Home

Aankondiging van aanwerving PE/269/S — Directeur (m/v) (functiegroep AD, rang 14) — Directoraat-generaal Beveiliging en Veiligheid — Directoraat Technologie en Informatie

Aankondiging van aanwerving PE/269/S — Directeur (m/v) (functiegroep AD, rang 14) — Directoraat-generaal Beveiliging en Veiligheid — Directoraat Technologie en Informatie

15.12.2021

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

CA 505/6


AANKONDIGING VAN AANWERVING PE/269/S

DIRECTEUR (M/V)

(functiegroep AD, rang 14)

DIRECTORAAT-GENERAAL BEVEILIGING EN VEILIGHEID — DIRECTORAAT TECHNOLOGIE EN INFORMATIE

(2021/C 505 A/02)

1. Vacante post

De voorzitter van het Europees Parlement heeft besloten de procedure ter voorziening in de vacature voor een directeur (AD, rang 14) bij het directoraat-generaal Beveiliging en Veiligheid, directoraat Technologie en Informatie, te openen op basis van artikel 29, lid 2, van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie (1) (hierna “het Statuut” genoemd).

Deze selectieprocedure dient ter verruiming van de keuzemogelijkheden van het tot aanstelling bevoegde gezag. Daarnaast loopt er een interne en een interinstitutionele procedure voor de voorziening in posten.

Aanwerving vindt plaats in de graad AD 14 (2). Het basissalaris bedraagt 15 225,35 EUR per maand. Het basissalaris, waarop belasting wordt geheven ten bate van de Europese Unie en dat is vrijgesteld van nationale belastingen, kan worden aangevuld met bepaalde toelagen overeenkomstig de voorwaarden van het Statuut.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat voor dit ambt de regeling ter uitvoering van het mobiliteitsbeleid geldt, die door het Bureau van het Europees Parlement is goedgekeurd op 15 januari 2018.

Voor deze functie is flexibiliteit vereist en moeten talrijke interne en externe contacten worden onderhouden, met name met de leden van het Europees Parlement. De directeur zal regelmatig dienstreizen moeten maken naar de verschillende werklocaties van het Europees Parlement en ook naar andere plaatsen.

2. Standplaats

Brussel. Overplaatsing naar een van de andere werklocaties van het Europees Parlement behoort tot de mogelijkheden.

3. Gelijke kansen

Het Europees Parlement voert een beleid van gelijke kansen en maakt bij de acceptatie van sollicitaties geen onderscheid op grond van geslacht, ras, huidskleur, etnische of sociale herkomst, genetische kenmerken, taal, godsdienst of overtuiging, politieke of andere denkbeelden, het behoren tot een nationale minderheid, vermogen, geboorte, handicap, leeftijd, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat of gezinssituatie.

4. Taakomschrijving

Als hogere ambtenaar is de directeur in het kader van de richtsnoeren en besluiten van het parlementaire gezag en de directeur-generaal belast met de volgende taken (3):

zorgen voor de goede werking van een grote entiteit van het secretariaat-generaal met meerdere afdelingen die werkzaam zijn op terreinen die tot de bevoegdheden van het directoraat behoren, overeenkomstig het beleid van de instelling;

teams van medewerkers leiden, aansturen, motiveren en coördineren, zorgen voor een optimaal gebruik van de middelen van de entiteit en tegelijk de kwaliteit van de dienstverlening op de betreffende werkterreinen waarborgen (organisatie, personeelsbeheer, budgetbeheer, innovatie enz.);

de werkzaamheden van het directoraat plannen (doelen en strategieën vaststellen), de nodige besluiten nemen om de gestelde doelen te verwezenlijken en de dienstverlening evalueren om de kwaliteit ervan te waarborgen;

de directeur-generaal, het secretariaat-generaal en de leden van het Europees Parlement op zijn werkterreinen advies verstrekken;

met de verschillende directoraten van het secretariaat-generaal samenwerken, de instelling vertegenwoordigen en onderhandelen over contracten en overeenkomsten op zijn werkterreinen;

beheren en afronden van specifieke projecten die financiële verantwoordelijkheden met zich mee kunnen brengen;

de functie van gesubdelegeerd ordonnateur uitoefenen.

5. Voorwaarden voor toelating

Deze selectieprocedure staat open voor sollicitanten die op de uiterste datum voor de indiening van sollicitaties aan de onderstaande voorwaarden voldoen:

a)

Algemene voorwaarden

Overeenkomstig artikel 28 van het Statuut moeten sollicitanten:

onderdaan zijn van een van de lidstaten van de Europese Unie (4);

in het bezit zijn van hun rechten als staatsburger;

hebben voldaan aan de wettelijke verplichtingen inzake militaire dienstplicht;

in zedelijk opzicht de waarborgen bieden die voor het vervullen van de beoogde taken vereist zijn.

b)

Specifieke voorwaarden

i)

Vereiste getuigschriften en diploma’s

Opleiding van een niveau dat overeenkomt met een met een diploma bekroonde volledige universitaire studie waarvan de normale duur vier jaar of langer is,

of

opleiding van een niveau dat overeenkomt met een met een diploma bekroonde volledige universitaire studie waarvan de normale duur ten minste drie jaar is, plus een passende beroepservaring van ten minste één jaar (5).

ii)

Vereiste beroepservaring

Na het behalen van de hierboven genoemde kwalificaties een beroepservaring hebben opgedaan van:

twaalf jaar, ten minste deels op de bevoegdheidsterreinen van het directoraat en met inbegrip van minimum zes jaar in een Europese en/of internationale omgeving en minimum zes jaar in leidinggevende functies in een grote divisie.

iii)

Talenkennis

Grondige kennis van een van de officiële talen van de Europese Unie (6) en een zeer goede kennis van ten minste een van de andere officiële talen zijn vereist.

Het Raadgevend Comité houdt rekening met de kennis van andere officiële talen van de Europese Unie.

NB:

Deze post vergt een veiligheidsmachtiging om toegang te krijgen tot gerubriceerde gegevens. Kandidaten voor de functie moeten bereid zijn een veiligheidsonderzoek te ondergaan overeenkomstig het besluit van het Bureau van het Europees Parlement van 15 april 2013 over de regels voor de behandeling van vertrouwelijke informatie door het Europees Parlement (7). De benoeming tot deze functie wordt pas van kracht nadat de geselecteerde kandidaat over een geldig certificaat van veiligheidsmachtiging beschikt.

6. Examen

Om het tot aanstelling bevoegde gezag bij zijn keuze te helpen stelt het Raadgevend Comité voor de benoeming van hogere ambtenaren een kandidatenlijst op met de namen van de personen die het Bureau aanbeveelt om uit te nodigen voor een gesprek. Het Bureau stelt vervolgens de definitieve lijst van deze personen vast, waarna het Comité de gesprekken voert en een eindverslag uitbrengt aan het Bureau, dat uiteindelijk beslist. Het Bureau kan in dit verband besluiten de kandidaten te horen.

De gesprekken zijn gebaseerd op de taakomschrijving, zoals beschreven in punt 4 van deze aankondiging, en op de volgende vaardigheden:

strategisch inzicht;

leiderscapaciteiten;

vermogen tot anticiperen;

reactievermogen;

nauwgezetheid;

communicatieve vaardigheden.

7. Indiening van sollicitaties

De uiterste datum voor indiening van sollicitaties is vastgesteld op:

7 januari 2022, 12 uur ’s middags, Brusselse tijd.

Kandidaten wordt verzocht uitsluitend per e-mail, in pdf-formaat, een motivatiebrief (ter attentie van de secretaris-generaal van het Europees Parlement, aankondiging van aanwerving nr. PE/269/S), vergezeld van een curriculum vitae in het Europass-formaat (8), met vermelding van het referentienummer van de aankondiging (PE/269/S) in het “subject”-veld, te richten aan:

PERS-EPSeniorManagement@ep.europa.eu

waarbij de datum en het tijdstip waarop de e-mail is verzonden, als bewijs gelden.

Kandidaten moeten zich ervan vergewissen dat de ingescande documenten goed leesbaar zijn.

Kandidaten die worden uitgenodigd voor een onderhoud moeten uiterlijk op de dag van het onderhoud bewijsstukken overleggen van hun opleiding, beroepservaring en de functie die zij op dat moment uitoefenen, en wel uitsluitend in de vorm van kopieën of fotokopieën(9). Deze documenten worden niet aan de kandidaten teruggegeven.

De persoonsgegevens die de kandidaten in het kader van deze selectieprocedure verstrekken, worden verwerkt overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad (10), met name wat de vertrouwelijkheid en de beveiliging van die gegevens betreft.


(1) Zie Verordening (EEG, Euratom, EGKS) nr. 259/68 van de Raad (PB L 56 van 4.3.1968, blz. 1), gewijzigd bij Verordening (EG, Euratom) nr. 723/2004 (PB L 124 van 27.4.2004, blz. 1) en laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU, Euratom) nr. 1023/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2013 tot wijziging van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Unie en van de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie (PB L 287 van 29.10.2013, blz. 15).

(2) De ambtenaar wordt bij aanstelling ingedeeld volgens het bepaalde in artikel 32 van het Statuut.

(3) Zie de bijlage voor de belangrijkste taken.

(4) De lidstaten van de Europese Unie zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden.

(5) Dit jaar ervaring wordt niet meegeteld bij de vaststelling van de vereiste beroepservaring waarvan sprake is in de volgende alinea.

(6) De officiële talen van de Europese Unie zijn: Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Iers, Italiaans, Kroatisch, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools, Portugees, Roemeens, Sloveens, Slowaaks, Spaans, Tsjechisch en Zweeds.

(7)PB C 96 van 1.4.2014, blz. 1.

(8) http://europass.cedefop.europa.eu/

(9) Dit geldt niet voor kandidaten die op de uiterste datum voor de indiening van sollicitaties in dienst van het Europees Parlement zijn.

(10) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).


BIJLAGE

DIRECTORAAT-GENERAAL BEVEILIGING EN VEILIGHEID

DIRECTORAAT TECHNOLOGIE EN INFORMATIE

BELANGRIJKSTE TAKEN

(Entiteit bestaande uit ongeveer 35 personeelsleden)

De afdelingen van het directoraat leiden, coördineren en aansturen en zorgen voor de uitwisseling van informatie;

De functie van gesubdelegeerd ordonnateur uitoefenen;

Bijdragen aan de vaststelling van de doelstellingen en strategieën op veiligheidsgebied en aan de uitvoering ervan door de betrokken diensten;

De samenhang van de interne processen van het directoraat waarborgen;

Bijdragen aan de uitvoering van het totaalconcept inzake veiligheid op zijn bevoegdheidsterreinen;

Meewerken aan het opstellen van de beveiligingsprocedures en bijdragen tot de uitvoering van de veiligheidsstrategie van het Europees Parlement;

De samenwerking met de bevoegde diensten van het Parlement, met de bevoegde instanties van de gastlanden en met de andere instellingen versterken;

Een gespecialiseerde onderzoekdienst beheren;

Zorgen voor een voortdurende veiligheidsrisicoanalyse;

Zorgen voor informatieanalyse en het beheer van de beveiligingssystemen;

De werkzaamheden met het oog op de veiligheid en bescherming van officiële missies van leden en personeelsleden van het Parlement ondersteunen en de crisiscel aansturen;

Bijdragen tot de goede samenwerking met de organen en het secretariaat-generaal van het Parlement op zijn bevoegdheidsterrein en zorgen voor de uitvoering van hun besluiten;

De continuïteit van de dienstverlening waarborgen bij incidenten en bijdragen tot crisisbeheersing.

AFDELING RISICOBEOORDELING EN ONDERZOEKEN

Meewerken aan het behoud van een veilige werkomgeving in het Parlement door middel van een voortdurende analyse van de veiligheidsrisico’s in het kader van evenementen en activiteiten binnen en buiten de instelling;

Veiligheidsadviezen en risicoanalyses opstellen voor de politieke en bestuurlijke autoriteiten;

Procedures opzetten en bijwerken om bij incidenten de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen; de hiërarchie tijdens crisissituaties en bij incidenten bijstand verlenen en de crisisbeheersingsstructuur van DG Safe ondersteunen;

Veiligheidsonderzoeken en -audits op hoog niveau uitvoeren;

Zorgen voor een gespecialiseerde onderzoeksdienst;

Preventieve en reactieve maatregelen uitwerken, coördineren en uitvoeren om de veiligheid en bescherming te waarborgen van officiële missies van leden en van personeelsleden die door de bevoegde organen naar behoren gemachtigd zijn om de leden op het terrein te begeleiden.

AFDELING INFORMATIEBEVEILIGING EN ANALYSE

De toepassing van de interne procedures inzake veiligheidsmachtigingen waarborgen, in nauwe samenwerking met de verschillende bevoegde diensten;

Alle maatregelen en procedures inzake veiligheidscontrole voor werknemers van externe bedrijven die in de gebouwen van het Europees Parlement moeten zijn, in de praktijk brengen in het kader van het memorandum van overeenstemming met de Belgische autoriteiten;

In het kader van de algemene doelstelling van DG Safe de samenwerking met de veiligheidsdiensten van de andere instellingen en de nationale autoriteiten van de gastlanden verbeteren door regelmatig en actief aan coördinatievergaderingen deel te nemen en vlot en voortdurend informatie uit te wisselen;

Zorgen voor de ontwikkeling van informatiesystemen;

Zorgen voor de opstelling, het beheer en het toezicht op de uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid;

Zorgen voor de verzameling, bundeling en analyse van informatie (OSINT/SOCMINT en interinstitutionele samenwerking);

Bijdragen tot het beveiligingsbeleid via een gespecialiseerd team inzake elektronische afweermiddelen.

AFDELING BEVEILIGINGSTECHNIEK

De meest geschikte opties inzake fysieke beveiliging in kaart brengen om het personeel en de gebouwen van het EP, met inbegrip van de liaisonbureaus en de “Europa Experience”-centra, op alle werklocaties en in de lidstaten te beschermen;

Zorgen voor de installatie, de werking en het onderhoud van de fysieke beveiligingssystemen op de drie werklocaties en in de lidstaten;

Innovatieve en efficiënte systemen voor toegangscontrole en fysieke beveiliging ontwerpen, uitrollen en beheren;

Zorgen voor de uitvoering en planning van aanbestedingen en de tenuitvoerlegging van de begroting voor de technologische systemen en de fysieke beveiligingssystemen.