Besluit van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA nr. 302/14/COL van 16 juli 2014 houdende de negenennegentigste wijziging van de formele en materiële regels op het gebied van staatssteun door wijziging van een aantal staatssteunrichtsnoeren [2015/95]
Besluit van de Toezichthoudende Autoriteit van de EVA nr. 302/14/COL van 16 juli 2014 houdende de negenennegentigste wijziging van de formele en materiële regels op het gebied van staatssteun door wijziging van een aantal staatssteunrichtsnoeren [2015/95]
DE TOEZICHTHOUDENDE AUTORITEIT VAN DE EVA (hierna „de Autoriteit” genoemd),
GEZIEN de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte („de EER-overeenkomst”), en met name de artikelen 61, 62 en 63 en Protocol 26,
GEZIEN de Overeenkomst tussen de EVA-staten betreffende de oprichting van een Toezichthoudende Autoriteit en een Hof van Justitie („de Toezichtovereenkomst”), en met name artikel 5, lid 2, onder b), en artikel 24 en artikel 1 van deel I van Protocol 3 bij de Toezichtovereenkomst,
Overwegende hetgeen volgt:
Overeenkomstig artikel 24 van de Toezichtovereenkomst geeft de Autoriteit uitvoering aan de staatssteunbepalingen van de EER-overeenkomst.
Overeenkomstig artikel 5, lid 2, onder b), van de Toezichtovereenkomst maakt de Autoriteit mededelingen en richtsnoeren bekend over aangelegenheden waarop de EER-overeenkomst betrekking heeft, indien die overeenkomst of de Toezichtovereenkomst daarin uitdrukkelijk voorziet of indien de Autoriteit zulks nodig acht.
Op 21 mei 2014 heeft de Europese Commissie een mededeling vastgesteld tot wijziging van de mededelingen van de Commissie betreffende EU-richtsnoeren voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken, betreffende richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020, betreffende staatssteun voor films en andere audiovisuele werken, betreffende richtsnoeren inzake staatssteun ter bevordering van risicofinancieringsinvesteringen en betreffende richtsnoeren voor staatssteun aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen(1). Doel van die wijzigingen was de transparantiebepalingen in de verschillende staatssteunrichtsnoeren onderling af te stemmen en de bestaande bepalingen te vereenvoudigen.
Die mededeling is ook voor de Europese Economische Ruimte relevant.
Een eenvormige toepassing van de EER-staatssteunregels in de hele Europese Economische Ruimte dient te worden verzekerd overeenkomstig de homogeniteitsdoelstelling die in artikel 1 van de EER-overeenkomst is vastgelegd.
Ingevolge punt II onder de titel „ALGEMEEN” aan het einde van bijlage XV bij de EER-overeenkomst dient de Autoriteit, na overleg met de Commissie, nieuwe regels vast te stellen die met de door de Commissie vastgestelde regels overeenstemmen,
NA overleg met de Europese Commissie,
NA raadpleging van de EVA-Staten over dit onderwerp bij brief van 30 juni 2014,
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
De materiële regels op het gebied van staatssteun worden als volgt gewijzigd.
Artikel 2
Met dit besluit worden de volgende alinea's:
de eerste twee zinnen van punt 74, onder j) van de richtsnoeren voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken(2);
punt 135 van de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020(3);
punt 51.7 van de richtsnoeren betreffende staatssteun voor films en andere audiovisuele werken(4);
de punten 162 en 163 van de richtsnoeren voor staatssteun aan luchthavens en luchtvaartmaatschappijen(5);
vervangen door:
.„EVA-Staten moeten zorgen voor de bekendmaking van de volgende informatie op een uitgebreide staatssteunwebsite, op nationaal of regionaal niveau:
de volledige tekst van de goedgekeurde steunregeling of de subsidiebeschikking voor individuele steun en de uitvoeringsbepalingen ervan, of een link daarnaar;
de identiteit van de steunverlenende autoriteit of autoriteiten;
de identiteit van de individuele begunstigden, de vorm en het bedrag van de steun voor elke begunstigde, de datum waarop de steun is toegekend, het soort onderneming (kmo of grote onderneming), de regio waar de begunstigde onderneming is gevestigd (op statistisch gebied op niveau 2)(*), en de voornaamste economische sector waarin de begunstigde actief is (op NACE-groepsniveau)(**).
Van dat vereiste kan ontheffing worden verleend ten aanzien van individuele steunverleningen van minder dan 500 000 EUR. Voor regelingen in de vorm van belastingvoordelen kan de informatie over individuele steunbedragen(***) worden meegedeeld in de volgende tranches (in miljoen EUR): [0,5-1]; [1-2]; [2-5]; [5-10]; [10-30]; [30 en meer].
Dit soort informatie moet worden bekendgemaakt nadat de subsidiebeschikking is gegeven, moet ten minste tien jaar worden bewaard en moet zonder beperkingen beschikbaar zijn voor het brede publiek(****) EVA-Staten zullen de bovengenoemde informatie pas vanaf 1 juli 2016 moeten bekendmaken(*****).
Artikel 3
Met dit besluit worden de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020 en de monitoringvoorwaarden die voor regionale-steunregelingen worden opgelegd, als volgt gewijzigd:
punt 169 van de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020, met inbegrip van een monitoringvoorwaarde, wordt geschrapt,
bijlage IV bij de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020 wordt geschrapt.
Voor de regionale-steunregelingen die al zijn goedgekeurd overeenkomstig de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen 2014-2020, met inbegrip van de monitoring van punt 169 van diezelfde richtsnoeren, komt de monitoringvoorwaarde te vervallen. Bijgevolg wordt overweging 65 van Beschikking 225/14/COL van 18 juni 2014 betreffende vorm van regionaal gedifferentieerde sociale premies geschrapt.
Artikel 4
Met dit besluit worden de richtsnoeren inzake staatssteun ter bevordering van risicofinancieringsinvesteringen(6) als volgt gewijzigd:
punt 166, onder v):
in plaats van:„Van deze verplichting kan ontheffing worden verleend voor kmo's die geen commerciële verkoop op een markt hebben verricht en voor investeringen van minder dan 200 000 EUR in een uiteindelijke begunstigde onderneming;”,
te lezen:„Van deze verplichting kan ontheffing worden verleend voor kmo's die geen commerciële verkoop op een markt hebben verricht en voor investeringen van minder dan 500 000 EUR in een uiteindelijke begunstigde onderneming;”;
punt 166, onder vi):
in plaats van:„[…] en het bedrag van het ontvangen belastingvoordeel wanneer dit meer dan 200 000 EUR bedraagt. Dit bedrag kan worden meegedeeld per tranche van 2 miljoen EUR.”,
te lezen:„[…] en het bedrag van het ontvangen belastingvoordeel wanneer dit meer dan 500 000 EUR bedraagt. Dit bedrag kan worden meegedeeld in de volgende tranches (in miljoen EUR): [0,5-1]; [1-2]; [2-5]; [5-10]; [10-30]; [30 en meer].”,
en wordt aan het einde van punt 166 de volgende tekst toegevoegd:
.„EVA-staten zullen de bovengenoemde informatie pas vanaf 1 juli 2016 moeten bekendmaken(*).