Home

Mededeling van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van het besluit genoemd in punt 64 a) van Bijlage XIII bij de EER-Overeenkomst (Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes) — Oplegging van openbaredienstverplichtingen met betrekking tot geregelde luchtdiensten in Finnmark en Noord-Troms (Noorwegen)

Mededeling van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van het besluit genoemd in punt 64 a) van Bijlage XIII bij de EER-Overeenkomst (Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes) — Oplegging van openbaredienstverplichtingen met betrekking tot geregelde luchtdiensten in Finnmark en Noord-Troms (Noorwegen)

17.9.2009

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 224/6


Mededeling van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA overeenkomstig artikel 4, lid 1, onder a), van het besluit genoemd in punt 64 a) van Bijlage XIII bij de EER-Overeenkomst (Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes)

Oplegging van openbaredienstverplichtingen met betrekking tot geregelde luchtdiensten in Finnmark en Noord-Troms (Noorwegen)

2009/C 224/07

1. INTRODUCTION

Op grond van artikel 4, lid 1, onder a), van Verordening (EEG) nr. 2408/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de toegang van communautaire luchtvaartmaatschappijen tot intracommunautaire luchtroutes(1) heeft Noorwegen besloten vanaf 1 april 2010 openbaredienstverplichtingen met betrekking tot geregelde luchtdiensten op te leggen op de volgende routes:

1.

Routes tussen Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest en Alta;

2.

Hasvik–Tromsø v.v., Hasvik–Hammerfest v.v., Sørkjosen–Tromsø v.v.

2. NADERE BEPALINGEN VOOR DE VERSCHILLENDE ROUTES AFZONDERLIJK

2.1. Routes tussen Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest en Alta

2.1.1. Minimumaantal vluchten, passagierscapaciteit, route en dienstregelingen

Algemene vereisten:

Deze vereisten gelden voor het gehele jaar.

Wanneer een single-carrier service verplicht is, worden de passagiers over de hele route vervoerd binnen het netwerk waarop de openbaredienstverplichtingen van toepassing zijn. De maximale reisduur op elke verplichte single-carrier service bedraagt vanaf het eerste vertrek tot en met de definitieve aankomst 3 uur en 30 minuten.

Indien aansluitingen op vluchten van en naar Tromsø nodig zijn, moeten de dienstregelingen zodanig zijn dat passagiers met maximaal één overstap van en naar Tromsø kunnen reizen.

Wanneer vereisten inzake passagierscapaciteit gelden, moet het aantal zitplaatsen zo nodig worden aangepast overeenkomstig de regels van het ministerie van Vervoer en Communicatie die zijn uiteengezet in bijlage A bij deze kennisgeving.

Er dient rekening te worden gehouden met de vraag van het publiek naar luchtvervoer.

Vereisten voor maandag tot en met vrijdag:

Alta

Op maandag tot en met vrijdag moet de aangeboden capaciteit van en naar Alta in totaal ten minste 550 zitplaatsen zijn.

Ten minste één single-carrier retourvlucht per dag naar Kirkenes, met maximaal één tussenlanding. De eerste aankomst in Kirkenes moet uiterlijk om 9.00 uur zijn en het laatste vertrek vanuit Kirkenes mag niet vóór 14.00 uur zijn.

Single-carriervluchten tussen andere luchthavens en Alta, zoals vereist in deze kennisgeving.

Hammerfest

Minimaal vijf starts en landingen per dag van maandag tot en met vrijdag.

Van maandag tot en met vrijdag moet de aangeboden capaciteit van en naar Hammerfest in totaal ten minste 750 zitplaatsen zijn.

Ten minste drie single-carrier retourvluchten naar Vadsø. In beide richtingen moet de eerste aankomst uiterlijk om 10.30 uur zijn en mag het laatste vertrek niet vóór 18.30 uur zijn.

Eén single-carrier retourvlucht naar Kirkenes.

Single-carriervluchten tussen andere luchthavens en Hammerfest, zoals vereist in deze kennisgeving.

Kirkenes

Van maandag tot en met vrijdag moet de aangeboden capaciteit van en naar Kirkenes in totaal ten minste 750 zitplaatsen zijn.

Single-carriervluchten tussen andere luchthavens en Kirkenes, zoals vereist in deze kennisgeving.

Vadsø

Minimaal negen starts en landingen per dag van maandag tot en met vrijdag.

Van maandag tot en met vrijdag moet de aangeboden capaciteit van en naar Vadsø in totaal ten minste 1 125 zitplaatsen zijn.

Ten minste drie single-carrier retourvluchten naar Kirkenes, zonder tussenlandingen. De eerste aankomst in Kirkenes moet uiterlijk om 11.00 uur zijn en het laatste vertrek vanuit Kirkenes mag niet vóór 19.00 uur zijn. De eerste aankomst in Vadsø moet uiterlijk om 11.30 uur zijn; het laatste vertrek vanuit Vadsø mag niet vóór 18.30 uur zijn.

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Alta. De eerste aankomst in Vadsø moet uiterlijk om 10.00 uur zijn. De eerste aankomst in Alta moet uiterlijk om 10.30 uur zijn. Het laatste vertrek vanuit Vadsø mag niet vóór 14.00 uur zijn en vanuit Alta niet vóór 15.00 uur.

Single-carriervluchten tussen andere luchthavens en Vadsø, zoals vereist in deze kennisgeving.

Vardø

Ten minste drie single-carrier retourvluchten naar Kirkenes. Het laatste vertrek vanuit Kirkenes moet ten minste zes uur later zijn dan de eerste aankomst in Kirkenes.

Båtsfjord

Minimaal vier starts en landingen per dag, met inachtneming van het volgende:

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Kirkenes. De eerste aankomst in Kirkenes moet uiterlijk om 11.00 uur zijn en het laatste vertrek vanuit Kirkenes mag niet vóór 19.00 uur zijn.

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Vadsø. De eerste aankomst in Vadsø moet uiterlijk om 10.30 uur zijn; het laatste vertrek vanuit Vadsø mag niet vóór 18.30 uur zijn.

Eén single-carrier retourvlucht naar Hammerfest.

De dienstregelingen moeten aansluitingen verzekeren op ten minste twee luchtdiensten van en naar Tromsø.

Berlevåg

Minimaal drie starts en landingen per dag, met inachtneming van het volgende:

Eén single-carrier retourvlucht naar Kirkenes. De eerste aankomst in Kirkenes moet uiterlijk om 11.00 uur zijn en het laatste vertrek vanuit Kirkenes mag niet vóór 19.00 uur zijn.

single-carrier retourvlucht naar Vadsø. De eerste aankomst in Vadsø moet uiterlijk om 10.30 uur zijn; het laatste vertrek vanuit Vadsø mag niet vóór 18.30 uur zijn.

Eén single-carrier retourvlucht naar Hammerfest.

De dienstregelingen moeten aansluitingen verzekeren op ten minste twee luchtdiensten van en naar Tromsø.

Mehamn

Minimaal vier starts en landingen per dag, met inachtneming van het volgende:

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Hammerfest. Eerste aankomst in Hammerfest uiterlijk om 8.30 uur en laatste vertrek in beide richtingen niet vóór 17.00 uur.

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Vadsø. In beide richtingen mag het laatste vertrek niet vóór 16.00 uur zijn.

Eén single-carrier retourvlucht naar Kirkenes.

De dienstregelingen moeten aansluitingen verzekeren op ten minste twee luchtdiensten van en naar Tromsø.

Honningsvåg

Minimaal vier starts en landingen per dag, met inachtneming van het volgende:

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Hammerfest. Eerste aankomst in Hammerfest uiterlijk om 8.30 uur en laatste vertrek in beide richtingen niet vóór 17.00 uur.

Ten minste twee single-carrier retourvluchten naar Vadsø. In beide richtingen mag het laatste vertrek niet vóór 16.00 uur zijn.

De dienstregelingen moeten aansluitingen verzekeren op ten minste twee luchtdiensten van en naar Tromsø.

Vereisten voor zaterdag en zondag:

Onderstaande vereisten gelden voor zaterdag en zondag samen:

De aangeboden capaciteit moet van en naar Alta ten minste 110 zitplaatsen zijn, van en naar Hammerfest ten minste 150, van en naar Kirkenes ten minste 150 en van en naar Vadsø ten minste 225.

Minimumaantal starts en landingen: ten minste evenveel als dagelijks van maandag tot vrijdag voor Hammerfest, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn en Honningsvåg.

Ten minste twee single-carrier retourvluchten Honningsvåg–Hammerfest.

Eén single-carrier retourvlucht naar Vadsø vanuit Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn en Honningsvåg.

Eén single-carrier retourvlucht naar Hammerfest vanuit Båtsfjord, Berlevåg en Mehamn.

Eén single-carrier retourvlucht tussen Vadsø en Alta.

Eén single-carrier retourvlucht tussen Kirkenes en Alta.

Ten minste evenveel aansluitingen op luchtdiensten van en naar Tromsø als dagelijks van maandag tot vrijdag voor Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn en Honningsvåg.

Onderstaande vereisten gelden voor zowel zaterdag als zondag:

Vertrek en aankomst op de luchthavens van Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Kirkenes en Alta.

Eén single-carrier retourvlucht van Vadsø naar Hammerfest.

Eén single-carrier retourvlucht van Vadsø naar Kirkenes.

Aansluiting naar en van Tromsø voor Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn en Honningsvåg.

2.1.2. Vliegtuigcategorie

Voor de vluchten moeten vliegtuigen worden ingezet die toegelaten zijn voor minimaal 15 passagiers.

2.2. Hasvik–Tromsø v.v., Hasvik–Hammerfest v.v., Sørkjosen–Tromsø v.v.

2.2.1. Vereisten inzake minimumaantal vluchten, passagierscapaciteit, route en dienstregelingen voor Hasvik–Tromsø v.v. en Hasvik–Hammerfest v.v.

Deze vereisten gelden voor het gehele jaar.

Hasvik–Tromsø v.v.:

Minimaal twee retourvluchten per dag van maandag tot en met vrijdag, waarbij ten minste één dienst aansluiting moet geven op luchtvaartdiensten Tromsø–Oslo v.v.

Minimaal één retourvlucht op zondag, die aansluiting moet geven op luchtvaartdiensten Tromsø–Oslo v.v.

De eerste aankomst in Tromsø moet van maandag tot en met vrijdag uiterlijk om 10.00 uur zijn en het laatste vertrek vanuit Tromsø mag niet vóór 13.30 uur zijn.

In beide richtingen moet ten minste één van de verplichte dagelijkse vluchten van maandag tot en met vrijdag zonder tussenlanding zijn. Alle overige vluchten mogen maximaal twee tussenlandingen hebben, waarvan er één gebruikt mag worden om van vliegtuig te wisselen, mits de overstaptijd niet langer is dan 45 minuten en dezelfde luchtvaartmaatschappij het vervoer over de gehele route van en naar Tromsø verzorgt.

Hasvik–Hammerfest v.v.:

Minimaal één retourvlucht per dag van maandag tot en met vrijdag, waarbij het tijdstip van aankomst in Hammerfest uiterlijk 8.30 uur moet zijn en het tijdstip van vertrek uit Hammerfest niet vóór 14.30 uur mag liggen.

Passagierscapaciteit:

Per week moeten op beide routes samen (Hasvik–Tromsø en Hasvik–Hammerfest) ten minste 120 zitplaatsen worden aangeboden.

Het aantal zitplaatsen moet zo nodig worden aangepast overeenkomstig de regels van het ministerie van Vervoer en Communicatie als uiteengezet in bijlage A bij deze tekst.

2.2.2. Onderstaande vereisten gelden voor minimumaantal vluchten, passagierscapaciteit, route en dienstregelingen op de route Sørkjosen–Tromsø v.v.

Deze vereisten gelden voor het gehele jaar. Een dagelijkse dienst in beide richtingen is verplicht.

Aantal vluchten:

Minimaal twee retourvluchten per dag van maandag tot en met vrijdag.

Minimaal twee retourvluchten op zaterdag en zondag samen.

Passagierscapaciteit:

In beide richtingen moeten van maandag tot en met vrijdag in totaal ten minste 190 zitplaatsen en op zaterdag en zondag samen ten minste 35 zitplaatsen worden aangeboden.

Het aantal zitplaatsen moet zo nodig worden aangepast overeenkomstig de regels van het ministerie van Vervoer en Communicatie als uiteengezet in bijlage A bij deze tekst.

Route:

De verplichte diensten moeten zonder tussenlanding worden uitgevoerd.

Dienstregeling:

De verplichte diensten moeten aansluiting geven op de luchtroute Tromsø–Oslo v.v.

Daarnaast geldt nog het volgende voor de verplichte vluchten van maandag tot en met vrijdag:

Eerste aankomst in Tromsø uiterlijk om 09.30 uur en laatste vertrek vanuit Tromsø ten vroegste om 19.00 uur;

Eerste vertrek vanuit Tromsø uiterlijk om 11.30 uur en laatste vertrek vanuit Sørkjosen niet vóór 17.00 uur.

2.2.3. Vliegtuigcategorie

Voor de vluchten moeten vliegtuigen worden ingezet die toegelaten zijn voor minimaal 15 passagiers.

3. DE VOLGENDE SPECIFICATIES GELDEN VOOR ALLE ROUTES

3.1. Technische en operationele voorwaarden

De luchtvaartmaatschappijen wordt in het bijzonder verzocht rekening te houden met de technische en operationele omstandigheden op de luchthavens. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Luftfartstilsynet (Civil Aviation Authority)

PO Box 243

8001 Bodø

NORWAY

Tel. +47 75585000

3.2. Tarieven

Het maximale basistarief voor een enkele reis (volledig flexibel) in het exploitatiejaar beginnende op 1 april 2010 mag niet hoger liggen dan de volgende bedragen (in NOK).

Naar

Alta

Berlevåg

Båtsfjord

Hammerfest

Honningsvåg

Kirkenes

Mehamn

Vadsø

Vardø

Van

Alta

1 180

1 149

519

1 021

1 149

1 180

1 149

Berlevåg

1 180

418

1 039

700

827

418

700

Båtsfjord

1 149

418

1 039

827

700

519

651

Hammerfest

519

1 039

1 039

700

1 149

911

1 149

Honningsvåg

1 021

700

827

700

1 149

519

1 039

Kirkenes

1 149

827

700

1 149

1 149

986

418

550

Mehamn

1 180

418

519

911

519

986

863

Vadsø

1 149

700

651

1 149

1 039

418

863

Vardø

550

Er zijn geen maximumtarieven wanneer een dergelijk tarief niet in bovenstaande tabel is vermeld.

Hasvik–Tromsø:

1 109

Hasvik–Hammerfest:

519

Sørkjosen–Tromsø:

590

Na het eerste exploitatiejaar wordt het maximumtarief op 1 april aangepast voor het volgende jaar, binnen de grenzen van de index van de consumentenprijzen in de op 15 februari van datzelfde jaar eindigende periode van 12 maanden als bekendgemaakt door de Noorse dienst voor statistiek (http://www.ssb.no).

De luchtvaartmaatschappij moet plaatsbewijzen aanbieden via ten minste één van haar distributiekanalen. De luchtvaartmaatschappij dient via al haar distributiekanalen plaatsbewijzen beschikbaar te stellen tegen een prijs die niet boven het maximumtarief ligt.

Maximumtarieven gelden ook voor plaatsbewijzen die worden aangeboden door andere maatschappijen waarin de luchtvaartmaatschappij een meerderheidsbelang heeft. De luchtvaartmaatschappij dient er op toe te zien dat de maximumtarieven door die ondernemingen worden nageleefd.

Het maximumtarief is inclusief alle belastingen en overheidsheffingen en alle overige extra heffingen (dienstvergoedingen, enz.) die de luchtvaartmaatschappij bij de uitgifte van de plaatsbewijzen aanrekent.

De luchtvaartmaatschappij dient toe te treden tot nationale interlining-overeenkomsten die op enig tijdstip van kracht zijn, en alle kortingen aan te bieden die op grond van die overeenkomsten moeten worden verleend.

De luchtvaartmaatschappij moet de plaatsbewijzen aanbieden via een geautomatiseerde boekingssysteem (CRS).

4. AANVULLENDE VOORWAARDEN NA HET HOUDEN VAN EEN AANBESTEDING

Na een aanbesteding waarbij slechts één luchtvaartmaatschappij toegang verkrijgt tot de routes, gelden bovendien de volgende voorwaarden:

Tarieven:

Alle tarieven voor aansluitende vluchten van/naar andere luchtvaartdiensten dienen bij alle luchtvaartmaatschappijen onder gelijke voorwaarden te worden aangeboden. Hiervan uitgezonderd zijn de tarieven voor aansluitende vluchten van/naar andere door de inschrijver uitgevoerde vluchten, op voorwaarde dat het tarief maximaal 40 % van het volledige flexibele tarief bedraagt.

Op de vluchten kunnen geen bonuspunten van frequent flyer-programma's worden verdiend of ingeruild.

Er worden sociale kortingen aangeboden overeenkomstig de richtsnoeren die in bijlage B bij deze kennisgeving worden bekendgemaakt.

Overstapvoorwaarden:

Alle voorwaarden die de luchtvaartmaatschappij heeft vastgesteld voor de transfer van passagiers van en naar routes van andere maatschappijen, met inbegrip van de aansluittijden en de incheckprocedure (plaatsbewijzen en bagage), moeten objectief en niet-discriminerend zijn.

5. VERVANGINGEN OPHEFFING VAN DE VORIGE OPENBAREDIENSTVERPLICHTINGEN

Onderhavige openbaredienstverplichtingen vervangen de verplichtingen die eerder in het Publicatieblad van de Europese Unie C 199 en EER-supplement nr. 160 van 24 augustus 2006 zijn gepubliceerd voor:

Routes tussen Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest en Alta;

Hasvik–Tromsø v.v., Hasvik–Hammerfest v.v., Sørkjosen–Tromsø v.v.

6. INFORMATIE

Nadere informatie kan worden verkregen bij:

Het ministerie van Vervoer en Communicatie

PO Box 8010 Dep

0030 Oslo

NORWAY

Tel. +47 22248353

Fax +47 22245609



Aanhangsel A

BEPALING INZAKE PRODUCTIEAANPASSING

1. Doel van de bepaling inzake productieaanpassing

De bepaling inzake productieaanpassing moet ervoor zorgen dat de door de exploitant geleverde capaciteit/het aantal aangeboden stoelen aangepast wordt aan veranderingen in de marktvraag. Telkens wanneer het aantal passagiers aanzienlijk toeneemt en dit aantal de hierna genoemde grenswaarden met betrekking tot het percentage bezette zitplaatsen (de passagiersbeladingsfactor) overschrijdt, moet de exploitant het zitplaatsenaanbod vergroten. Wanneer het aantal passagiers aanzienlijk afneemt, mag de exploitant het aantal aangeboden stoelen dienovereenkomstig verlagen. Zie de toelichting in punt 3 hieronder.

2. Perioden voor het meten van de bezettingsgraad („Passenger Load Factor”)

De perioden waarin de bezettingsgraad gecontroleerd en vastgesteld wordt, lopen van 1 januari tot en met 30 juni en van 1 augustus tot en met 30 november.

3. Voorwaarden voor het veranderen van de productie/het aantal aangeboden stoelen

3.1. Voorwaarden voor productieverhoging

3.1.1. De productie/het aantal aangeboden zitplaatsen moet worden verhoogd wanneer de gemiddelde passagiersbeladingsfactor op elke afzonderlijke route die onder de openbaredienstverplichtingen valt, hoger is dan 80 %. Wanneer de gemiddelde passagiersbeladingsfactor op deze routes in een van de onder 2 genoemde periodes meer is dan 80 %, dient de exploitant de productie/het aantal aangeboden zitplaatsen op deze routes met ten minste 10 % te verhogen, en wel uiterlijk vanaf het begin van het volgende IATA-verkeersseizoen. De productie/het aantal beschikbare zitplaatsen dient ten minste zodanig te worden verhoogd dat de gemiddelde bezettingsgraad niet meer dan 80 % bedraagt.

3.1.2. Wanneer de productie/het aantal aangeboden stoelen verhoogd wordt zoals hierboven aangegeven, mag de exploitant desgewenst voor de nieuwe productie vliegtuigen gebruiken met een geringere passagierscapaciteit dan in de oorspronkelijke offerte aangegeven.

3.2. Voorwaarden voor productieverlaging

3.2.1. De productie/het aantal aangeboden zitplaatsen mag worden verlaagd wanneer de gemiddelde bezettingsgraad op elke afzonderlijke route die onder de openbaredienstverplichtingen valt, minder dan 35 % bedraagt. Wanneer de gemiddelde bezettingsgraad op deze routes in een van de in punt 2 genoemde perioden minder dan 35 % bedraagt, mag de exploitant de productie/het aantal beschikbare zitplaatsen op deze routes met maximaal 25 % verlagen, en wel vanaf de eerste dag na het verstrijken van bovengenoemde periodes.

3.2.2. Op routes met meer dan twee dagelijkse vluchten in beide richtingen dient de onder 3.2.1 bedoelde productieverlaging te worden gerealiseerd door het aantal aangeboden vluchten te beperken. Een uitzondering hierop is alleen mogelijk wanneer de exploitant vliegtuigen gebruikt die een grotere passagierscapaciteit hebben dan het minimum dat is gespecificeerd bij het opleggen van de openbaredienstverplichtingen. De exploitant kan dan kleinere toestellen inzetten, maar de passagierscapaciteit mag nooit onder het minimum komen dat is gespecificeerd bij het opleggen van de openbaredienstverplichtingen.

3.2.3. Op routes met slechts een of twee dagelijkse vluchten in beide richtingen kan de verlaging van het aantal aangeboden zitplaatsen alleen gerealiseerd worden door vliegtuigen in te zetten die een kleinere passagierscapaciteit hebben, ook al heeft dit tot gevolg dat de passagierscapaciteit minder bedraagt dan het minimum dat is gespecificeerd bij het opleggen van de openbaredienstverplichting.

4. Procedures voor productieveranderingen

4.1. Het Noorse ministerie van Vervoer en Communicatie is bij wet belast met de goedkeuring van dienstregelingen die door de exploitant worden ingediend, alsmede van productieveranderingen of wijzigingen van het aantal aangeboden zitplaatsen. Er wordt verwezen naar Circulaire N-3/2005 van genoemd Noors ministerie (bij het aanbestedingsdossier gevoegd).

4.2. Wanneer de productie/het aantal aangeboden stoelen wordt verlaagd overeenkomstig punt 3.2, wordt een voorstel voor een nieuw luchtverkeersplan toegezonden aan de bevoegde instanties van de betrokken provincies, die voordat de wijziging in werking treedt voldoende tijd moeten krijgen om hun opmerkingen te maken. Als het voorgestelde nieuwe luchtverkeersplan wijzigingen omvat die indruisen tegen andere openbaredienstverplichtingen dan die met betrekking tot het aantal vluchten en de passagierscapaciteit, moet dit nieuwe verkeersplan ter goedkeuring aan het ministerie van Vervoer en Communicatie worden voorgelegd.

4.3. Indien de productie/het aantal aangeboden zitplaatsen overeenkomstig punt 3.1 verhoogd moet worden, dienen de exploitant en de desbetreffende provincie(s) als betrokken bestuurlijke instantie(s) nieuwe dienstregelingen overeen te komen teneinde hierin te voorzien.

4.4. Indien nieuwe productie/een nieuw aantal zitplaatsen aangeboden moet worden overeenkomstig het bepaalde in 3.1 en de exploitant en de provincie(s) als betrokken bestuurlijke instantie(s) het niet eens kunnen worden over nieuwe dienstregelingen als bedoeld in 4.3, kan de exploitant het Noorse ministerie van Vervoer en Communicatie ingevolge het bepaalde onder 4.1 om goedkeuring verzoeken van een andere dienstregeling voor de nieuwe productie/het nieuwe aantal aangeboden zitplaatsen. Dit betekent niet dat de exploitant goedkeuring kan aanvragen van een dienstregeling waarin geen rekening gehouden is met de vereiste productieverhoging. Het betrokken ministerie kan dienstregelingen die afwijken van die welke door de betrokken bestuurlijke instantie(s) overeengekomen zouden kunnen worden, alleen goedkeuren wanneer daarvoor gewichtige redenen bestaan.

5. Ongewijzigde financiële compensatie bij productieverandering

5.1. De financiële compensatie voor de exploitant blijft ongewijzigd wanneer de productie verhoogd wordt overeenkomstig punt 3.1.

5.2. De financiële compensatie voor de exploitant blijft ongewijzigd wanneer de productie verlaagd wordt overeenkomstig punt 3.2.


Aanhangsel B

SOCIALE KORTINGEN

1.

Op de luchtroutes waar het Noorse ministerie van Vervoer en Communicatie na oplegging van de openbaredienstverplichtingen luchtdiensten koopt, geldt een sociale korting voor de volgende groepen:

a)

personen die 67 jaar of ouder zijn op de dag van het vertrek;

b)

blinden die 16 jaar of ouder zijn;

c)

gehandicapten die 16 jaar of ouder zijn en een invaliditeitsuitkering ontvangen overeenkomstig de Noorse wet nr. 19 van 28 februari 1997 inzake nationale verzekering („Folketrygdloven”), hoofdstuk 12, of een soortgelijke wet in een EVA-land;

d)

studenten die 16 jaar of ouder zijn en speciale scholen bezoeken voor personen met gehoorstoornissen;

e)

begeleidende echtgenoot/echtgenote ongeacht zijn/haar leeftijd of een begeleider van een persoon als bedoeld in punt a) tot en met d); de persoon die recht heeft op de korting beslist zelf over de noodzaak van een begeleider;

f)

reizigers die minder dan 16 jaar zijn op de dag van het vertrek.

2.

De korting voor de onder punt 1 bedoelde personen bedraagt 50 % van het maximumtarief.

3.

Dit verlaagde tarief is niet van toepassing als de reis wordt betaald door de regering en/of een socialezekerheidsdienst.

4.

Een volwassene (met een leeftijd van ten minste 16 jaar) mag gratis een kind van minder dan 2 jaar dragen, op voorwaarde dat dit kind geen eigen zitplaats bezet en volwassene en kind de hele reis samen maken.

5.

De volgende documenten moeten door de passagier kunnen worden overgelegd:

a)

door personen als bedoeld in punt 1, onder a), een officieel document met foto en geboortedatum;

b)

door personen als bedoeld in punt 1, onder b) en c), het bewijs dat zij in aanmerking komen voor de korting aan de hand van een officieel document van de nationale socialezekerheidsdienst of van de Norges Blindeforbund. Personen uit andere EVA-landen moeten een soortgelijk bewijsstuk van hun land kunnen tonen;

c)

door personen als bedoeld in punt 1, onder d): een studiecertificaat en een brief van de socialezekerheidsdienst waarin wordt bevestigd dat de betrokkene een uitkering ontvangt overeenkomstig de Noorse Folketrygd-wet. Personen uit andere EVA-landen moeten een soortgelijk bewijsstuk van hun land kunnen tonen.