Α.Ε.Ι. (πανεπιστημίου, πολυτεχνείου, Τ.Ε.Ι. υποχρεωτικής τετραετούς φοίτησης)

España

Licenciatura

Diplomado/Ingeniero técnico

France

Maîtrise/Master

Licence

Italia

Laurea specialistica-LS/Laurea

Laurea-L(breve)

Κύπρος

Πανεπιστημιακό Πτυχιο

Latvija

Bakalaura diploms (160 kredīti)/Mağistra diploms

Bakalaura diploms (<160 kredīti)

Lietuva

Bakalauras (160 kreditas)/Magistras

Bakalauras (< 160 kreditas)

Luxembourg

Magyarország

Egyetemi Oklevél

Föiskola Oklevél

Malta

University degree (4 years)

Bachelor's degree

Nederland

Doctoraalexamen/Master

Bachelor

Österreich

Universitätsdiplom/Fachhochschuldiplom (8 Semester)/Magister (tra)

Fachhochschuldiplom (6-7 Semester)/Bakkalaureus(rea)

Polska

Magister/Magister Inżynier

Licencjat/Inżynier

Portugal

Licenciatura

Bacharelato

România

Diplomă de Licenţă (4 ans)

Diplomă de Licenţă

Slovenija

Univerzitetna diploma (4 leta ali več)

Univerzitetna diploma (najmanj 3 leta)

Slovensko

Diplom o ukončení vysokoškolského štúdia/Magister

Diplom o ukončení Bakalárského štúdia

Suomi/Finland

Maisterin tutkinto — Magisterexamen/Ammattikorkeakoulututkinto — Yrkeshögskoleexamen (min 160 opintoviikkoa — studieveckor)

Kandidaatin tutkinto — Kandidatexamen/Ammattikorkeakoulututkinto — Yrkeshögskoleexamen (min 120 opintoviikkoa — studieveckor)

Sverige

Magisterexamen (Akademisk examen omfattande minst 160 poäng varav 80 fördjupade studier i ett ämne + uppsats motsvarande 20 poäng eller två uppsatser motsvarande 10 poäng vardera)

Kandidatexamen (Akademisk examen omfattande minst 120 poäng varav 60 fördjupade studier i ett ämne + uppsats motsvarande 10 poäng)

United Kingdom

University degree (4 years)

Bachelor's degree

Diploma's die buiten de Europese Unie behaald zijn, moeten voor de uiterste datum voor indiening van sollicitaties door een bevoegde instantie van een lidstaat erkend zijn.


BIJLAGE II

VERZOEK OM EEN NIEUW ONDERZOEK — BEROEP — KLACHT BIJ DE EUROPESE OMBUDSMAN

Kandidaten die menen dat zij door een besluit zijn benadeeld, kunnen om een nieuw onderzoek verzoeken, een beroep instellen of een klacht bij de Europese Ombudsman indienen(1).

Verzoek om een nieuw onderzoek

Een verzoek om een nieuw onderzoek dient in een met redenen omklede brief, e-mail of fax te worden gericht aan het:

EUROPEES PARLEMENT

Unité concours (afdeling Vergelijkende Onderzoeken) — MON 04 S 010

Selectieprocedure PE/165/S

Wiertzstraat 60

1047 Brussel

BELGIË

E-mail: PE-165-S@ep.europa.eu

Fax +32 22831717

en wel binnen een termijn van tien kalenderdagen na de datum van verzending van de brief waarin het desbetreffende besluit is medegedeeld. In geval van een brief geldt de datum van het poststempel.

De betrokkene krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.

Deze mogelijkheid bestaat alleen in het stadium van de toelating tot de selectieprocedure en de toelating tot de schriftelijke en mondelinge toetsen.

Beroep

Een klacht uit hoofde van artikel 90, lid 2, van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie dient te worden gericht aan:

De secretaris-generaal van het

Europees Parlement

Konrad Adenauer-gebouw

2929 Luxembourg

LUXEMBURG

Deze mogelijkheid is er in alle fasen van de selectieprocedure.

Uw aandacht wordt gevestigd op het feit dat de selectiecomités over een ruime discretionaire bevoegdheid beschikken, dat zij in volstrekte onafhankelijkheid beslissen en dat hun besluiten niet kunnen worden gewijzigd door het tot aanstelling bevoegde gezag. De ruime discretionaire bevoegdheid van de selectiecomités is alleen aan controle onderworpen als de voor hun werkzaamheden geldende regels kennelijk geschonden zijn. In dat geval hoeft niet eerst een klacht in de zin van artikel 90, lid 2, van het Statuut van de ambtenaren te worden ingediend, maar kan het besluit van het selectiecomité direct worden aangevochten voor het Gerecht voor ambtenarenzaken van de Europese Unie.

Een beroep dient te worden ingesteld bij het:

Gerecht voor ambtenarenzaken van de Europese Unie

2925 Luxembourg

LUXEMBURG

uit hoofde van artikel 270 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en artikel 91 van het Statuut.

Deze mogelijkheid is er alleen voor besluiten van het selectiecomité.

Tegen administratieve besluiten waarbij toegang wordt geweigerd op grond van het feit dat de sollicitatie niet voldoet aan de voorwaarden voor toelating tot de selectieprocedure die vermeld zijn in titel B, punt 1, van de aankondiging, kan slechts beroep bij het Gerecht voor ambtenarenzaken van de Europese Unie worden ingesteld na indiening van een hierboven bedoelde klacht.

In geval van instelling van een beroep bij het Gerecht voor ambtenarenzaken van de Europese Unie is men verplicht een advocaat in te schakelen die bij de balie ingeschreven staat in een lidstaat van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte.

De termijnen waarin in de artikelen 90 en 91 van het Statuut van de ambtenaren(2) voor deze twee mogelijkheden van beroep is voorzien, beginnen te lopen hetzij op de datum van kennisgeving van het oorspronkelijke bezwarende besluit, hetzij, alleen in geval van een verzoek om een nieuw onderzoek, op de datum van kennisgeving van het oorspronkelijke antwoord van het selectiecomité op dit verzoek.

Klacht bij de Europese Ombudsman

Een sollicitant kan, evenals elke burger van de Europese Unie, een klacht indienen bij de:

Europese Ombudsman

1, avenue du Président Robert Schuman — BP 403

67070 Strasbourg Cedex

FRANKRIJK

uit hoofde van artikel 228, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en op de wijze als voorzien in Besluit 94/262/EGKS, EG, Euratom van het Europees Parlement van 9 maart 1994 inzake het statuut van de Europese ombudsman en de algemene voorwaarden voor de uitoefening van zijn ambt(3)).

Er zij op gewezen dat indiening van een klacht bij de Ombudsman niet leidt tot opschorting van de in artikel 91 van het Statuut genoemde termijn voor het instellen van beroep bij het Gerecht voor ambtenarenzaken van de Europese Unie uit hoofde van artikel 270 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.



Image

Image

Image

Image