Bekendmaking van een vacature voor de functie van uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA) — Lissabon (Tijdelijk functionaris — rang AD 14) — COM/2017/20025
Bekendmaking van een vacature voor de functie van uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA) — Lissabon (Tijdelijk functionaris — rang AD 14) — COM/2017/20025
15.12.2017 | NL | Publicatieblad van de Europese Unie | CA 431/1 |
Bekendmaking van een vacature voor de functie van uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA) — Lissabon
(Tijdelijk functionaris — rang AD 14)
COM/2017/20025
(2017/C 431 A/01)
Introductie
Het Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA) is in 2002 opgericht in de nasleep van het ongeval met de tanker „Erika” en het daarmee gepaard gaande olieverlies. Het mandaat van het agentschap (Verordening (EG) nr. 1406/2002 van het Europees Parlement en de Raad(1)) werd in de loop der jaren uitgebreid, met een aanzienlijke verruiming van het toepassingsgebied in 2013 (Verordening (EU) nr. 100/2013(2)). Tegenwoordig verleent het EMSA de Europese Commissie en de lidstaten technische, operationele en wetenschappelijke bijstand op het gebied van maritieme veiligheid, maritieme beveiliging en preventie en bestrijding van verontreiniging door schepen of olie- en gasinstallaties.
Het agentschap levert waardevolle input voor de permanente bijwerking en ontwikkeling van nieuwe wetgeving, het toezicht op de toepassing daarvan en de beoordeling van de effectiviteit van de reeds genomen maatregelen. Het EMSA bezoekt regelmatig maritieme autoriteiten en inspecteert classificatiebureaus en systemen van derde landen voor de opleiding en diplomering van zeevarenden. Voorts helpt het de buurlanden van de Unie om hun knowhow en capaciteit te versterken. Lidstaten die getroffen worden door verontreiniging door schepen of olie- en gasinstallaties, kunnen een beroep doen op het EMSA voor hulp in de vorm van gespecialiseerde schepen en uitrusting en satellietbeelden om verontreiniging op te sporen. Hiervoor is een specifieke meerjarige begroting vastgesteld (Verordening (EU) nr. 911/2014(3)).
De maritieme monitoring- en informatieactiviteiten van het EMSA zijn nog in volle ontwikkeling en winnen aan belang. De Europese Commissie promoot het gebruik van de diensten van het EMSA bij de ontwikkeling van technische oplossingen voor vereenvoudigde rapportageformaliteiten voor schepen en interoperabele IT-oplossingen zoals het éénloketsysteem en het e-Manifest. Geïntegreerde maritieme diensten bieden, voortbouwend op systemen voor positie-indicatie van schepen en andere bewakingsinstrumenten, de EU-organen en alle eindgebruikers met een rechtmatig belang digitale oplossingen. De focus ligt daarbij op prioritaire beleidsgebieden zoals veiligheid en migratie. In de toekomst zal het EMSA meer bijstand verlenen aan nationale autoriteiten die kustwachttaken vervullen, om het sector- en grensoverschrijdend gecoördineerd optreden in samenwerking met andere bevoegde instanties te versterken. Dit kwam tot uiting in de laatste herziening van het mandaat in 2016 (Verordening (EU) 2016/1625(4)).
Het EMSA is gevestigd in Lissabon (Portugal). In 2017 telde het ongeveer 250 medewerkers en beschikte het over een budget van circa 75 miljoen EUR. Tussen nu en 2020 zal de begroting verder toenemen vanwege het kustwachtpakket en de toename van maatregelen met projectfinanciering (zoals de uitvoering van de beveiligingscomponent van het Copernicus-programma).
Zie de volgende website voor meer informatie: http://www.emsa.europa.eu
Functieomschrijving
De uitvoerend directeur is de wettelijke vertegenwoordiger en het gezicht van het EMSA en legt verantwoording af aan de raad van bestuur.
De uitvoerend directeur leidt en bestuurt het agentschap en heeft de algehele verantwoordelijkheid voor de activiteiten. Hij/zij zorgt ervoor dat de doelstellingen van het agentschap worden verwezenlijkt.
Tot de taken van de uitvoerend directeur behoren:
— | ervoor zorgen dat de doelstellingen van het agentschap overeenkomstig de door de raad van bestuur opgestelde meerjarenstrategie worden verwezenlijkt; |
— | ontwikkelen en onderhouden van doeltreffende en doelmatige samenwerking met de bevoegde diensten van de Commissie, de lidstaten, derde landen en belanghebbenden, overeenkomstig de taken van het agentschap; |
— | samenwerken met de autoriteiten van de lidstaten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het EU-beleid inzake maritiem vervoer; |
— | samenwerken met de uitvoerend directeur van Frontex (het Europees Grens- en kustwachtagentschap) en van het EFCA (Europees Bureau voor visserijcontrole) voor de uitvoering van het kustwachtpakket; |
— | gehoor geven aan verzoeken om bijstand van de Europese Commissie of de lidstaten, overeenkomstig de taken van het agentschap; |
— | het profiel van het agentschap ontwikkelen, met inbegrip van zijn internationale activiteiten en, in voorkomend geval, samenwerking met het bedrijfsleven; |
— | voorbereiden van het meerjaarlijkse enig programmeringsdocument, het jaarlijkse werkprogramma en de gedetailleerde plannen voor de activiteiten van het agentschap op het gebied van preventie en bestrijding en de noodzakelijke maatregelen treffen voor de uitvoering daarvan, in samenwerking met de Europese Commissie; |
— | opstellen en uitvoeren van de begroting van het agentschap, in samenwerking met de Europese Commissie; |
— | opstellen van het jaarverslag over de activiteiten van het agentschap; |
— | voeren van het dagelijks beheer van het agentschap; aanwerven en beoordelen van het personeel van het agentschap, overeenkomstig het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie, en zorgen voor een goede teamgeest en een positieve werksfeer; |
— | verzorgen van de directe en indirecte communicatie met het publiek over alle kwesties die binnen de opdracht van het agentschap vallen. |
Profiel (selectiecriteria)
U moet over de volgende vaardigheden beschikken:
a) managementvaardigheden, in het bijzonder
— | uitstekend vermogen om leiding te geven aan een gedecentraliseerd agentschap, zowel op strategisch als op intern beheersniveau, en kunnen omgaan met de uitdagingen van een agentschap dat wordt geconfronteerd met diverse taken en meerdere actoren; |
— | kennis van, ervaring met en een staat van dienst op het gebied van het beheer van omvangrijke financiële middelen in een nationale, Europese en/of internationale context, met inbegrip van budgettaire planning en interne controle; |
— | aantoonbare ervaring met het beheren van grote teams in een managementfunctie op hoog niveau, waaronder het vermogen om een internationaal en pluridisciplinair team te leiden, te motiveren en te ontwikkelen; ervaring in een multiculturele werkomgeving strekt tot voordeel; |
— | het vermogen om goede betrekkingen te onderhouden met de EU-instellingen en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten. |
b) technische kennis, in het bijzonder:
— | goede kennis van de instellingen van de Europese Unie, hun werkzaamheden en interactie; |
— | kennis van EU-beleid en -wetgeving op maritiem gebied, met name inzake maritiem vervoer; |
— | aantoonbare ervaring op het gebied van maritiem en vervoersbeleid; ervaring bij nationale, Europese of internationale overheden strekt tot voordeel; |
— | het vermogen om een strategische visie voor de sector maritiem vervoer en het agentschap te ontwikkelen, onder andere met betrekking tot veiligheid, digitalisering en ecologische duurzaamheid van maritiem vervoer. |
c) communicatieve vaardigheden, in het bijzonder:
— | aantoonbaar vermogen om doeltreffend en efficiënt met het publiek te communiceren en samen te werken met alle belanghebbenden, en aantoonbare ervaring op dit vlak; |
— | uitstekende vaardigheden op het gebied van intermenselijke relaties, besluitvorming, organisatie en onderhandelingen en het vermogen om een vertrouwensrelatie op te bouwen met de instellingen van de Europese Unie en andere belanghebbenden; |
— | een zeer goede kennis van het Engels, dat de werktaal van het agentschap is, strekt tot voordeel. |
Toelatingsvoorwaarden
Op de uiterste datum voor het indienen van sollicitaties moet u voldoen aan de volgende formele criteria:
— | Nationaliteit: onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie of van een land van de Europese Economische Ruimte. |
— | Universitaire graad of diploma:
|
— | Werkervaring: u moet ten minste vijftien jaar werkervaring hebben opgebouwd na het behalen van het hierboven bedoelde diploma, op een niveau waartoe dat diploma toegang geeft. Ten minste vijf van deze vijftien jaar werkervaring moet verband houden met de gebieden waarop het agentschap actief is. |
— | Managementervaring: ten minste vijf jaar van deze werkervaring moet zijn verworven in een functie op hoger managementniveau(5) en rechtstreeks verband houden met deze functie. |
— | Talen: grondige kennis van een van de officiële talen van de Unie(6) en behoorlijke kennis van een tweede officiële taal, voor zover dit nodig is voor de uitvoering van de taken. Het selectiecomité controleert tijdens het sollicitatiegesprek/de sollicitatiegesprekken of u een behoorlijke kennis van een andere EU-taal hebt. Een gedeelte van het sollicitatiegesprek kan in die tweede taal worden gevoerd. |
— | Leeftijdsgrens: bij het verstrijken van de uiterste termijn om te solliciteren moet u het volledige mandaat van vijf jaar kunnen vervullen alvorens u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Voor tijdelijk personeel van de Europese Unie is dat aan het einde van de maand waarin de leeftijd van 66 jaar wordt bereikt (zie artikel 47 van de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie en artikel 52, onder a) van het Statuut)(7). |
Onafhankelijkheid en opgave van belangen
De uitvoerend directeur moet zich ertoe verbinden onafhankelijk en in het algemeen belang te handelen en opgave te doen van belangen die geacht zouden kunnen worden afbreuk te doen aan zijn/haar onafhankelijkheid. Bij uw sollicitatie moet u bevestigen dat u daartoe bereid bent.
Selectie en benoeming
De Europese Commissie organiseert deze selectie volgens de geldende selectie- en aanwervingsprocedures (zie ook het beknopte document over het beleid betreffende leidinggevende ambtenaren(8)). Er wordt een preselectiecomité ingesteld. Een vertegenwoordiger van de raad van bestuur van het EMSA zal hieraan deelnemen als waarnemer. Dit comité analyseert alle sollicitaties en bepaalt van welke kandidaten het profiel het beste past bij de bovengenoemde criteria. Deze kandidaten kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek met het preselectiecomité.
Na deze gesprekken stelt het preselectiecomité zijn besluit op en draagt een aantal kandidaten voor om te worden uitgenodigd voor een gesprek met het Raadgevend Comité benoemingen van de Europese Commissie (CCA). Het CCA besluit welke kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek, daarbij rekening houdend met het besluit van het preselectiecomité.
Kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek met het CCA, moeten deelnemen aan een assessment van één dag dat wordt afgenomen door externe deskundigen op het gebied van personeelsselectie. Op basis van de resultaten van het gesprek en het verslag van het assessment stelt het CCA een shortlist op met de meest geschikte kandidaten.
De kandidaten op de shortlist van het CCA hebben vervolgens een gesprek met het bevoegde Commissielid/de bevoegde Commissieleden.
Na deze gesprekken stelt de Europese Commissie een shortlist op, die wordt meegedeeld aan de raad van bestuur van het EMSA. De raad van bestuur kan een gesprek hebben met de kandidaten op de shortlist en benoemt de directeur. Een plaats op de shortlist geeft geen garantie op benoeming.
U kan worden verzocht om naast bovenvermelde onderdelen nog aanvullende gesprekken te voeren en/of toetsen af te leggen.
Vóór de benoeming kan de voorgedragen kandidaat worden uitgenodigd om zijn visie op het EMSA uiteen te zetten voor het Europees Parlement en vragen te beantwoorden van leden van het Europees Parlement.
Wegens praktische redenen en om de selectieprocedure zo vlug mogelijk af te ronden, vindt de selectieprocedure uitsluitend plaats in het Engels en/of het Frans.
Het salaris en de arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden voor tijdelijke ambtenaren die een functie uitoefenen die overeenstemt met de basisfunctie van directeur (rang AD 14) van de Europese Unie. U wordt naar gelang van de duur van uw ervaring ingedeeld in salaristrap 1 of 2 in de rang. De directeur wordt benoemd voor een initieel mandaat van vijf jaar, dat eventueel kan worden verlengd volgens de regels die gelden op het moment dat deze vacature wordt gepubliceerd.
Gelijke kansen
De Europese Unie en het EMSA hanteren een beleid van gelijke kansen en non-discriminatie, overeenkomstig artikel 1 quinquies van het Statuut(9).
Arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden
Overeenkomstig de artikelen 2, onder a), en 10 van de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie wordt de uitvoerend directeur aangesteld als tijdelijk functionaris in rang AD 14, voor een termijn van vijf jaar. Overeenkomstig de EMSA-verordening kan de ambtstermijn eenmaal worden verlengd.
Overeenkomstig de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden, geldt voor nieuwe personeelsleden een proeftijd van negen maanden.
De standplaats is Lissabon, waar het EMSA gevestigd is.
De functie komt vrij op 1 januari 2019.
Sollicitatieprocedure
Alvorens te solliciteren, dient u zorgvuldig na te gaan of u aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, met name wat de vereiste diploma's, werkervaring op hoog niveau en talenkennis betreft. Als u niet voldoet aan een van de toelatingsvoorwaarden, wordt u automatisch van de selectieprocedure uitgesloten.
Als u wenst te solliciteren, moet u zich inschrijven via internet, op de volgende website:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/ en de instructies betreffende de verschillende procedurefasen volgen.
U dient een geldig e-mailadres te hebben. Dit e-mailadres zal worden gebruikt om uw inschrijving te bevestigen en u tijdens de verschillende fasen van de procedure te informeren. Breng de Europese Commissie daarom op de hoogte van elke wijziging van uw e-mailadres.
Om uw inschrijving te voltooien dient u een curriculum vitae in Word- of pdf-formaat te uploaden en online een schriftelijke motivering (maximaal 8 000 tekens) op te stellen.
Zodra u uw online-inschrijving hebt afgerond, ontvangt u een e-mail met de bevestiging dat uw sollicitatie is geregistreerd. De mail bevat ook een inschrijvingsnummer; dit is het referentienummer waarnaar u in alle correspondentie over uw sollicitatie moet verwijzen. Als u geen bevestigingsmail hebt ontvangen, is uw sollicitatie niet geregistreerd!
Het is niet mogelijk het verloop van uw sollicitatie online te volgen. De Europese Commissie zal rechtstreeks contact met u opnemen in verband met de stand van zaken van uw sollicitatie.
Hebt u meer informatie nodig, of ondervindt u technische problemen, dan kunt u een e-mail sturen aan: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu
Uiterste inschrijvingsdatum
De inschrijving wordt afgesloten op 29 januari 2018 om 12.00 uur ’s middags Belgische tijd. Na dit tijdstip is inschrijven niet meer mogelijk.
U dient zich tijdig online in te schrijven. Wij raden u met klem aan niet tot het allerlaatste moment te wachten met uw inschrijving, aangezien een online-inschrijving door druk internetverkeer en storingen in de internetverbinding soms voortijdig wordt afgebroken, zodat een nieuwe poging nodig is.
Zodra de uiterste inschrijvingstermijn is verstreken, kunt u geen gegevens meer invoeren. Laattijdige inschrijvingen worden niet aanvaard.
Belangrijke informatie
De werkzaamheden van de verschillende selectiecomités zijn vertrouwelijk. Het is verboden direct of indirect contact te zoeken met de leden van de comités of andere personen dit namens u te laten doen.
Bescherming van persoonsgegevens
De Commissie en het EMSA zien erop toe dat de persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt conform Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens. Dit geldt met name voor de vertrouwelijkheid en de beveiliging van dergelijke gegevens(10).