Home

Mededeling uit hoofde van artikel 19, lid 3, van hoofdstuk II van protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie, met betrekking tot zaak COM 0006 - Metsäteollisuus Ry/Skogsindustrin Rf - en zaak COM 0105 - Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Ry

Mededeling uit hoofde van artikel 19, lid 3, van hoofdstuk II van protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie, met betrekking tot zaak COM 0006 - Metsäteollisuus Ry/Skogsindustrin Rf - en zaak COM 0105 - Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Ry

Mededeling uit hoofde van artikel 19, lid 3, van hoofdstuk II van protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie, met betrekking tot zaak COM 0006 - Metsäteollisuus Ry/Skogsindustrin Rf - en zaak COM 0105 - Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Ry

Publicatieblad Nr. C 337 van 01/12/1994 blz. 0021 - 0022


Mededeling uit hoofde van artikel 19, lid 3, van hoofdstuk II van protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie, met betrekking tot zaak COM 0006 - Metsäteollisuus Ry/Skogsindustrin Rf - en zaak COM 0105 - Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Ry (94/C 337/05)

A. AANVRAGEN EN KENNISGEVINGEN

1. Op 28 april 1994 werd door Metsäteollisuus Ry/Skogsindustrin Rf (de Finse Federatie van bosbouwondernemingen, hierna "de Federatie" te noemen) aan de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA kennisgeving verricht van een op 18 maart 1994 gesloten overeenkomst tussen de Federatie en Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK Ry (de Finse Centrale bond van land- en bosbouwproducenten, hierna "MTK" te noemen); hierbij werd een aanvraag ingediend voor een negatieve verklaring, gebaseerd op artikel 2 van hoofdstuk II van Protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie en tevens een aanvraag voor een individuelle vrijstelling uit hoofde van artikel 53, lid 3, van de EER-Overeenkomst, voor het geval dat de negatieve verklaring niet zou worden afgegeven.

2. Op 27 september 1994 ontving de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA van MTK voor dezelfde overeenkomst een aanvraag voor een negatieve verklaring, alsmede als alternatief een kennisgeving teneinde een individuele vrijstelling te verkrijgen. Bij besluit van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA en in overleg met de partijen worden de zaken gezamenlijk behandeld.

B. DE PARTIJEN

3. De Federatie is een vereniging van Finse ondernemingen en groeperingen daarvan, die zich bezighouden met de bosbouw en aanverwante activiteiten. De Federatie behandelt aangelegenheden in verband met industrie- en ondernemersbeleid. Het is een particuliere vereniging waarvan het lidmaatschap openstaat voor ondernemingen die in de bedrijfstak actief zijn of verwante activiteiten uitoefenen. Ten tijde van de kennisgeving had de Federatie 115 leden.

4. MTK is een landelijke economische vak- en belangenvereniging voor landbouwers, eigenaren van bosgebieden en andere agrarische ondernemers, in plattelandsgebieden die actief zijn in land- of bosbouw in Finland. Het lidmaatschap staat open voor bonden van bosbouwmaatschappijen en bonden van landbouwproducenten. De delegatie bosbouw van de MTK vertegenwoordigt eigenaren van bosgebieden, d.w.z. houtverkopers, bij onderhandelingen over de houthandel.

C. PROCEDURE

5. Op 20 juli 1994 werd door de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA overeenkomstig artikel 53 van de EER-Overeenkomst een procedure ingeleid naar aanleiding van de eerste kennisgeving. Deze was gebaseerd op een vooronderzoek, dat erop wees dat de overeenkomst waarvan kennisgeving werd gedaan een prijskartel en een afspraak tot verdeling van de regionale markt inhield, wat op grond van artikel 53, lid 1, van de EER-Overeenkomst uitdrukkelijk is verboden, en dat op basis van de gegevens waarover de Toezichthoudende Autoriteit op dat moment beschikte geen vrijstelling kon worden verleend. De Federatie is formeel op de hoogte gesteld van deze bezwaren en van het voornemen van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA om de vrijstelling van sancties in de trekken overeenkomstig artikel 15, lid 6, van hoofdstuk II van Protocol 4 bij de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie.

D. DE OVEREENKOMSTEN

6. Na de kennisgeving door MTK en na overleg met de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA sloten de partijen op 21 november 1994 een nieuwe overeenkomst inzake de ontwikkeling op de lange termijn van de mededingingsaspecten van de handel in rondhout. Aan de overeenkomst is een door beide partijen op dezelfde datum ondertekende intentieverklaring gehecht inzake het verbeteren van het functioneren van de markt van rondhout en het geleidelijk versterken van de concurrentie. Beide documenten zijn bij de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA ingediend.

7. Bij deze overeenkomst verklaren de partijen de oorspronkelijk aangemelde overeenkomst, evenals andere besluiten die in verband met die overeenkomst zijn genomen, nietig. De beginselen met betrekking tot het bepalen van het gemiddelde prijsniveau en de regionale bonusprijzen blijven echter van kracht tot 28 februari 1995.

8. Het doel van de nieuwe overeenkomst is om voor de lange termijn de basis te leggen voor concurrerende handel in de rondhoutmarkt, waardoor een gezonde ontwikkeling van de nationale economie kan worden teweeggebracht door een optimaal gebruik van de bosbestanden mogelijk te maken, door een voldoende bevoorrading van de industrie met rondhout te handhaven, door ervoor te zorgen dat de prijzen van rondhout concurrerend blijven, door winstgevend beheer van bossen door particuliere boseigenaren op basis van duurzame ontwikkeling te waarborgen, door de technische en economische ontwikkeling te stimuleren, door rekening te houden met de belangen van consumenten; een en ander overeenkomstig de wet- en regelgeving op het gebied van concurrentie. Om deze doelstelling te verwezenlijken nemen de partijen zich voor op elk tijdstip en onder alle marktomstandigheden een evenwicht tussen vraag en aanbod tot stand te brengen.

9. Ten behoeve van een goede werking van de rondhoutmarkt nemen de partijen zich voor elkaar op de hoogte te houden van de meest recente betrouwbare gegevens over de ontwikkeling van het prijsniveau, zulks om de noodzakelijke transparantie van de markt te bewerkstelligen. Om deze gegevens in gelijke mate beschikbaar te stellen voor leveranciers en kopers voorziet de overeenkomst in standaardisatie van kwaliteiten; de partijen zullen trachten dergelijke marktgegevens aan elkaar beschikbaar te stellen. Normen voor afmetingen en kwaliteiten zijn voor ondernemingen of leveranciers niet bindend; deze zijn vrij om bij elke transactie een kwaliteit en het gevolg daarvan voor de prijs overeen te komen.

10. Het niveau van de marktprijzen in diverse regio's en voor diverse houtassortimenten zal afzonderlijk worden vastgesteld via onderhandelingen tussen vertegenwoordigers van kopers en leveranciers. De prijzen die bij werkelijke transacties worden aangehouden worden echter altijd afzonderlijk door de partijen bij de transacties vastgesteld.

11. Om te voorkomen dat een crisis ontstaat in de aanvoer van rondhout en dat dergelijke situaties escaleren, en tevens om de concurrentie in de bedrijfstak te stimuleren, komen de partijen op elkaars verzoek bijeen om te onderhandelen over een gezamenlijke afspraak over de ontwikkeling van het prijsniveau voor rondhout en over wijzen om een voldoende aanvoer te waarborgen. Zulk een afspraak wordt op een afzonderlijk overeen te komen wijze geformuleerd voor stamhout en pulphout, zonder dat enig onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende houtassortimenten; zij is slechts van toepassing voor een beperkte tijd en is niet bindend voor afzonderlijke transacties.

12. Om een voldoende aanvoer te waarborgen maakt de Federatie bekend welke hoeveelheden benodigd zijn uit particuliere bossen, en draagt MTK ertoe bij dat de markt wordt voorzien met zodanige hoeveelheden uit particuliere bossen als nodig is om te voldoen aan de vraag van de industrie naar verschillende houtassortimenten.

13. De partijen ondernemen geen pogingen om de invoer of uitvoer van rondhout te beperken of te beheersen.

14. Bij de intentieverklaring stellen de partijen een Werkgroep Ontwikkeling in voor onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe methoden en wijzen om de handel in rondhout meer concurrerend te maken en om de goede werking van de markt op de lange termijn te waarborgen. De werkzaamheden van de werkgroep zijn onder meer: het ontwikkelen van statistieken en diverse typen van contracten, het onderzoeken en analyseren van de mogelijkheden om voor de Finse houtmarkt een beurssysteem in te voeren, het ontwikkelen van veilingen van rondhout, regionale vormen van samenwerking tussen producenten, alsmede het gebruik van koop- en verkoopopties op de termijnmarkt voor de verkoop van rondhout en van beurskoersen. De werkgroep brengt regelmatig verslag uit over het verloop van de werkzaamheden. Zij dient uiterlijk op 28 februari 1995 haar eerste voorstellen voor concrete maatregelen in.

E. DE MARKT

15. Er zijn in Finland 430 000 personen die bosgrond bezitten. Deze personen bezitten 63 % van de totale bosoppervlakte van Finland. Van deze personen is 32 % lid van MTK. De overige bossen zijn voor 24 % eigendom van de staat, 9 % van de bedrijfstak zelf en 4 % van overigen. De industrie is afhankelijk van de aanvoer van rondhout uit particulier bosbezit. Naar schatting werd in 1993 in Europa ca. 144 000 000 kubieke meter hout geoogst. In datzelfde jaar kochten de leden van de Federatie ca. 21 miljoen kubieke meter hout uit particuliere bossen aan en importeerden zij ca. 7 miljoen kubieke meter. De Finse bosbouwindustrie kocht in 1993 in totaal ca. 5 miljoen kubieke meter hout uit staatsbossen aan, en ongeveer dezelfde hoeveelheid uit bossen die eigendom zijn van de industrie zelf. De industrie verwerkte in 1993 in totaal ca. 51 miljoen kubieke meter hout. Gemiddeld worden in Finland elk jaar ca. 150 000 houttransacties verricht. Een gemiddelde transactie heeft betrekking op 350 tot 450 kubieke meter hout. De waarde van de binnenlandse aankopen bedroeg in 1993 4 000 tot 6 000 miljoen FIM en de waarde van de invoer ca. 1 200 miljoen FIM.

F. VOORGENOMEN MAATREGELEN VAN DE TOEZICHTHOUDENDE AUTORITEIT VAN DE EVA

16. De Toezichthoudende Autoriteit van de EVA is voornemens over de hierboven beschreven overeenkomst een gunstig oordeel uit te spreken. Alvorens zulks te doen verzoekt zij belanghebbenden binnen een maand na publikatie van deze mededeling hun commentaar in te dienen, met vermelding van de referentienummers, op het onderstaande adres:

Toezichthoudende Autoriteit van de EVA,

Directoraat Mededinging,

Maria-Theresiastraat 1-3,

B-1040 Brussel.