Home

Directoraat-generaal Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling — Bekendmaking van een vacature voor de functie van hoofdadviseur internationale betrekkingen (graad AD 14) (artikel 29, lid 2, van het Statuut) — COM/2021/10401

Directoraat-generaal Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling — Bekendmaking van een vacature voor de functie van hoofdadviseur internationale betrekkingen (graad AD 14) (artikel 29, lid 2, van het Statuut) — COM/2021/10401

17.3.2021

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 90/1


Directoraat-generaal Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling

Bekendmaking van een vacature voor de functie van hoofdadviseur internationale betrekkingen (graad AD 14)

(artikel 29, lid 2, van het Statuut)

COM/2021/10401

(2021/C 90 A/01)

Introductie

Het directoraat-generaal Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling (DG REGIO) heeft tot taak bij te dragen tot de opbouw van een Europese Unie waar mensen in alle regio’s en steden hun potentieel ten volle kunnen benutten. Wij streven naar duurzame verbeteringen in de economie en een betere levenskwaliteit voor alle EU-burgers, ongeacht waar zij wonen, met name door de groene en digitale transitie te ondersteunen.

Het directoraat-generaal beheert twee fondsen voor het cohesiebeleid: het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO) en het Cohesiefonds. Voor de programmeringsperiode 2014-2020 beschikten beide fondsen over een begroting van 274 miljard EUR. Daarnaast beheert het directoraat-generaal het Solidariteitsfonds van de Europese Unie, met een maximale jaarlijkse begroting van 1 miljard EUR. Voor de programmeringsperiode 2021-2027 wordt 260 miljard EUR voor beide fondsen (EFRO en het Cohesiefonds) uitgetrokken. Daarnaast zal het directoraat-generaal zich bezighouden met het nieuwe Fonds voor een rechtvaardige transitie (19 miljard EUR) en de reserve voor aanpassing aan de brexit. DG REGIO telt meer dan 700 personeelsleden.

Wij streven samen met de partners in de lidstaten naar een maximaal effect van de programma’s en projecten op het gebied van economische en sociale samenhang (in gedeeld beheer) door de beschikbare middelen optimaal te benutten om kwaliteitsvolle programma’s en projecten ter plaatse uit te voeren.

Functieomschrijving

De voornaamste taken van de hoofdadviseur internationale betrekkingen zijn:

vaststellen van de internationale strategie van het directoraat-generaal;

zorgen voor de uitvoering van maatregelen, met name de voorbereidende maatregelen en proefprojecten van het Europees Parlement op het gebied van internationale aangelegenheden;

het directoraat-generaal vertegenwoordigen in de beleidsdialogen over regionale en stedelijke aangelegenheden met derde landen, alsook in de onderhandelingen over nieuwe EU-overeenkomsten met derde landen (hoofdstukken over regionaal beleid en/of stadsontwikkeling) en in de interdepartementale stuurgroepen die zich bezighouden met internationale betrekkingen van de EU;

zorgen voor de coördinatie met de betrokken diensten, met name de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO), de dienst Instrumenten Buitenlands Beleid (FPI), directoraat-generaal Internationale Partnerschappen (INTPA) en directoraat-generaal Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen (NEAR);

coördineren en superviseren van de activiteiten van het team internationale betrekkingen in DG REGIO.

In het kader van nauwere samenwerking onderhoudt de hoofdadviseur ook geregeld contacten met andere diensten van de Commissie, met name het nieuwe directoraat-generaal voor structurele hervormingen (REFORM), aangezien beide DG’s ressorteren onder de commissaris voor Cohesie en Hervormingen. Er vinden ook regelmatige contacten plaats met het directoraat-generaal Personele Middelen (HR), het directoraat-generaal Informatica (DIGIT), het directoraat-generaal Begroting (BUDG), de dienst Interne Audit (IAS), het directoraat-generaal Communicatie (COMM), het directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie (EMPL), het directoraat-generaal Maritieme Zaken en Visserij (MARE) en het directoraat-generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling (AGRI).

Profiel (selectiecriteria)

Wij zoeken een voortreffelijke en dynamische professional die voldoet aan de volgende selectiecriteria:

a) Vaardigheden op het gebied van adviesverlening:

vermogen om een duidelijke strategische visie te formuleren op de rol van de hoofdadviseur

sterke analytische en conceptuele vaardigheden, goed politiek inzicht en vermogen om besluiten te nemen, gecombineerd met een aantoonbaar streven om nieuwe ideeën te genereren en uit te voeren

uitstekende organisatorische vaardigheden; in staat zijn de activiteiten van hooggekwalificeerde teams te superviseren en te coördineren

vermogen om op verschillende niveaus van de organisatie te werken

vermogen om strategisch advies te verstrekken over politiek gevoelige kwesties

b) Specialistische vaardigheden en ervaring

uitstekend inzicht in de regelgevingsaspecten van het cohesiebeleid

uitstekend inzicht in de internationale betrekkingen in het kader van het cohesiebeleid

uitstekend begrip en zeer goede kennis van het algemene beleid en de oriëntaties van de Commissie

c) Persoonlijke kwaliteiten

sterke onderhandelingsvaardigheden; in staat zijn om doeltreffend en efficiënt te overleggen met de centrale diensten van de Commissie, met externe belanghebbenden en instellingen op hoog niveau

uitstekende presentatie-, communicatieve en sociale vaardigheden en het vermogen om een doeltreffende communicatiestrategie uit te werken voor het directoraat-generaal

Toelatingsvoorwaarden

Op de uiterste datum voor het indienen van sollicitaties moet u voldoen aan de volgende formele vereisten:

nationaliteit: onderdaan zijn van een van de lidstaten van de Europese Unie;

universitaire graad of diploma: u moet beschikken over:

een diploma van een voltooide universitaire opleiding (of daarmee overeenkomend niveau) wanneer de normale duur van de opleiding vier jaar of meer bedraagt;

of een diploma van een voltooide universitaire opleiding (of daarmee overeenkomend niveau), en relevante werkervaring van ten minste één jaar, wanneer de normale duur van de universitaire opleiding minstens drie jaar bedraagt (deze werkervaring van één jaar mag niet worden meegerekend in de hieronder vereiste werkervaring na het behalen van het diploma);

werkervaring: ten minste 15 jaar werkervaring na het behalen van het universitaire diploma (1), op een niveau waartoe dat diploma toegang geeft. Ten minste vijf jaar daarvan moet zijn opgedaan op een voor de functie relevant gebied;

ervaring op het vlak van adviesverstrekking: ten minste vijf jaar van de hierboven genoemde werkervaring moet zijn opgedaan in een adviserende functie op hoog niveau (2);

talenkennis: u moet een grondige kennis hebben van een van de officiële talen van de Europese Unie (3) en een behoorlijke kennis van een tweede officiële EU-taal. Het selectiecomité controleert tijdens het (de) sollicitatiegesprek(ken) of u een behoorlijke kennis van een andere officiële EU-taal hebt. Een gedeelte van het sollicitatiegesprek kan in die tweede taal worden gevoerd;

leeftijdsgrens: u mag de pensioengerechtigde leeftijd nog niet hebben bereikt. Voor ambtenaren van de Europese Unie is dat aan het einde van de maand waarin de leeftijd van 66 jaar wordt bereikt (zie artikel 52, onder a), van het Statuut (4)).

Selectie en benoeming

De hoofdadviseur internationale betrekkingen wordt geselecteerd en benoemd volgens de bij de Europese Commissie geldende selectie- en aanwervingsprocedures (zie het document over het beleid betreffende leidinggevende ambtenaren (5)).

Voor de selectieprocedure stelt de Europese Commissie een preselectiecomité in. Dat comité analyseert alle sollicitaties, voert een eerste controle uit aan de hand van de toelatingsvoorwaarden en gaat na welke kandidaten het beste profiel hebben in het licht van de selectiecriteria om te worden uitgenodigd voor een gesprek met het preselectiecomité.

Na deze gesprekken draagt het preselectiecomité een aantal kandidaten voor voor een gesprek met het Raadgevend Comité benoemingen van de Europese Commissie (CCA). Het CCA besluit welke kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek, daarbij rekening houdend met het besluit van het preselectiecomité.

Kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek met het CCA, moeten deelnemen aan een assessment van één dag dat wordt afgenomen door externe deskundigen op het gebied van personeelsselectie. Op basis van de resultaten van het gesprek en het verslag van het assessment stelt het CCA een shortlist op met de meest geschikte kandidaten voor de post van hoofdadviseur.

De kandidaten op de shortlist van het CCA hebben vervolgens een gesprek met de commissaris die bevoegd is voor regionaal beleid en stadsontwikkeling.

Na deze gesprekken neemt de Europese Commissie het besluit tot benoeming.

Bovendien moet de geselecteerde kandidaat voldaan hebben aan de wettelijke verplichtingen in verband met militaire dienst, in zedelijk opzicht de waarborgen bieden die voor de uitoefening van de taken vereist zijn en fysiek fit genoeg zijn om de taken te vervullen.

De geselecteerde kandidaat moet in het bezit zijn of kunnen komen van een geldig certificaat van veiligheidsmachtiging van de nationale veiligheidsdienst. Met een persoonlijke veiligheidsmachtiging verklaart de bevoegde nationale veiligheidsdienst, na een veiligheidsscreening op basis van de toepasselijke nationale veiligheidswetten en -regels, dat de betrokkene tot op een bepaald niveau toegang mag worden verleend tot vertrouwelijke informatie. N.B.: De procedure voor het verkrijgen van een veiligheidsmachtiging kan alleen op verzoek van de werkgever en niet op verzoek van de kandidaat worden ingeleid.

Totdat de persoonlijke veiligheidsmachtiging is afgegeven door de betrokken lidstaat en de veiligheidsprocedure is afgerond met de wettelijke vereiste briefing door het veiligheidsdirectoraat van de Europese Commissie, kan de kandidaat geen toegang krijgen tot gerubriceerde EU-informatie van het niveau CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL of hoger en ook geen vergaderingen bijwonen waar dergelijke informatie wordt besproken.

Wegens praktische redenen en om de selectieprocedure in het belang van de kandidaten en de instelling zo vlug mogelijk af te ronden, zal de selectieprocedure uitsluitend plaatsvinden in het Engels en/of het Frans (6).

Gelijke kansen

Overeenkomstig artikel 1 quinquies van het Statuut (7) wil de Commissie de strategische doelstelling van gendergelijkheid op alle managementniveaus vóór het einde van haar huidige mandaat bereiken. Zij hanteert derhalve een gelijkekansenbeleid en moedigt sollicitaties aan die kunnen bijdragen tot meer diversiteit, gendergelijkheid en geografisch evenwicht.

Arbeidsvoorwaarden

Het salaris en de arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in het Statuut (8).

De geselecteerde kandidaat wordt aangesteld als ambtenaar in de graad AD 14, in salaristrap 1 of 2 naargelang van de duur van de werkervaring.

Voor nieuwe personeelsleden geldt overeenkomstig het Statuut een proeftijd van negen maanden.

De standplaats is Brussel, waar DG REGIO is gevestigd.

Onafhankelijkheid en opgave van belangen

Vóór indiensttreding moet de directeur zich ertoe verbinden onafhankelijk en in het algemeen belang te handelen en verklaren geen belangen te hebben die afbreuk zouden kunnen doen aan zijn/haar onafhankelijkheid.

Sollicitatieprocedure

Alvorens te solliciteren, dient u zorgvuldig na te gaan of u aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, met name wat de vereiste diploma’s, werkervaring op hoog niveau en talenkennis betreft. Als u niet voldoet aan een van de toelatingsvoorwaarden, wordt u automatisch van de selectieprocedure uitgesloten.

Als u wenst te solliciteren, moet u zich inschrijven via internet, op de volgende website:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

en de instructies betreffende de verschillende procedurefasen volgen. U moet een geldig e-mailadres hebben. Dit e-mailadres zal worden gebruikt om uw inschrijving te bevestigen en u tijdens de verschillende fasen van de procedure te informeren. Breng de Europese Commissie daarom op de hoogte van elke wijziging van uw e-mailadres.

Om uw inschrijving te voltooien moet u een curriculum vitae in PDF-formaat uploaden en online een schriftelijke motivering (maximaal 8 000 tekens) opstellen. U kunt uw curriculum vitae en uw motivatiebrief indienen in een van de officiële talen van de Europese Unie.

Zodra u uw online-inschrijving hebt afgerond, ontvangt u een e-mail met de bevestiging dat uw sollicitatie is geregistreerd. Als u geen bevestigingsmail hebt ontvangen, is uw sollicitatie niet geregistreerd!

Het is niet mogelijk het verloop van uw sollicitatie online te volgen. De Europese Commissie zal rechtstreeks contact met u opnemen in verband met de stand van zaken van uw sollicitatie.

Hebt u meer informatie nodig, of ondervindt u technische problemen, dan kunt u een e-mail sturen aan: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Uiterste datum voor inschrijving

De inschrijving wordt afgesloten op 21 april 2021 om 12.00 uur ‘s middags Belgische tijd. Na dit tijdstip is inschrijven niet meer mogelijk.

U dient zich tijdig online in te schrijven. Wij raden u met klem aan niet tot het allerlaatste moment te wachten met uw inschrijving, aangezien een online-inschrijving door druk internetverkeer en storingen in de internetverbinding soms voortijdig wordt afgebroken, zodat een nieuwe poging nodig is. Zodra de uiterste inschrijvingstermijn is verstreken, kunt u geen gegevens meer invoeren. Laattijdige sollicitaties worden niet aanvaard.

Belangrijke informatie voor de kandidaten

De werkzaamheden van de verschillende selectiecomités zijn vertrouwelijk. Het is verboden direct of indirect contact op te nemen met de leden van deze comités of iemand te vragen dat namens u te doen. Alle vragen moeten worden gesteld via het secretariaat van het desbetreffende selectiecomité.

Bescherming van persoonsgegevens

De Commissie zorgt ervoor dat de persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad (9). Dit geldt met name voor de vertrouwelijkheid en de beveiliging van dergelijke gegevens.


(1) Werkervaring wordt slechts in aanmerking genomen als het gaat om een feitelijke arbeidsrelatie die als reëel wordt omschreven, tegen betaling en als werknemer (alle soorten arbeidsovereenkomsten) of als aanbieder van een dienst. In deeltijd uitgeoefende professionele werkzaamheden worden pro rata berekend op basis van het gecertificeerde percentage gewerkte voltijdse uren. Zwangerschaps- en bevallingsverlof, ouderschapsverlof en adoptieverlof worden in aanmerking genomen als het verlof werd opgenomen tijdens een arbeidsovereenkomst. Een al dan niet bezoldigde doctoraatsstudie wordt gelijkgesteld met werkervaring voor een maximale duur van drie jaar, op voorwaarde dat de doctorsgraad met succes is behaald. Elke opgegeven periode kan slechts eenmaal worden meegeteld.

(2) Vermeld in uw curriculum vitae voor deze jaren de volgende gegevens: 1) titel en taken van de vervulde functies; 2) het exacte vakgebied en het niveau in de organisatie waarop de functie is vervuld (het aantal hiërarchische lagen boven en onder de vervulde functie); 3) de rapportagelijnen voor de vervulde functie.

(3) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01958R0001-20130701&qid=1408533709461&from=NL

(4) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20190101

(5) https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/compilation-of-the-senior-official-policy-at-the-european-commission_en.pdf

(6) Het selectiecomité zorgt ervoor dat moedertaalsprekers van deze talen niet worden bevoordeeld.

(7) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20190101

(8) http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20190101

(9) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).